Esborrar-se del mapa
Ruppersberg i Pe?afiel presenten fotos dom¨¨stiques amb resultats oposats
A poca dist¨¤ncia l'una de l'altra, dues galeries de l'Eixample barcelon¨ª exhibeixen fotografies de factura dom¨¨stica, col¡¤locades sense emmarcar a les parets o a les p¨¤gines de quaderns dipositats sobre una taula. La primera correspon al treball d'Allen Ruppersberg (Ohio, 1944), que va inspirar el comissari su¨ªs Moritz K¨¹ng per a la seva proposta en el petit espai de l'entrada de ProjecteSD, l' Umbrella Corner (ressenyat ja aqu¨ª); la segona, a la firma Javier Pe?afiel (Saragossa, 1964), a la Joan Prats.
Ara b¨¦, es tracta de dues propostes fal¡¤libles que es manifesten de manera divergent: si b¨¦ la del nord-americ¨¤ admet "la caiguda i mort de l'autor" i alhora el naixement del lector (llegat de la provocaci¨® de Duchamp en tant que el receptor ¨¦s qui reactiva l'obra), en l'obra de Pe?afiel s'acusa una il¡¤legibilitat absoluta, l'atordiment total i infructu¨®s l'espectador.
L'empresa que dirigeix S¨ªlvia Dauder (SD) ¨¦s de les m¨¦s valorades entre els professionals de fires internacionals (una galeria m¨¦s coneguda que molts museus barcelonins!), mentre que altres sales amb m¨¦s nom han desaparegut de l'imaginari de col¡¤leccionistes i comissaris. Quan ni tant sols el p¨²blic de l'art es pot donar per descomptat, ¨¦s evident que cada vegada se l'ha de convocar amb m¨¦s esfor?, i fa la sensaci¨® que nom¨¦s hi ha dos camins: a trav¨¦s d'exposicions de clara discursivitat i sociabilitat, o b¨¦ per mitj¨¤ de l'espectacle, on tots es fan la il¡¤lusi¨® de formar part del circ.
La de ProjecteSD ¨¦s la primera mostra individual a Espanya de Ruppersberg, pioner de l'art conceptual que, juntament amb Lawrence Weiner, John Baldessari i Douglas Huebler, va posar en joc una cr¨ªtica de la noci¨® moderna de visualitat, fins aleshores definida com una esfera independent i aut¨°noma de l'experi¨¨ncia est¨¨tica. Van q¨¹estionar la qualitat ¨²nica de l'objecte art¨ªstic i la seva espacialitat (el rectangle pict¨°ric i el s¨°lid escult¨°ric) i van desenvolupar nous mitjans de distribuci¨®, com ara el llibre, el p¨°ster, la revista i el v¨ªdeo.Subratllant l'obsolesc¨¨ncia de l'obra original davant de l'objecte reprodu?ble de la cultura de masses, van utilitzar la fotografia de la manera menys espectacular: imatges casolanes amb polaroids i sense trucar, agulles o xinxetes que les subjectaven a la paret, i el que es va anomenar deskilling (sacrifici de la destresa t¨¨cnica), en un esfor? per eliminar qualsevol virtuosisme manual (res de nou: al XIX, Georges Seurat aplicava el pigment en pinzellades visiblement separades, i els cubistes feien collages amb retalls de paper, etiquetes d'envasos i altres objectes "trobats").El 1972, Ruppersberg va crear la pe?a Where's Al? , hist¨°ria explicada per mitj¨¤ de 150 fotografies i 150 targetes d'arxiu amb di¨¤legs que permetien seguir la pista d'un personatge anomenat Al. Una segona entrega, Where's Al? Part II-The Sequel (1997), ampliava el repertori d'imatges i textos amb notes, llibres, guions de cinema i una revista, que ajudaven a construir l'escenari en qu¨¨ es presenta un artista que inventa la seva desaparici¨®.
THE UMBRELLA CORNER (6/6). AL SAID HE WAS COMING.Allen Ruppersberg
Galeria ProjecteSD. PassatgeMercader, 8, baixos, 1.
BarcelonaFins al 27 de juliol
LATIDO ANTECEDENTE Javier Pe?afiel
Galeria Joan Prats. Ramblade Catalunya, 54.
BarcelonaFins al 15 de juny
El mateix autor descriu el seu discurs com "un xoc entre una com¨¨dia dram¨¤tica i una pel¡¤l¨ªcula de terror". A aquesta obra se suma ara una nova versi¨® projectada sobre una pantalla i una instal¡¤laci¨® recent,The Rise of L.A., tres fotografies que s¨®n tamb¨¦ discos de vinil en els quals apareixen representats, amb el fons d'una banda sonora, icones de la vida cultural i comercial de Los Angeles als anys setanta. Recomanable.Mentrestant, a la Joan Prats, Pe?afiel exhibeix el seu "batec antecedent" al voltant de dues situacions hist¨°riques que tenen com a protagonistes Ruth Berlau (vinculada laboralment i sentimental a Bertolt Brecht) i Michelle Bachelet i Angela Merkel, dues mandat¨¤ries que suposadament deurien coincidir en un determinat moment de la hist¨°ria en un tramvia rumb a Leipzig o Berl¨ªn.
La hist¨°ria no ¨¦s intranscendent, per¨° cal llegir-la a fons en un fullet explicatiu per no sentir-se enva?t per l'ensopiment. En el seu passeig per les sales, el visitant troba fotografies, textos, retalls, dibuixos i v¨ªdeos que nom¨¦s l'autor ¨¦s capa? de desxifrar. Judiqueu-lo vosaltres mateixos o, abans de l'atordiment, esborreu-vos com a espectadors.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.