A la recerca de l¡¯audiovisual perdut
L¡¯oferta de televisi¨® en catal¨¤ no pot dependre d¡¯un sol canal o d¡¯una s¨¨rie
Fa uns dies va presentar-se a l¡¯Ateneu Barcelon¨¨s el llibre Molt a favor, en qu¨¨ set ling¨¹istes desenvolupem una s¨¨rie de propostes per al foment de la llengua i al qual Quadern ja va dedicar un extens reportatge. En aquell acte es va produir una interessant intervenci¨® d¡¯Isona Passola, directora de cinema i actual presidenta de l¡¯Ateneu, a tomb d¡¯una de les propostes, signada per Enric Gom¨¤: la posada en marxa d¡¯una plataforma de continguts audiovisuals en catal¨¤ que incorpori material de les tres grans televisions en llengua catalana (TV-3, ? Punt i IB-3) i que doni sortida a tot de t¨ªtols de s¨¨ries i pel¡¤l¨ªcules doblats al catal¨¤. Als evidents avantatges que suposaria disposar d¡¯una plataforma d¡¯aquesta mena i a l¡¯aparent facilitat de tirar-la endavant, Passola hi va objectar la impossibilitat de treure rendiment de tot el material tradu?t i doblat, at¨¨s que els drets s¨®n temporals i, per tant, per molt que vulguem explotar els recursos disponibles, aix¨° no sempre ¨¦s possible. Per exemple, podr¨ªem recuperar una s¨¨rie com Breaking Bad, que al seu moment va estrenar el Canal 3XL?
El sector audiovisual s¡¯ha convertit alhora en una mena d¡¯Arc¨¤dia perduda i d¡¯Eldorado per a la llengua. ?s una Arc¨¤dia perduda perqu¨¨ mai m¨¦s es comptar¨¤ amb les audi¨¨ncies de qu¨¨ es podia presumir els primers anys de la televisi¨® auton¨°mica, quan nom¨¦s hi havia tres canals, i fins i tot despr¨¦s, quan als anys noranta van irrompre les televisions privades i els canals van passar a ser sis. Ni tampoc hi haur¨¤ aquella s¨¨rie que ens feia estar a tots pendents del televisor i que actuava com un superemissor ling¨¹¨ªstic, digue-li Dallas als anys vuitanta, digue-li Bola de drac als noranta. Per b¨¦ que tots desitgem reproduir fen¨°mens semblants ¡ªespecialment el del noiet de la cua de goril¡¤la¡ª, els modes de consum actual han atomitzat la recepci¨®, que ha deixat de ser un acte comunal per convertir-se en una activitat pr¨¤cticament individual, o amb nous fen¨°mens d¡¯estranyes fidelitats televisives, com ara les parelles que segueixen s¨¨ries en comandita o els pobres fills de pares separats que han d¡¯interrompre el seguiment d¡¯una s¨¨rie a causa de l¡¯alternan?a en la cust¨°dia.
El problema, doncs, ¨¦s que ja no podem esperar que una s¨¨rie o un programa arrosseguin la poblaci¨® a un consum audiovisual prou rellevant perqu¨¨ aquest seguiment tingui repercussi¨® socioling¨¹¨ªstica. Ni tan sols podem esperar que aquesta funci¨® la desenvolupi un canal sencer com TV-3, que a causa de la compet¨¨ncia extrema per les mateixes pantalles i p¨²blic prou feina t¨¦ a fregar el 15% d¡¯audi¨¨ncia. D¡¯aqu¨ª que tot el sector de l¡¯audiovisual s¡¯hagi convertit tamb¨¦ en un Eldorado somniat: ja no es tracta de produir continguts que tinguin seguiment a l¡¯espera d¡¯incid¨¨ncia socioling¨¹¨ªstica, sin¨® d¡¯intervenir en tot el sector sencer, conquerir-lo, ocupar-lo, ser-hi de manera igualment atomitzada com avui es consumeix la televisi¨®. Si es miren s¨¨ries a la tele, al m¨°bil, tot sol o en parella, si se¡¯n comen?a una i es deixa per comen?ar-ne una altra, si estem subscrits a dues o tres plataformes perqu¨¨ ens agrada remenar entre tota l¡¯oferta que donen, doncs ens hi haurem d¡¯emmotllar tant s¨ª com no.
Per sort ja hem posat fil a l¡¯agulla, per¨° queden moltes coses per fer. La pressi¨® popular ha demostrat funcionar, i ja s¨®n 25 els t¨ªtols en catal¨¤ oferts per la recent Disney+, malgrat que, segons el Consell de l¡¯Audiovisual de Catalunya en el seu darrer informe, a les dues plataformes m¨¦s populars, HBO i Netflix, el catal¨¤ hi t¨¦ una pres¨¨ncia vergonyosament residual (0,1% i 0,5%). De llarg, la plataforma m¨¦s sensible a la llengua ¨¦s Filmin, a pesar dels seus coneguts errors de traducci¨® als subt¨ªtols, amb una oferta en catal¨¤ que gaireb¨¦ arriba al 20%. ?s en aquest context que cal disposar d¡¯una plataforma conjunta de totes les televisions en catal¨¤, amb la producci¨® pr¨°pia i tota la producci¨® disponible d¡¯acord amb els drets d¡¯emissi¨® vigent. Ja hi ha hagut qui ha anunciat una cosa semblant, concretament ETB, que per a l¡¯any vinent volen posar en marxa el que ells mateixos en diuen el ¡°Netflix basc¡± amb l¡¯objectiu de difondre l¡¯euskera entre els joves. Potser els haurem d¡¯imitar...
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.