¡°La iconografia comunista funciona molt b¨¦ entre els joves¡±
L'assagista i cr¨ªtic d'art cub¨¤ Iv¨¢n de la Nuez publica 'El comunista manifiesto'
Iv¨¢n de la Nuez (l¡¯Havana, 1964) viu a Barcelona, dedicat a l¡¯an¨¤lisi del m¨®n de la cultura a trav¨¦s de l¡¯assaig o de l¡¯organitzaci¨® d¡¯exposicions. En el seu ¨²ltim llibre, El comunista manifiesto(Galaxia Gutenberg), sost¨¦ que el comunisme va ser pol¨ªticament derrotat, per¨° el seu fantasma reviu avui i s¡¯imposa en la cultura.
Pregunta. Vost¨¨ diu que l¡¯art ¨¦s un do. En quin sentit?
Resposta. En aquesta frase hi ha dues coses: la mirada tradicional de l¡¯art com un do, ¨¦s a dir, com a talent del geni, per¨° tamb¨¦ el do en el sentit de donar: la transacci¨® al marge de l¡¯Estat, del mercat i de la llei de propietat intel¡¤lectual. Al capdavall, no tots els artistes fan mercaderies. El problema ¨¦s que despr¨¦s cal vendre l¡¯art, i aqu¨ª s¡¯ha concentrat el debat. Jo volia cridar l¡¯atenci¨® sobre l¡¯intercanvi d¡¯emocions i de formaci¨®.
P. Sost¨¦ que el capitalisme va v¨¨ncer el comunisme, per¨° aquest reapareix avui imposant-se en l¡¯¨¤mbit de la cultura.
R. El capitalisme va donar el comunisme per mort i enterrat. Va celebrar el multipartidisme a l¡¯Est, la invasi¨® del mercat. Per¨° el que s¡¯estava produint era el reciclatge dels actius comunistes. Marx parla del fantasma del comunisme. El que ¨¦s habitual ¨¦s que els fantasmes apareguin despr¨¦s de la mort, no abans. Per aix¨° plantejo si no ¨¦s ara, un cop mort el sistema comunista, quan aquest fantasma comen?a a tenir un cert sentit. Sempre referit a Occident, ¨¦s clar. En la mesura que em dedico a la cultura, veig el fenomen des d¡¯aquesta perspectiva: en l¡¯art, les pel¡¤l¨ªcules, la iconografia, la nost¨¤lgia (nost¨¤lgia de l¡¯Est), fins i tot en l¡¯autoritarisme, que tamb¨¦ es filtra cap a les societats occidentals des de l¡¯enderrocament del Mur el 1989. De manera que hi va haver una vict¨°ria sobre el comunisme, s¨ª, per¨° despr¨¦s va venir la conquesta i la colonitzaci¨® a trav¨¦s d¡¯un reciclatge d¡¯actius culturals que resultaven ¨²tils i rendibles al capitalisme.
P. El fenomen m¨¦s cridaner seria la conversi¨® del Tea Party al realisme socialista.
R. L¡¯est¨¨tica del Tea Party ve a ser la sublimaci¨® del maccarthisme en l¡¯era global. Aqu¨ª hi ha Jon McNaughton, les pintures del qual semblen sortides del realisme socialista, o la defensa del mercat com a incontestable, cosa que ve a ser una mena d¡¯estalinisme de mercat.
TERCERA VIA
Iv¨¢n de la Nuez sost¨¦ que a Txecoslov¨¤quia es va donar una contracultura molt interessant que va culminar en la primavera de Praga. "Una contracultura escombrada pel capitalisme. Una paradoxa que es veu molt b¨¦ en la nost¨¤lgia berlinesa entre els que no estaven d'acord amb el comunisme, per¨° als quals el capitalisme no ha resolt tantes coses. Avui viuen en una terra de ning¨², en una mena de dissid¨¨ncia davant de tots dos b¨¤ndols, per¨° amb una certa malenconia per l'Est".
Sobre la possibilitat de trobar camins intermedis, apunta que Freud "diria que estan vivint el malestar de la cultura postcomunista. Hi va haver una tercera via que era l'exploraci¨® a trav¨¦s de m¨¦s democr¨¤cia, m¨¦s transpar¨¨ncia, m¨¦s solidaritat. Era la recerca d'una combinaci¨® de socialisme i democr¨¤cia. No va funcionar".
P. Una dreta que rebutja l¡¯assaig i opta pel pamflet: la consigna davant del pensament, que potencia el dubte.
R. El dubte no pot ser assumit pel Tea Party, que viu en la certesa absoluta. El seu gran pintor, que ¨¦s de segona o tercera fila, fa una cosa pr¨°pia del frontisme, per¨° que s¡¯est¨¦n a altres ¨¤mbits de la cultura, de la pol¨ªtica, fins i tot del periodisme: parlar nom¨¦s per a la pr¨°pia tribu. Tamb¨¦ hi ha pensadors aix¨ª. No em sembla gens interessant, perqu¨¨ trenca amb l¡¯autocr¨ªtica. De fet, el fenomen Stalin, m¨¦s enll¨¤ de la criminalitat ¡ªi sense oblidar-la¡ª, ¨¦s clar que ¨¦s tamb¨¦ la demolici¨® de la diversitat.
P. I ¨¦s el Tea Party qui recupera el debat sobre la funci¨® social de l¡¯art, que emergeix de les primeres avantguardes, m¨¦s aviat vinculades al pensament d¡¯esquerres.
R. S¨ª, per¨° amb difer¨¨ncies. En les primeres avantguardes l¡¯agitaci¨® i la propaganda passaven per l¡¯art. L¡¯art portava fins a elles. En el Tea Party, ¨¦s la propaganda la que s¡¯imposa a l¡¯art. ?s el mateix que passa amb el comunisme: el mercat, les fires internacionals de l¡¯art, la disposici¨® muse¨ªstica, fan de l¡¯art un proc¨¦s d¡¯incubaci¨® de la ideologia comunista, per¨° des de la seva iconografia.
P. Per qu¨¨?
R. La iconografia comunista funciona molt b¨¦ entre els joves. Aqu¨ª hi ha el missatge d¡¯Ikea, o el directiu de Virgin disfressat de Che Guevara. Reciclen fins i tot el llenguatge: la rep¨²blica independent, la revoluci¨®. ?s un ¨²s de les propostes de les avantguardes sense el seu contingut. Com l¡¯¨²s de l¡¯alfabet cir¨ªl¡¤lic, que no es compr¨¨n, m¨¦s enll¨¤ que ve de R¨²ssia. Serveix el seu component pict¨°ric, sense necessitat d¡¯entendre-hi m¨¦s.
P. Nom¨¦s per motius est¨¨tics?
R. Tamb¨¦ cal veure que el comunisme ofereix alguna cosa que no t¨¦ aquesta societat. I, a m¨¦s, el capitalisme est¨¤ conven?ut que el pot reconvertir, tot i fer que fins i tot el seu m¨¤xim enemic acabi essent ¨²til. La protesta, la revolta, la dissid¨¨ncia dins del capitalisme acaben fagocitades pel mercat.
P. Els personatges de qu¨¨ vost¨¨ parla tenen arestes, llevat de Stalin, que nom¨¦s ¨¦s maldat.
R. En efecte, ¨¦s el fetitxe del mal. Per dos motius: la criminalitat que comportava i perqu¨¨ ¨¦s molt f¨¤cil focalitzar en ell el mal del comunisme. D¡¯aqu¨ª que m¡¯interessi confrontar la idea que t¨¦ de Stalin un occidental com Martin Amis amb la de Boris Groys, que intenta desxifrar des de l¡¯interior de la Uni¨® Sovi¨¨tica el que aquesta figura representa. Amis no deixa de preocupar-se per qu¨¨ va passar all¨° all¨¤. Groys pegunta a Occident si all¨° pot passar avui aqu¨ª. De manera que l¡¯estalinisme no seria un fenomen delimitat al comunisme, la seva m¨¤xima perversi¨®, sin¨® una manera d¡¯actuar des del poder.
P. A la banda contr¨¤ria, vost¨¨ veu arrels ¨¤crates en Ronald Reagan.
R. Alguns anarquistes m¡¯han criticat la incorporaci¨® de Reagan en l¡¯anarquisme, per¨° ¨¦s que hi ha un anarcocapitalisme que consisteix a desmuntar l¡¯Estat, tamb¨¦ en les seves funcions protectores.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.