Aires europeus per al patrimoni valenci¨¤
Dos guardons internacionals per a quatre treballs de divulgaci¨® dels b¨¦ns culturals del Rac¨® d¡¯Adem¨²s, D¨¦nia i el Cabanyal
La setmana passada, l¡¯esfor? per valorar el patrimoni valenci¨¤ va obtenir una bona collita de guardons i una espenta moral per a continuar la tasca. D¡¯una banda, tres dels quatre projectes finalistes del Premi Europeu d¡¯Intervenci¨® en el Patrimoni Arquitect¨°nic d¡¯AADIPA, en l¡¯apartat de divulgaci¨®, eren valencians, i un d¡¯ells va ser-ne guanyador: Homo faber. Arquitectura preindustrial del Rinc¨®n de Ademuz. D¡¯altra banda, diumenge es lliuraven a Atenes els premis Europa Nostra, que distingia el projecte Cabanyal Archivo Vivo en la categoria d¡¯Educaci¨®, Formaci¨® i Sensibilitzaci¨®.
Els arquitectes Fernando Vegas i Camilla Mileto han resumit en el llibre Homo faber. Arquitectura preindustrial del Rinc¨®n de Ademuz 12 anys de faena col¡¤lectiva al voltant de les edificacions tradicionals i el paisatge antr¨°pic d¡¯aquesta comarca d¡¯interior. ¡°Vam descobrir la riquesa de la zona¡±, explica Vegas, ¡°i comen?¨¤rem a reunir documentaci¨® gr¨¤fica, escrita i oral d¡¯aquests edificis i les activitats que albergaren en el seu temps¡±.
El llibre ¨¦s el resultat dels tallers internacionals d¡¯arquitectura celebrats a Adem¨²s des del 1996 fins al 2008, en els quals participaren m¨¦s de dos-cents estudiants d¡¯arreu del m¨®n. Els alumnes, amb l¡¯ajuda dels ve?ns, van estudiar les formes i els usos de cadascun dels elements patrimonials: molins, forns d¡¯algeps, alm¨¤sseres, cups, pallers, corrals¡ L¡¯inter¨¦s de Vega i Mileto per aquest patrimoni rau en el fet que ¡°est¨¤ m¨¦s desprotegit que el monumental, ¨¦s genu¨ª i respon al seu entorn i al paisatge amb una funcionalitat extraordin¨¤ria¡±, explica Vegas. ¡°?s una vertadera arquitectura high-tech [alta tecnologia], feta amb els materials disponibles i amb criteris de sostenibilitat que caldria aplicar a l¡¯arquitectura contempor¨¤nia¡±, assegura.
L¡¯objectiu d¡¯Homo faber¡, a banda de deixar mem¨°ria escrita i dibuixada d¡¯un estil de vida preindustrial i d¡¯autoprove?ment, ha estat divulgar un conjunt arquitect¨°nic ¨²nic i donar-hi valor, i tamb¨¦ explorar les possibilitats d¡¯aprofitament turisticocultural.
Vegas i Mileto, que competien amb vint-i-tres treballs m¨¦s per obtenir el premi de divulgaci¨® AADIPA, no pogueren assistir dijous a Barcelona a rebre el guard¨®, at¨¦s que estan a la Universitat de Pennsilv¨¤nia (Estats Units) fent confer¨¨ncies, alhora que investiguen la protecci¨® i la restauraci¨® de les construccions tradicionals fetes amb algeps i terra. ¡°Per¨° ¨¦s extraordinari que aquests premis reconeguen el valor de les arquitectures an¨°nimes i oblidades¡±, que, segons Vegas, a Europa ¡°donen lli?ons de sostenibilitat pel seu impacte menys intens sobre el medi ambient i la seua empremta ecol¨°gica¡±.
En la mateixa convocat¨°ria dels premis AADIPA va ser tamb¨¦ finalista un altre treball divulgatiu de Vegas i Mileto: Aprendiendo a restaurar. Un manual de restauraci¨®n de la arquitectura tradicional de la Comunidad Valenciana. El manual, llibre de refer¨¨ncia per als arquitectes, ¨¦s, segons els autors, ¡°perfectament aplicable a altres zones de la geografia peninsular i del Mediterrani¡±.
El tercer projecte valenci¨¤ dels quatre finalistes en la categoria de divulgaci¨® ¨¦s una recerca ben interessant d¡¯un equip dirigit per l¡¯arquitecte Juan Carlos Navarro: El renacer de la arquitectura. Reconstrucci¨®n virtual de la b¨®veda de la Vila Vella de Denia. L¡¯esgl¨¦sia de Santa Maria, constru?da a les primeries del segle XIV a la Vila Vella, intramurs de la fortalesa de D¨¦nia, va desapar¨¦ixer totalment en el segle XVIII. Per enc¨¤rrec del director del Museu Arqueol¨°gic, Josep Antoni Gisbert, l¡¯equip multidisciplinari de Navarro va estudiar una desena de fragments de pedra trobats entre les runes i va descobrir que es tractava d¡¯una part de les claus i les dovelles de la volta de la capella major de l¡¯esgl¨¦sia. Mitjan?ant un esc¨¤ner l¨¤ser 3D i la fotogrametria de les escasses pedres conservades han aconseguit fer una anastilosi virtual, ¨¦s a dir, una reconstrucci¨® gr¨¤fica de com era la volta: de creueria estrelada amb cinc claus, i amb rajoles entre els arcs de pedra, semblant, per tant, a la de l¡¯esgl¨¦sia de Sant Bertomeu de X¨¤bia.
¡°Mitjan?ant la fotogrametria i l¡¯esc¨¤ner 3D¡±, explica Navarro, ¡°tenim documentades infinitat de voltes d¡¯esgl¨¦sies valencianes des del g¨°tic fins al Renaixement¡±. ¡°Amb aquesta especialitzaci¨® hem pogut afrontar amb rigor i veracitat la reconstrucci¨® de la volta de D¨¦nia¡±, afig, ¡°i tenim previstes, a m¨¦s, les reconstruccions de les voltes del Palau del Real de Val¨¨ncia, del Palau dels Centelles a Oliva i les del monestir del Mont Sant de X¨¤tiva¡±. Tots aquests monuments, com se sap, han desaparegut i nom¨¦s en queden algunes restes.
Per¨° de la collita de premis d¡¯aquesta darrera setmana, potser el m¨¦s emblem¨¤tic ¨¦s el que l¡¯organitzaci¨® Europa Nostra ha atorgat al projecte Cabanyal Archivo Vivo, perqu¨¨ representa la resist¨¨ncia de la ciutadania enfront de la intenci¨® de l¡¯Ajuntament de Val¨¨ncia de destruir la unitat del nucli mariner de la ciutat.
Tot i que el guard¨® ja es va fer p¨²blic al mes de mar?, diumenge passat es va lliurar a Atenes, on anaren membres de l¡¯associaci¨® La Esfera Azul (autora del projecte), de la Plataforma Salvem el Cabanyal i de les associacions de ve?ns i de comerciants del barri. ¡°Estem impressionats¡±, ha comentat Emilio Mart¨ªnez, un dels coordinadors, en tornar del viatge. ¡°La gent dels altres pa?sos estava informada del que passa al Cabanyal, ens deien que el que proposa l¡¯Ajuntament ¨¦s una aberraci¨®, i ens donaven molts ¨¤nims¡±.
El projecte consisteix en la valoritzaci¨® del Cabanyal mitjan?ant accions socials, culturals i pedag¨°giques, com ara un audiovisual amb un centenar de testimonis dels ve?ns, propostes art¨ªstiques difoses per geolocalitzador o un retallable amb les fa?anes dels habitatges m¨¦s peculiars del barri. ¡°Premis com aquest reconeixen la nostra faena¡±, diu Mart¨ªnez, ¡°mentre ac¨ª fa 15 anys que suportem menyspreu¡±. ¡°A Europa, el futur passa per valorar els espais identitaris, la cultura pr¨°pia de cada lloc¡±, afig, ¡°i projectes com el que vol imposar l¡¯Ajuntament han desaparegut de la fa? de la terra: cap especialista, ni urbanistes ni arquitectes, no el subscriurien ara a Europa¡±
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.