Barcelona, q¨¹esti¨® de pams
¡°La ciutat d¨®na i autors i editors se n¡¯aprofiten, no sempre amb rigor¡±, creu Llu¨ªs Permanyer
La presentaci¨® del projecte Barcelona World ha deixat clar que els l¨ªmits territorials o simb¨°lics, per¨° sobretot tur¨ªstics, de la capital catalana depassen ja el Llobregat on s¡¯esperava Eurovegas i arriben fins a l¡¯¨¤rea metropolitana de Tarragona. Paradoxalment, aquesta constataci¨®, derivada del poder de la marca Barcelona, contrasta amb el fet que la pr¨¤ctica totalitat de mapes i guies tur¨ªstiques de la ciutat deixen literalment fora dels seus l¨ªmits cartogr¨¤fics barris sencers, al costat del riu Bes¨°s: els districtes de Nou Barris i Sant Andreu i bona part d¡¯Horta-Guinard¨® i Sant Mart¨ª no hi surten. I a les guies tur¨ªstiques, tot el que no sigui Gaud¨ª o Bar?a, Ciutat Vella o Eixample, hi apareix nom¨¦s en unes proporcions que ronden la marginalitat.
?¡°No ve d¡¯un pam¡±, es podria al¡¤legar amb indulg¨¨ncia davant d¡¯un fenomen lligat a una activitat econ¨°mica que representa el 15% del PIB de Barcelona i que ¨¦s l¡¯¨²nica que creix en temps de crisi (un 11% aquest 2012, segons l¡¯alcalde Xavier Trias). El problema ¨¦s que aquesta falta de rigor a l¡¯hora de presentar i descriure la ciutat als turistes es repeteix i s¡¯accentua envers els propis barcelonins i catalans. ?s a ells a qui, en la darrera d¨¨cada, s¡¯ha ofert amb ¨¨xit comercial un bon nombre de llibres centrats en Barcelona la qualitat dels quals deixa, segons tots els entesos, molt a desitjar. ¡°El 99% del que es publica sobre Barcelona ¨¦s una vergonya¡±, sentencia un prestigi¨®s personatge cultural de la ciutat que demana anonimat. ¡°Barcelona ha perdut el clima intel¡¤lectual que feia que llibres com els que ara proliferen no es publiquessin perqu¨¨ els autors o editors no s¡¯hi atrevien, per vergonya¡±, precisa un alt responsable cultural municipal que tamb¨¦ vol preservar la identitat.
A cara descoberta, l¡¯editor de Comanegra, Joan Sala, que acaba de reeditar el llibre de 1971 Barcelona pam a pam, d¡¯Alexandre Cirici Pellicer, corrobora la tesi: ¡°El que s¡¯est¨¤ publicant sobre Barcelona ¨¦s d¡¯un nivell baix¨ªssim¡±. Per coincid¨¨ncies del dest¨ª, aquesta setmana les llibreries es redimeixen gr¨¤cies al cl¨¤ssic que Cirici ja va pensar el 1952 en forma de guia per Teide i que, fora de circulaci¨® des del 1992, ha actualitzat ara l¡¯arquitecta i exregidora Itziar Gonz¨¢lez, i, entre d'altres, a l¡¯exquisida Petita hist¨°ria de Barcelona, de la dibuixant Pilar¨ªn Bay¨¦s, acompanyada per textos de la periodista Eva Piquer en vuit idiomes: catal¨¤, castell¨¤, angl¨¨s, franc¨¨s, itali¨¤, alemany, japon¨¨s i rus. Editorial Mediter-r¨¤nia llan?a el n¨²mero 275 de la seva col¡¤lecci¨® Petites hist¨°ries... sobre terreny segur perqu¨¨, com explica la seva editora, M¨°nica Estruch, ¡°tots els llibres que van de Barcelona, i m¨¦s encara si tracten de Gaud¨ª, es venen molt b¨¦¡±. Ho prova, des de l¡¯especificitat del llibre infantil, que Petita hist¨°ria de Gaud¨ª ven uns 10.000 exemplars anuals en els vuit idiomes en qu¨¨ s¡¯edita¡±.
Per¨° m¨¦s enll¨¤ de la reedici¨® de Cirici i de la novetat de Bay¨¦s, s¡¯anuncien llibres m¨¦s dif¨ªcils de lloar. ?s el cas d¡¯Enigmes de Barcelona, de Jos¨¦ Luis Caballero, que ser¨¤ el des¨¨ t¨ªtol barcelon¨ª de Robinbook dins de la seva col¡¤lecci¨® en catal¨¤ L¡¯Arca si l¡¯editorial supera el concurs de creditors que va presentar el juliol. I aix¨° que fins ara havia explotat amb ¨¨xit comercial el fil¨® de la ciutat des que, el 2009, va treure Els secrets dels carrers de Barcelona, del mateix Caballero i David Escamilla.
¡°No ho considerem un fil¨®, ja que no tots el llibres s¡¯han venut b¨¦ i les edicions en catal¨¤ s¨®n for?a curtes¡±, matisa el director general i propietari de Robinbook, Manel Mart¨ªnez Alzinet, mentre el seu servei de premsa informa de tirades entre 1.500 i 3.000 exemplars amb t¨ªtols reimpresos fins a vuit vegades. Mart¨ªnez afirma que ¡°els lectors saben apreciar un bon llibre sobre la seva ciutat si est¨¤ ben fet, ¨¦s divulgatiu i am¨¨¡±. I justifica per escrit a Quadern la crisi de Robinbook per ¡°la forta baixada de les vendes nacionals a partir de maig, aix¨ª com la no renovaci¨® de diversos instruments financers per part de dos bancs, a m¨¦s de la situaci¨® debilitada de l¡¯empresa en els darrers anys per diverses fallides de clients o socis que han causat p¨¨rdues de quasi 400.000 euros¡±.
Barcelona pam a pam. En 27 minuciosos itineraris il¡¤lustrats amb dibuixos propis i fotografies d'Oriol Maspons, el cr¨ªtic d'art Alexandre Cirici Pellicer (Barcelona, 1914-1983) va reconvertir en llibre de refer¨¨ncia, el 1971, la guia Barcelona que el 1952 havia fet per a l'editorial Teide pel 35¨¨ Congr¨¦s Eucar¨ªstic Internacional. Documentades per¨° de lectura ¨¤gil i amena, les passejades de Cirici posen de relleu tot el patrimoni de Barcelona. L'arquitecta i ex regidora de Ciutat Vella Itziar Gonz¨¢lez (Barcelona, 1967) ha actualitzat l'obra amb Per no perdre peu, que l'editorial Comanegra ha afegit com a annex, en una caixa molt bonica.
Barcelona blaugrana. Tots els llocs de la ciutat on ha tingut pres¨¨ncia f¨ªsica el FC Barcelona: des de camps i oficines fins als restaurants on s'hi feien celebracions o l'hospital on va ser at¨¨s el porter Ramon Llorens, ferit en uns bombardejos de 1937. Curios¨ªssima guia, for?a documentada i farcida de detalls feta pel periodista Carles Vi?as i editada per Angle, per¨° amb traslaci¨® dels 95 indrets al mapa millorable.
Arxiu cr¨ªtic model Barcelona (1973-2004). Futura obra acad¨¨mica de refer¨¨ncia. Sota la coordinaci¨® dels arquitectes Josep Maria Montaner, Fernando ?lvarez i Zaida Mux¨ª, escriuen 26 figures de l'urbanisme com Joan Busquets, Jordi Borja, Jordi Rogent i Merc¨¨ Tatjer al costat de joves promeses de Barcelona i del m¨®n iberoameric¨¤ on ha irradiat el model de ciutat desenvolupat a la capital catalana des de la transici¨® democr¨¤tica. El llibre, coeditat per la UPC i l'Ajuntament de Barcelona, repassa amb perspectiva cr¨ªtica i diferents angles (urban¨ªstic, hist¨°ric, econ¨°mic, simb¨°lic...) el tan celebrat com atupat 'model Barcelona'.
Petita hist¨°ria de Barcelona. Triganer n¨²m. 275 dels ¨¤lbums infantils d'Editorial Mediterr¨¤nia on la popular dibuixant Pilar¨ªn Bay¨¦s d¨®na una personal per¨° pedag¨°gica s¨ªntesi hist¨°rica de Barcelona. Amb un treball escolar com a conte i fil conductor, hi posa lletra la periodista Eva Piquer. En vuit idiomes.
En aquest complex panorama editorial cal tamb¨¦ consignar una estranya pol¨ªtica municipal. La que, en ple replantejament del que Gonz¨¢lez defineix al pr¨°leg de Barcelona pam a pam com ¡°la potent maquin¨¤ria de publicacions de l¡¯Ajuntament de Barcelona¡± que fins ara ¡°enva?a la ciutat de llibres a tot color¡±, porta l¡¯alcalde Trias a prologar o coeditar llibres que historiadors i periodistes consultats qualifiquen de ¡°fluixets¡±. ?s el cas, citen, de Barcelona. Del segle XVIII fins a l¡¯actualitat, de Daniel Venteo (Marge) i, en especial, de la inclassificable Hist¨°ria de la ciutat de Barcelona per a joves i no tan joves, de Jordi Querol (Viena). Mentrestant, l¡¯alcalde no hi ¨¦s a la presentaci¨® o promoci¨® d¡¯obres de refer¨¨ncia com el propi Barcelona pam a pam o Arxiu cr¨ªtic Model BCN 1973-2004, treball coordinat pels professors de l¡¯Escola d¡¯Arquitectura Josep Maria Montaner, Fernando ?lvarez i Zaida Muix¨ª que l¡¯Ajuntament ha coeditat amb la UPC en catal¨¤, castell¨¤ i angl¨¨s. I, en paral¡¤lel, ¨¦s tamb¨¦ l¡¯alcalde qui prologa l¡¯atractiu llibre dels serveis editorials municipals Banys de mar, del periodista Paco Villar, i apadrina una iniciativa editorial ciutadana impulsada per la FAVB com ¨¦s la Guia informal de la Barcelona dels anys 70, que recupera grans reportatges de Josep Maria Huertas i Jos¨¦ Mart¨ª G¨®mez i que ¨¦s a punt d¡¯entrar a la impremta municipal.
El periodista i escriptor especialitzat en Barcelona Llu¨ªs Permanyer (nom¨¦s a casa seva te controlats 1.700 llibres sobre la ciutat) mira d¡¯explicar tota aquesta realitat per l¡¯exist¨¨ncia ¡°d¡¯un mercat que d¨®na, d¡¯una ciutat que no te l¡¯acabes i que cada cop interessa m¨¦s i d¡¯alguns autors i editors que se n¡¯aprofiten, i no sempre amb rigor¡±. Potser no ¨¦s el cas del consorci Turisme de Barcelona, que des del 2009 coedita amb Triangle Postals, per concurs p¨²blic, una guia oficial en diferents idiomes que el 2011 va vendre 2.600 exemplars. No obstant aix¨°, els autors, el periodista Ll¨¤tzer Moix i els fot¨°grafs Pere Vivas i Ricard Pla, no s¡¯han escapat de titular-la amb el t¨°pic Barcelona. La ciutat de Gaud¨ª. Sigui com sigui, el cap de comunicaci¨® del consorci tur¨ªstic que integren l¡¯Ajuntament i la Cambra de Comer?, Gabriel Guilera, d¨®na m¨¦s claus per entendre per qu¨¨ no ve d¡¯un pam a l¡¯hora d¡¯escriure, cartografiar o vendre Barcelona: ¡°Els productes tur¨ªstics es fan i comercialitzen segons la l¨°gica del mercat, donen a con¨¨ixer Barcelona sense aprofundir-hi gaire i, amb la crisi, s¨®n terreny adobat pel refregit i la c¨°pia, perqu¨¨ les editorials han deixat de contractar autors especialitzats que treballin sobre el terreny¡±.
Des de la perspectiva que li d¨®na haver estat la regidora socialista independent de Ciutat Vella que va intentar regular el turisme i, despr¨¦s de dimitir per impot¨¨ncia i amenaces, s¡¯ha reconciliat amb la ciutat tot ¡°restaurant l¡¯obra d¡¯art que ¨¦s Barcelona pam a pam¡±, Gonz¨¢lez rebla el clau: ¡°Llibres com el de Cirici aporten autoestima, coneixement i esperit cr¨ªtic als barcelonins per¨° van en contra de certa manera d¡¯entendre la pol¨ªtica i de la l¨°gica del mercat¡±. Que li ho expliquin a la gran editorial que nom¨¦s estava disposada a reeditar Barcelona pam a pam en un econ¨°mic format facs¨ªmil i ara veu com ¨¦s la petita firma Comanegra qui es llan?a distribuint 5.000 exemplars d¡¯una obra restaurada amb una maqueta m¨¦s llegidora, les fotos originals d¡¯Oriol Maspons recuperades dels negatius originals i unes notes cr¨ªtiques de Gonz¨¢lez en un llibret a part, Per no perdre peu, que es ven amb el cl¨¤ssic en una caixa per 24 euros.
L¡¯historiador Dani Cortijo, autor del bloc AltresBarcelones.com i guia tur¨ªstic oficial a l¡¯empresa Cultruta, ha venut uns 8.000 exemplars del seu llibre Hist¨°ries de la hist¨°ria de Barcelona, publicat el 2010 per Robinbook. Amb matisos, ell tamb¨¦ constata que s¡¯escriu i s¡¯ensenya la ciutat sense tenir-la ben apamada. Per aix¨° Cortijo celebra que es reediti el llibre de Cirici mentre lamenta que un altre cl¨¤ssic, Las calles de Barcelona, de V¨ªctor Balaguer, ¡°l¡¯hagi reeditat una editorial andalusa¡± i que ¡°segueixin sent molt dif¨ªcils de trobar les obres de Josep Maria Huertas¡±, cinc anys despr¨¦s de la seva mort. Entre elles, la col¡¤lecci¨® Tots els barris de Barcelona ¡ªpopular quan Huertas la va publicar amb Jaume Fabre a Edicions 62, als anys 70, i elitista quan l¡¯Ajuntament la va actualitzar a finals dels 90 en format d¡¯Enciclop¨¨dia Catalana¡ª i la guia 50 vegades Barcelona, de 1995, actualitzada el 1999 i publicada en catal¨¤, castell¨¤ i angl¨¨s per l¡¯Ajuntament abans del boom tur¨ªstic.
Huertas, el periodista de la Barcelona dels barris desaparegut el 2007, i el seu col¡¤lega Permanyer, cronista de l¡¯Eixample i la Barcelona burgesa premiat a la darrera Setmana del Llibre en Catal¨¤, s¨®n esmentats per Cortijo com a referents imprescindibles per tenir ¡°dues ¨°ptiques diferents i complement¨¤ries de la ciutat¡±. El problema ¨¦s que, segons els experts, no pocs autors que signen llibres sobre Barcelona o b¨¦ escriuen sense con¨¨ixer les obres de Huertas i Permanyer (i Cirici) o b¨¦ coneixent-les massa. Amb tot, Cortijo proposa ¡°agafar en positiu el ¡®boom¡¯ editorial sobre Barcelona i assumir col¡¤lectivament la responsabilitat de canviar un discurs que ha de descentralitzar tamb¨¦ per als catalans una imatge tur¨ªstica que encara pivota sobre quatre o cinc t¨°pics: el Bar?a, Gaud¨ª i la tr¨ªada sol, sangria i toros que va imposar el ministre de Turisme Manuel Fraga¡±. Toros? No ¨¦s exagerat mantenir aquest t¨°pic i no citar els Jocs Ol¨ªmpics de 1992? Cortijo diu que no i esgrimeix com a prova que ¡°molts souvenirs porten el toro i gaireb¨¦ enlloc hi ha el Cobi de Mariscal¡±.
Sigui com sigui, ¡°el tema de Barcelona gaudeix, en realitat, d¡¯una abundant bibliografia, sobretot pel que fa a llibres amens i no aprofundits en aspectes concrets¡±. Ja ho deia Huertas el 1986 al seu col¡¤lega Fabre, en el n¨²mero 12 de la s¨¨rie de llibres Di¨¤legs a Barcelona que va editar Laia. I Fabre responia: ¡°Per¨° tots pateixen del mateix mal. Parlen de la Barcelona vella, mai no transcendeixen m¨¦s enll¨¤. Quan alg¨² passa de l¡¯Eixample, sembla que travessi el Rubic¨®. Com si m¨¦s enll¨¤ de l¡¯Eixample no exist¨ªs Barcelona. De guies tur¨ªstiques, val m¨¦s no parlar-ne. La m¨¦s bona continua sent Barcelona pam a pam¡±. Un quart de segle despr¨¦s, tot ve encara d¡¯un pam.
Fer turisme sense baixar de l'autob¨²s
La Barcelona que veuen els turistes t¨¦ molt poc a veure amb la ciutat que viuen cada dia els barcelonins. S¨®n, de fet, dues realitats paral¡¤leles. Es constata en llegir BCN Tourist, el reportatge de 280 p¨¤gines i ressons de nou periodisme que Jes¨²s Mart¨ªnez ha escrit per a Edicions Carena, amb fotos de Marc Javierre, despr¨¦s de passar-se un any, d'octubre del 2010 a octubre del 2011, recorrent cada setmana les 35 parades del Bus Tur¨ªstic i posant el seu instint i curiositat all¨ª on ning¨² hi para esment. Mart¨ªnez i Javierre han reeixit en un experiment on fracassa la novel¡¤la-guia La mirada de un turista: Barcelona, autoeditada per Josep Maria Casas, i que en certa manera ja va intentar Marta Torres el 2010 amb la guia m¨¦s formal, ben pensada per¨° deficientment documentada, Barcelona metro a metro (Alrev¨¦s-TMB).
Tampoc excel¡¤leixen guies de Barcelona de marques com Lonely Planet, Michelin, Bonecchi, Escudo de Oro i Telstar. La m¨¦s completa ¨¦s la francesa Petit Fut¨¦, segurament perqu¨¨, com admeten a Turisme de Barcelona, els francesos s¨®n dels pocs visitants a qui agrada venir llegits i amb el viatge preparat. En general, per¨°, les guies expliquen poca cosa m¨¦s enll¨¤ de Ciutat Vella, l'Eixample, Montju?c i Gaud¨ª. Als seus mapes no surten ni Nou Barris ni Sant Andreu; de Sant Mart¨ª nom¨¦s apareix el litoral i d'Horta-Guinard¨®, el Park G¨¹ell. Aquesta ¨¦s, de fet, la cartografia oficiosa que tamb¨¦ recull el mapa del Bus Tur¨ªstic repartit gratu?ta-ment per Turisme de Barcelona a qui no vol gastar-se ni cinc en l¡¯¨²nic mapa oficial i gaireb¨¦ complet: nom¨¦s mutila els barris del Bar¨® de Viver, Trinitat Vella, Torre Bar¨®, Vallbona i Ciutat Meridiana. No obstant aix¨°, la versi¨® DIN-A3 d'aquest mapa, que l¡¯Ajuntament regala, deixa fora Vallvidrera i els barris de la Zona Franca i retalla una mica m¨¦s Nou Barris, Sant Andreu i Sant Mart¨ª: just fins als l¨ªmits perif¨¨rics necessaris per encabir-hi els establiments McDonald's i El Corte Ingl¨¦s que el patrocinen.
A partir de la luxosa guia oficial Barcelona. La ciutat de Gaud¨ª, de Ll¨¤tzer Moix, Turisme de Barcelona ha destil¡¤lat en molts idiomes un pr¨¤ctic i econ¨°mic mapa-guia oficial que inclou gaireb¨¦ tota la ciutat per¨° que, com la resta, se centra en Ciutat Vella i l'Eixample mentre passa de puntetes per Horta-Guinard¨®, Sant Andreu i Nou Barris i desnaturalitza, fins al punt de no citar-lo, el barri del Poblenou, esquarterat i rebatejat com a Front Mar¨ªtim i 22@. Potser per aix¨° els hotels i serveis tur¨ªstics que proliferen arreu de Poblenou per¨° queden fora de les guies ja editen mapes de barri perqu¨¨ els seus clients no es perdin i s¨¤piguen, com a m¨ªnim, arribar a una parada de metro o autob¨²s.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.