Ferran S¨¢ez: ¡°La identitat catalana ¨¦s la m¨¦s postmoderna perqu¨¨ no ¨¦s r¨ªgida¡±
¡°A la Transici¨® viv¨ªem amb David Bowie, Carrero Blanco i l¡¯hero?na, i pensant que f¨¨iem grans canvis; era una farsa¡±
Ferran S¨¢ez i Mateu (La Granja d¡¯Escarp, Segri¨¤, 1964) ¨¦s sobretot un fenomenal conversador. Un col¨®s. Capa? de fer broma de la mat¨¨ria l¨ªquida de Zygmunt Bauman uns segons despr¨¦s de recordar, murri, hist¨°ries d¡¯altri amb dones de mala vida com a protagonistes. Aquesta barreja d¡¯intel¡¤lectualitat divulgativa i de sornegueria educada fa que Ferran S¨¢ez s¡¯hagi pogut llan?ar al m¨®n de la novel¡¤la amb eines esmolades. Presenta Les ombres errants (La Magrana), una hist¨°ria que teixeix quatre misteris en temps confusos. S¨¢ez ens planta a la Transici¨®, un moment gris ¡°on tothom practicava una farsa¡±. Partia de l¡¯experiment narratiu que va ser Vides improbables (A contravent), on feia el salt des de l¡¯assaig, g¨¨nere que domina amb escreix. ¡°Arribes als cinquanta anys i t¡¯adones que portes tota la vida evocant i que ara toca recapitular, i crec que aix¨° est¨¤ passant amb els autors de la meva generaci¨®¡±, confessa S¨¢ez.
??s la Transici¨® la Guerra Civil d¡¯ara? ¡°Tinc l¡¯edat, com el mateix Javier Cercas, dels que als anys vuitanta usaven la Guerra Civil o la postguerra, ¨¦s normal que tiris del que has viscut¡±, admet el fil¨°sof catal¨¤. La g¨¨nesi de la novel¡¤la ¨¦s una conversa de l¡¯autor amb un amic seu, tot preguntant-se ¡°per qu¨¨ els millors de la nostra generaci¨® van caure en l¡¯hero?na?¡±. Era una generaci¨® que ¡°s¡¯havia de fer valer¡±, aquella joventut venia de la negritud i volia la llum. ¡°Amb el temps ens vam adonar que hi havia el gris. Les identificiacions eren ben estranyes entre els adolescents: de sobte un era maoista i l¡¯altre era trotskista. Era rid¨ªcul, no era com a la Guerra Civil, on s¡¯hi jugaven la vida¡±, subratlla.
Segons S¨¢ez, ¡°els anys setanta, amb els anys trenta, s¨®n els m¨¦s irracionals del segle XX¡±, i afegeix: ¡°Pensa que viv¨ªem amb David Bowie, Carrero Blanco i l¡¯hero?na tot a la vegada¡±. A m¨¦s, sost¨¦ l'autor, ¡°es pensava que hi havia hagut grans canvis socials i nom¨¦s se seguien modes trivials, era autoenganyar-se, creure¡¯ns moderns¡±. I remata: ¡°?rem europeus amb boina¡±.
A Les ombres errants ¡°els personatges estan tots confusos, ¨¦s una met¨¤fora de l¡¯¨¨poca¡±, diu l¡¯autor. En el llibre, una altra met¨¤fora del tardofranquisme ¨¦s la multitud de ¡°sobreentesos¡± que van quedar enterrats durant generacions, i que desconeixien diversos membres dins de cada fam¨ªlia. ¡°Nosaltres no podem saber qu¨¨ ¨¦s haver perdut una guerra, quelcom dram¨¤tic i no l¨ªric com molts han venut¡±. S¨ª que accepta S¨¢ez que la Transici¨® va tenir un punt d¡¯admirable, i no mod¨¨lic, com es diu generalment: ¡°Cal valorar l¡¯entesa entre gent que havia acabat a trets¡±, sost¨¦.
Tamb¨¦ president del Centre d¡¯Estudis de Temes Contemporanis (CETC), S¨¢ez no ¨¦s gens ali¨¨ al debat propiciat despr¨¦s de la Diada nacional d¡¯enguany. Dispara: ¡°Ara l¡¯independentisme catal¨¤ ¨¦s l¡¯¨²nic moviment social massiu que aglutina la classe mitjana a Europa. Aix¨° t¨¦ un component que fa que sigui imparable¡±.
Per¨° tot aix¨° no ser¨¤ un sufl¨¦? ¡°Hi ha un punt de no retorn perqu¨¨ s¡¯ha percebut l¡¯independentisme com a normalitat¡±. S¨¢ez recepta als pol¨ªtics que siguin pacients, ¡°ara la urg¨¨ncia no seria bon negoci, altra cosa ¨¦s la prioritat¡±. Sobre la manifestaci¨® multitudin¨¤ria de la Diada, el fil¨°sof lleidat¨¤ vol subratllar ¡°el paper de la gent de comarques, dels autocars autogestionats¡±.
Potser en el debat actual la identitat ja no ¨¦s un element cardinal. Respon: ¡°La identitat catalana s¡¯ha escapat de la pol¨ªtica, de la llengua, per¨° no dels valors o dels gestos¡±. S¨¢ez recorda que a Catalunya l¡¯individualisme, des dels liberals als anarquistes, t¨¦ un pes que no t¨¦ a Espanya. ?s m¨¦s, i tot i semblar contradictori, el fet associaciatiu ¨¦s un element integrador en la identitat catalana. ¡°Les identificacions pesen m¨¦s que les identitats perqu¨¨ s¨®n volunt¨¤ries¡±, sentencia.
Fa tombs al tema durant la conversa, i rebla: ¡°La identitat catalana ¨¦s la m¨¦s postmoderna de totes perqu¨¨ no ¨¦s r¨ªgida, en haver modulat b¨¦ els seus valors¡±. S¨¢ez insisteix que l¡¯independentisme catal¨¤ ha de ser afirmatiu i, liberal com ¨¦s, apunta que ¡°voler un Estat propi no vol dir voler un Estat gras¡±. I si sort¨ªs un no a la independ¨¨ncia en un refer¨¨ndum? ¡°No passaria res, estem vacunats¡±.
Viola de gamba, s¨ª
"Tinc vuit violins". No ¨¦s una fatxenderia. Ferran S¨¢ez i Mateu s'autoanomena "afeccionat a la m¨²sica", per¨° va molt m¨¦s enll¨¤. Es considera autodidacte, i toca el piano, el clarinet, la flauta travessera, el clavic¨¨mbal, el violoncel i la viola de gamba. Segur que toca molts instruments m¨¦s, per¨° quan ho explica es ruboritza i prefereix canviar de tema. Procura tocar un cop al dia, aix¨° el relaxa, l'ajuda a connectar les idees. Funciona.
Hi ha trampa: es reconeix "un fan¨¤tic del barroc, toco peces barroques", admet S¨¢ez mirant a terra, quasi enrojolat. De fet, el t¨ªtol d'aquesta seva darrera novel¡¤la, Les ombres errants, ¨¦s un homenatge a Les ombres errantes de Fran?ois Couperin, una pe?a per a clavic¨¨mbal que li t¨¦ el cor robat. Tot i que reconeix que la m¨²sica que passi del segle XVIII sovint se li escapa, es revela com un coneixedor de la chanson i de la m¨²sica portuguesa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.