¡®El Pont¡¯, al teatre Mald¨¤: Una decisi¨® fatal que fa venir ganes de viure
'El pont', al Mald¨¤ fins al 13 de mar?, ¨¦s una com¨¨dia on¨ªrica centrada en dos homes ben diferents que es troben quan decideixen su?cidar-se
Dos homes es troben en un pont amb la mateixa intenci¨®: su?cidar-se. No fa gr¨¤cia... segons com. Perqu¨¨ si aquests dos tipus resulta que comencen a xerrar, a explicar-se les ganes de matar-se de cadasc¨² i arriben a coincid¨¨ncies potser insospitades, la percepci¨® de la hist¨°ria pot canviar. I ¨¦s aix¨° el que passa a El pont, obra del belga Laurent van Wetter, tradu?da i adaptada per Albert Tola, dirigida per Elena Fortuny i interpretada per Babou Cham i Lloren? Gonz¨¢lez, al Mald¨¤ fins al 13 de mar?. "El text t¨¦ un to de com¨¨dia", diu la directora. "?s cert que parla sobre les ganes de matar-se, sobre matar, sobre les poques ganes de viure, sobre les mancances que un t¨¦ en la seva exist¨¨ncia... Per¨° no deixa de ser una com¨¨dia".
La visi¨® de la directora ¨¦s compartida per tot l'equip. "Ja hav¨ªem col¡¤laboarat", recorda Tola. "I vol¨ªem donar el m¨¤xim de vivesa al text, esmolar bastant el sentit de l'humor i l'aspecte metaf¨ªsic". Perqu¨¨, evidentment, hi ha molt de metaf¨ªsic, en aquesta trama. "Posem una lupa per sobredimensionar aquests elements: hem portat l'espectacle cap a un espai m¨¦s on¨ªric, on sembla que els personatges estan en un espai realista, per¨° potser ¨¦s imaginari, no sabem ni tan sols si estan vius o morts. Aquestes ganes de matar-se no s¨®n tan literals sin¨® que tenen m¨¦s nivells, i aix¨ª la pe?a agafa m¨¦s profunditat", explica el traductor.
Elena Fortuny ha volgut mantenir aquest to en el seu muntatge. "Tracta temes transcendents per¨° amb lleugeresa, amb molta tendresa i molta humanitat", diu. Per aix¨°, a partir de la versi¨® de Tola i de l'espai esc¨¨nic dissenyat per Enric Roman¨ª, un espai simb¨°lic que, per¨°, no deixa de ser (o de representar) el pont on es troben els protagonistes, juga amb les dues vessants del text: la metaf¨ªsica que ens porta al terreny m¨¦s fant¨¤stic, i la del di¨¤leg, que ens plasma la part m¨¦s pragm¨¤tica.
Els dos personatges esdevenen c¨°mplices: "El joc actoral ¨¦s important¨ªssim", admet Fortuny. "Hi ha un joc tamb¨¦ de moviment entre els int¨¨rprets, un t¨ºte ¨¤ t¨ºte de manual. Trobar-se una nit de lluna plena dalt d'un pont ja suggereix moltes coses, per¨° ¨¦s que aquest joc t¨¦ m¨¦s d'una capa". Coincideix amb la directora Babou Cham: "Com a la vida, hi ha moments de tot", diu. Ell i el seu col¡¤lega Lloren? Gonz¨¢lez no ho amaguen: "Ten¨ªem ganes de jugar", diu el segon. "I quan ens van mostrar aquest text, ¨¦s el que vam fer".
Als dos els va cridar l'atenci¨® la humanitat que despr¨¨n l'obra. "Trob¨¤vem aquesta cosa humana que hi ha entre dues persones de dues classes socials diferents que s'interpel¡¤len i intercanvien les seves visions", diu Gonz¨¢lez. Aix¨° fa que l'obra sigui molt propera: "El p¨²blic se sentir¨¤ identificat", considera Babou, "perqu¨¨ pot bascular entre dos personatges molt diferents". Babou representa un arist¨°crata que viu en una mansi¨®... Gonz¨¢lez, "un civil mitj¨¤, que no destaca en res", en paraules de Fortuny. "'Per qu¨¨ hauries de tenir ganes de matar-te, si ho tens tot a la vida?', pensa el meu personatge", diu Lloren? Gonz¨¢lez.
?s evident que les raons que els condueixen al mateix pont s¨®n ben diferents. I ¨¦s evident que els dos es troben en un moment molt desesperat. "Doncs aquests dos homes que es troben en aquest prec¨ªs moment de les seves vides desperten empatia en l'espectador", diu Tola. "Aquesta situaci¨® desesperada pot crear una esperan?a i un vincle que capgiri la situaci¨®. I aix¨° ¨¦s absolutament commovedor".
"Parla de matar-se, per¨° et fa venir ganes de viure", conclou la directora.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.