C¨¤meres l¨²cides
El Palau de la Virreina mostra les estranyes imatges que L¨¹ski fa amb m¨¤quines que construeix
La fotografia com a mitj¨¤ d¡¯informaci¨® i difusi¨® pol¨ªtica va n¨¦ixer en plena cultura visual de l¡¯Alemanya de Weimar, quan es comen?aven a forjar les identitats dels nous professionals subministradors de l¡¯activisme, la moda i el consum en les revistes il¡¤lustrades. En aquell context de comercialitzaci¨® del llenguatge visual de la vida di¨¤ria, la ¡°nova visi¨®¡± de Lazlo Moholy-Nagy donava prioritat a les dimensions t¨¨cniques i ¨°ptiques del mitj¨¤. El fot¨°graf hongar¨¨s va inventar la ¡°fotografia sense c¨¤mera¡±, un procediment que convertia el fotograma en un espai sense perspectiva, tot deixant que la llum actu¨¦s com els pigments sobre la tela. ¡°L¡¯aparell fotogr¨¤fic pot complementar els nostres instruments ¨°ptics, els ulls, i fins i tot fer-los perfectes¡±, va sentenciar en el seu llibre Malerei, Photographie, Film (1925). Un principi que Eadweard Muybridge ja havia utilitzat el 1878 en experiments cient¨ªfics d¡¯estudis de moviment i que, unes d¨¨cades m¨¦s tard, van continuar altres fot¨°grafs en preses des de perspectives a vol d¡¯ocell o d¡¯ull de cuc.
El treball del fot¨°graf israeli¨¤ A?m De¨¹elle L¨¹ski no es pot entendre sense la pintura cubista, els descobriments cronofotogr¨¤fics de Muybridge i les pr¨¤ctiques i els debats fotogr¨¤fics dels anys vint. El Palau de la Virreina exhibeix les seves curioses c¨¤meres l¨²cides, que posen al dia les pr¨¤ctiques d¡¯aquells anys inici¨¤tics, quan la fotografia buscava redefinir-se des del punt de vista t¨¨cnic, pr¨¤ctic, te¨°ric, fins i tot filos¨°fic, en la seva pulsi¨® per portar totes les formes d¡¯experi¨¨ncia a un nou ordre tecnocr¨¤tic. L¨¹ski fa una pr¨¤ctica autoreflexiva del mitj¨¤ a trav¨¦s de l¡¯¨²s de mecanismes cinem¨¤tics: suprimeix l¡¯¨¤mbit de la perspectiva central, estetitza l¡¯angularitat i les discontinu?tats d¡¯un espai concret, i amplia els angles cecs als quals no arriba la potent lent humana. Les seves c¨¤meres fotogr¨¤fiques adopten les formes m¨¦s inesperades: una pilota de futbol, un pa de pita, una b¨®ta de vi o un past¨ªs d¡¯aniversari. Per¨° el visitant no s¡¯ha de quedar amb el car¨¤cter fetitxista d¡¯aquests dispositius, sin¨® amb la subversi¨® de la idea tradicional del fet fotogr¨¤fic, que fins ara deia que el m¨®n es presenta com un pla vertical al qual s¡¯adre?a la mirada humana. ¡°Els meus invents s¨®n c¨¤meres horitzontals ¡ªexplica l¡¯artista¡ª. Vull que a trav¨¦s d¡¯elles el visitant pensi la realitat de manera diferent¡±. En el proc¨¦s de creaci¨® de la imatge, es trenquen les jerarquies que situen el fot¨°graf com a art¨ªfex i l¡¯objecte com a objectiu. Amb L¨¹ski, el centre de gravetat de la fotografia es despla?a des del producte ¡ªla imatge¡ª fins a la fotografia com a happening. El cos de la c¨¤mera ¨¦s reconsiderat del tot, per¨° tamb¨¦ el paper del fot¨°graf, l¡¯espectador i la llum, la naturalesa de la qual canvia del tot.
Des dels anys setanta, L¨¹ski ha anat construint artefactes artesanals per a ocasions especials. Les seves c¨¤meres, pesants i enutjoses de transportar, s¨®n estenopeiques, per¨° en lloc de tenir un ¨²nic forat disposen d¡¯una s¨¨rie de perforacions gaireb¨¦ imperceptibles en una cavitat segellada. La imatge que en resulta ¨¦s imprevisible. Aix¨ª, la NESW (North-East-South-West Camera) va ser concebuda per investigar i documentar la Seam Line (¡°costura¡±), la frontera creada per a la divisi¨® de Jerusalem en dues zones. El seu curi¨®s objectiu tra?a una imatge complexa de la realitat, que inclou vistes des de totes les direccions sobre una ¨²nica superf¨ªcie, i en resulten fotografies que parlen de l¡¯infundat esfor? per dividir violentament ¡ªper despr¨¦s, suposadament, unir¡ª una mateixa realitat geogr¨¤fica i urbana segons les fronteres nacionals. La Ball Camera (¡°c¨¤mera bola¡±) ¨¦s un dispositiu esf¨¨ric sense base estable que suma fins a 64 obertures en la seva superficie, cosa que permet que la informaci¨® que recull es fixi en el mateix negatiu. La penetraci¨® de llum a trav¨¦s de la dotzena de lents crea un tipus de coreografia a l¡¯interior de la cambra fosca. El mateix procediment serveix a L¨¹ski per articular la c¨¤mera anomenada pa de pita (Pita Camera), dissenyada per la barrera de Kalandiya, on l¡¯ex¨¨rcit d¡¯Israel controla el comer? d¡¯aliments. El 2004, l¡¯artista va instal¡¤lar el seu ull mec¨¤nic per mostrar fotogr¨¤ficament el comer? il¡¤legal, la fam i la malnutrici¨® en aquella zona de control. Davant de la intoler¨¤ncia dels estats, la den¨²ncia i la vigil¨¤ncia humanit¨¤ria i alliberadora de la fotografia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.