¡°Les orquestres fetes nom¨¦s a cop de talonari no funcionen¡±
¡°Les formacions que no siguin m¨¦s flexibles i eliminin privilegis desapareixeran¡±
M ¨¦s claredat en el so, m¨¦s frasejat. Com si baix¨¦ssiu per la muntanya¡±, indicava el director d¡¯orquestra Josep Caball¨¦ Domenech (Barcelona, 1973) als m¨²sics de l¡¯Orquestra Simf¨°nica de Barcelona (OBC). Assajaven la sisena simfonia, Pastoral, de Beethoven a L¡¯Auditori. Amb vehem¨¨ncia, sap el que vol i sap demanar-ho als m¨²sics. T¨¦ 40 anys i ¨¦s director titular de l¡¯orquestra Filharm¨°nica de Colorado Springs (EUA) i director musical general de l¡¯Orquestra i de l¡¯?pera de Halle d¡¯Alemanya. Fill de m¨²sics ¡ªhi ha una foto de la seva mare embarassada d¡¯ell tocant al Liceu¡ª, va cursar els estudis de direcci¨® a Viena. Per obrir-se pas, va optar per presentar-se a concursos internacionals, i avui dirigeix m¨¦s fora d¡¯Espanya que dins.
Pregunta. Treballa m¨¦s fora d¡¯Espanya que dins. Per qu¨¨?
Resposta. Segons per on vas t¡¯obres unes portes o d¡¯altres. I a mi se m¡¯han obert m¨¦s portes fora d¡¯Espanya que dins. El meu debut professional va ser el 1999 amb l¡¯orquestra de la R¨¤dio de Praga. La sort ¨¦s que aquest m¨®n ¨¦s molt global...
P. Orquestres amb patrocinadors o amb subvencions p¨²bliques?
R. El model de la subvenci¨® p¨²blica no ¨¦s exclusiu d¡¯Espanya, tamb¨¦ ho ¨¦s a Centreeuropa. Per¨° el problema ¨¦s, sobretot, com es gestionen els diners. Hi ha pa?sos, com Alemanya i els escandinaus, que han moderat els seus pressupostos i han ajustat els honoraris. D¡¯altres no ho han fet i en ¨¨poca de vaques grasses tiraven els diners per la finestra i ara...
Liceu ¡®versus¡¯ Bagdad
Liceu ¡®versus¡¯ Bagdad
¡°Cobrar 280 euros per anar a l¡¯¨°pera o 200 per un concert no t¨¦ futur¡±, explica Josep Caball¨¦. ¡°Preus tan prohibitius nom¨¦s se¡¯ls poden permetre Viena o la Scala de Mil¨¤ perqu¨¨ la m¨²sica forma part del seu atractiu tur¨ªstic. A la Filharm¨°nica de Colorado Springs les entrades costen un m¨¤xim de 50 euros. A Alemanya, s¡¯ofereixen entrades m¨¦s econ¨°miques i la mitjana ¨¦s tamb¨¦ de 50 euros. Per¨° ¨¦s que a Barcelona els concerts de rock tamb¨¦ s¨®n molt cars, Cal revisar el model¡±.
Com ¨¦s possible que, amb m¨¦s de set milions de turistes, no s¡¯omplin ni el Liceu, ni L¡¯Auditori ni el Palau? ¡°Perqu¨¨ en altres grans capitals tur¨ªstiques, els operadors tur¨ªstics porten els visitants a un concert o a una ¨°pera. Tant de bo a Barcelona ho fessin i alguns dels milers de creueristes que arriben a la ciutat incloguessin el Liceu en les seves rutes. En canvi, la sala Bagdad s¨ª que apareix en les guies com a atractiu tur¨ªstic¡±. I no precisament per les restes de muralla que conserva el fam¨®s local porno.
P. Per exemple, qu¨¨ li sembla el model de l¡¯orquestra del Palau de les Arts de Val¨¨ncia, amb el talonari a la m¨¤?
R. Les orquestres nom¨¦s a cop de talonari no es poden fer. L¡¯important ¨¦s saber quin perfil tens i qu¨¨ vols fer. ?s com el futbol. Hi ha alguns equips que funcionen amb talonari i altres amb un altre model de treball ben fet. I no poso noms...
P. El finan?ament de les orquestres als Estats Units descansa, en bona part, en el mecenatge. ?s aquest el cam¨ª?
R. Als Estats Units tot ¨¦s diferent. Fins al 50% dels ingressos provenen del mecenatge, gr¨¤cies a generoses desgravacions fiscals. Si no hi ha una llei fiscal que t¡¯ajudi... ning¨² d¨®na res perqu¨¨ s¨ª.
P. Per qu¨¨ Espanya exporta pocs directors d¡¯orquestra?
R. ?s un negoci complicat, i hi ha poques orquestres per a tants directors. El mercat espanyol, a m¨¦s, ha preferit importar ¡ªquan hi havia molts diners¡ª i no s¡¯ha preocupat d¡¯exportar.
P. Per qu¨¨ no ha debutat amb la primera orquestra del pa¨ªs, la Nacional d¡¯Espanya (ONE)?
R. Penso que no els interessa el meu perfil...
P. ?s molt diferent ser director als Estats Units que a Europa?
R. La meitat de la feina del director no ¨¦s art¨ªstica, sin¨® de representaci¨® i de pres¨¨ncia social. ?s a dir, que els sponsors estiguin contents. Ells no nom¨¦s donen els diners: volen ser reconeguts. Per exemple, quan vaig debutar a l¡¯?pera de Dresden, els patrocinadors de l¡¯orquestra de Colorado no s¡¯ho van voler perdre. Per a ells era tot un esdeveniment, i jo, com a titular, els vaig fer de cicerone.
P. Quina plantilla estable hi ha a la Filharm¨°nica de Colorado Springs?
R. Uns 70, per¨° el sistema de contractaci¨® ¨¦s molt m¨¦s flexible. Es garanteixen una s¨¨rie de serveis m¨ªnims a l¡¯any i es paga a tant el servei. El m¨²sic ha de valorar si li surt a compte o b¨¦ si canvia d¡¯orquestra.
P. Perillen les orquestres per la crisi econ¨°mica?
R. Als Estats Units aguantaran les grans i les petites, per¨° les que estan al mig desapareixeran. Per exemple, la de Detroit, que amb l¡¯enfonsament de la ind¨²stria automobil¨ªstica ha perdut el mecenatge. I no ¨¦s l¡¯¨²nica.
P. I a Europa?
R. Algunes orquestres desapareixeran. Cal m¨¦s flexibilitat si es vol subsistir, com en qualsevol empresa. I aix¨° comporta revisar els convenis i eliminar certs privilegis.
P. Musicalment, Espanya est¨¤ ben considerada fora?
R. Al Liceu se li tenia respecte, per¨° en els ¨²ltims anys ha baixat la consideraci¨® per les retallades, les anul¡¤lacions i els anuncis de vagues.
P. I com est¨¤ la salut musical d¡¯Espanya, crisi al marge?
R. Caldria que els mitjans de comunicaci¨® s¡¯impliquessin m¨¦s a parlar de m¨²sica en lloc de limitar-se a una cr¨ªtica a la setmana. Per qu¨¨ hi ha tanta informaci¨® de futbol i tan poca de m¨²sica?
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.