Disseny amb accent global
La fira H¨¢bitat Valencia acull l¡¯exposici¨® ¡®Bravos¡¯, comissariada per Juli Capella, que repassa l¡¯ultima onada de disseny espanyol
¡°Em sembla que aquesta exposici¨® ¨¦s potser una de les darreres oportunitats d'entreveure qu¨¨ ¨¦s el disseny espanyol¡±, aix¨ª de contundent s¡¯expressa Juli Capella, arquitecte, oficiant d¡¯aventures culturals i ara comissari de la mostra Bravos, que per primera vegada es pot veure en territori espanyol. ¡°Bravos va n¨¤ixer per a ser exhibida fora d'Espanya, perqu¨¨ hi ha un gran inter¨¦s a con¨¨ixer el nou disseny espanyol; no ¨¦s, doncs, una exposici¨® hist¨°rica ni tem¨¤tica, sin¨® un retrat del moment¡±, assenyala Capella.
L¡¯exposici¨®, que es podr¨¤ veure en la fira H¨¢bitat Valencia despr¨¦s d¡¯haver viatjat per diferents ciutats americanes i asi¨¤tiques, reuneix 21 creadors pertanyents a all¨° que podr¨ªem anomenar la darrera generaci¨® de dissenyadors espanyols. ¡°Aquesta exposici¨® ¨¦s la primera que presenta una nova generaci¨® de dissenyadors espanyols, que s¨®n el relleu dels pioners, dels Mil¨¤, Ricard i d¡¯altres, dels primers autodidactes, Riart, Tusquets, Benedito, Pensi, Lievore, Llusc¨¤, Nebot, Lavernia¡¡±, diu Capella.
Entre els noms escollits, refer¨¨ncies internacionals com ara Patricia Urquiola, H¨¨ctor Serrano, Jaime Hayon, l¡¯estudi Emiliana Design ¡ªformat per Ana Mir i Emili Padr¨®s¡ª, Antoni Arola, El ?ltimo Grito i d¡¯altres. ¡°Es van triar per la seua qualitat creativa, amb la condici¨® d¡¯haver nascut despr¨¦s del 1960; ¨¦s a dir, que en comen?ar el segle XXI cap dels 21 seleccionats no tingu¨¦s m¨¦s de 40 anys¡±, diu Juli Capella. Pel que fa a l¡¯origen geogr¨¤fic i professional dels seleccionats, es reparteix entre Barcelona, Madrid i Val¨¨ncia com a centres principals.
¡°En el nou disseny espanyol", diu Capella, "que arranca en el segle XXI, es poden veure una s¨¨rie de caracter¨ªstiques, per¨°, a difer¨¨ncia dels pioners funcionalistes dels anys 60 o del boom organicista dels 80, no hi ha una unitat significativa¡±. ¡°Ja no hi ha escoles ni tend¨¨ncies clares i homog¨¨nies, ni tampoc corrents contraposats. Hi ha m¨¦s varietat, n¡¯hi ha molts pocs que vulguen pert¨¤nyer a un estil determinat; per contra, cada un s¡¯estima m¨¦s buscar el seu cam¨ª¡±, comenta Juli Capella. ¡°?s una generaci¨®, d¡¯altra banda, molt internacional, que ha estudiat fora, que es belluga en Internet, n¨°mades, preocupats per l¡¯ecodesign, m¨¦s conceptuals i ir¨°nics, que barregen disciplines, autoproductors¡ No tenen gaire en com¨² entre ells, no volen crear un estil espanyol, sin¨® propi, no volen pert¨¤nyer a cap escola o moviment, n¡¯inventen el seu. Responen al moment actual globalitzat¡±, diu Capella.
Bravos recull una pe?a significativa del treball de cada un dels dissenyadors i dels estudis. ¡°Hem buscat que, en conjunt, hi hagu¨¦s una representaci¨® de diverses tipologies, cadires, llums, producte industrial, i tamb¨¦ diferents estils, minimalisme, neobarroc, neoartes¨¤, m¨¦s art¨ªstic, m¨¦s social, m¨¦s comercial¡¡±, assenyala Capella com a responsable de la selecci¨®. Una varietat de propostes ¡°que en conjunt oferesquen una idea del moment creatiu actual¡±, segons ell. I remarca: ¡° Per¨° la pe?a triada no ¨¦s obligat¨°riament el seu millor disseny¡±.
Pel que fa als seleccionats, hi ha una representaci¨® valenciana ben significativa, amb dissenyadors que ja fa temps que han posat la mirada en l¡¯aparador internacional, com H¨¨ctor Serrano, Luis Eslava, Nacho Carbonell, l¡¯alacant¨ª Mario Ruiz, Ana Mir, de l¡®estudi Emiliana Design Studio, o el col¡¤lectiu CuldeSac, dos dels estudis que s¡¯han posat en la primera l¨ªnia de creaci¨®. Com assenyala Capella en la presentaci¨® de la mostra, ¡°a la tradicional hegemonia del disseny que fins ara havia ocupat Barcelona s¡¯han sumat en les ¨²ltimes d¨¨cades Val¨¨ncia i Madrid com a nous focus creatius i impulsors¡±.
L¡¯exposici¨® es pot veure com un bar¨°metre sobre l¡¯actual moment del disseny entre nosaltres. ¡°Sens dubte, explica el nostre potencial i virtuts, per¨° tamb¨¦ les nostres mancances¡±, diu Capella. ¡°Tenim gran capacitat pl¨¤stica i enginy, per¨° poc producte tecnol¨°gic. Hi ha peces que s¡¯ha produ?t a l¡¯estranger, o b¨¦ peces autoprodu?des, perqu¨¨ el sector industrial del pa¨ªs ¨¦s limitat¡±, assenyala. Per a Capella ¡°ja no ¨¦s possible parlar de disseny espanyol o franc¨¦s o xin¨¦s amb rotunditat¡±. A parer seu, ¡°ara qualsevol estudiant de disseny rep els mateixos inputs, llegeix el mateix, viatja a tot arreu i pot editar la seua idea a qualsevol lloc del m¨®n¡±.
¡°Aix¨° est¨¤ fent desapar¨¦ixer", continua Capella, "les idiosincr¨¤sies geogr¨¤fiques que abans eren m¨¦s evidents. Tot i que encara hi resta un substrat cultural i una tradici¨® que, sens dubte, influencien i poden deixar-hi petjada¡±. I apunta: ¡°Les afinitats, per¨°, seran cada vegada m¨¦s per coincid¨¨ncia conceptual o est¨¨tica que nacionals¡±.
Exposici¨® Bravos. Fira H¨¢bitat Valencia. De l¡¯11 al 14 de febrer de 2014.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.