_
_
_
_
Art

Imatges tra?dores

El Macba exposa l'obra m¨¦s pop de Joan Rabascall, un dels artistes m¨¦s singulars dels anomenats 'catalans de Par¨ªs'

Pierre Restany, el venerat cr¨ªtic que va crear el moviment pict¨°ric Nouveau R¨¦alisme, diu que Joan Rabascall t¨¦ "una mirada kantiana sobre la nostra cultura global". Ell es limita a recon¨¨ixer que "qualsevol realisme implica una reflexi¨® sobre la realitat".

A partir del proper dijous 22 de gener, el Macba li dedica una exposici¨® titulada Joan Rabascall. Producci¨® 1964-1982, que recull de forma gaireb¨¦ completa els dos grans primers per¨ªodes de la seva carrera: els extraordinaris collages amb els que dissecciona la societat de consum que s'inscriuen amb eleg¨¤ncia dintre del pop europeu que esclata en el moment de la seva arribada a Par¨ªs, encara que s'acosti m¨¦s als brit¨¤nics com Richard Hamilton, i tot el per¨ªode posterior, el denominat Mec-Art, en qu¨¨ descobreix un sistema d'ampliaci¨® dels seus collages i la transposici¨® en blanc i negre a una tela emulsionada.

Emigrat l'any 1962, la seva pr¨¤ctica allunyada de la pintura tradicional sembla tancar-li les portes del mercat de l'art, dominat aleshores pels defensors de l'abstracci¨®, encap?alats pel gran Antoni T¨¤pies, que fins i tot escriu una molt recordada carta a La Vanguardia, desqualificant tots aquells que s'allunyaven de la tradici¨®. El fet ¨¦s que no exposa a Espanya fins al 1976, a l'heterodoxa Galeria G. I no torna a fer-ho fins al 1985 a La Virreina.

"Da Vinci tamb¨¦ era experimental"

JOAN RABASCALL Artista

Joan Rabascall (Barcelona, 1935) va estudiar a l'Escola Massana "de set a nou de la tarda", perqu¨¨ als 14 anys ja treballava; d'oficinista a la Cross. El 1962 va guanyar una beca de "l'Excelent¨ªsima Diputaci¨®n Provincial" per ampliar estudis a l'estranger. Eren molts quartos, per l'¨¨poca: 25.000 pessetes. Se'n va anar a Par¨ªs. Com si fos una premonici¨®, aquell any tamb¨¦ la va guanyar Antoni Miralda. Es van con¨¨ixer a Par¨ªs.

Pregunta. En aquell moment la difer¨¨ncia entre Espanya i Fran?a era molt forta...

Resposta. No et creguis. Miralda i jo v¨¤rem arribar l'octubre del 62 a Par¨ªs. La majoria de galeries exposaven pintura abstracta dolenta, amb poques excepcions. Els nous realistes francesos tenien molta m¨¦s audi¨¨ncia a la resta d'Europa que no pas a Fran?a.

P. I vost¨¨ es va identificar de seguida amb els nous realistes?

R. Identificar no, per¨° era evident que aquell moviment era la renovaci¨®. La pintura abstracta estava esgotada. Qualsevol realisme implica una reflexi¨® sobre la realitat. Era la cr¨ªtica de la societat de consum, com ara el pop-art, potser una mica diferent, per¨° eren moviments paral¡¤lels.

P. Vol dir el pop brit¨¤nic?

R. A Londres vaig fer diversos viatges. Era un ambient molt m¨¦s exaltat que a Par¨ªs. El canvi es podia sentir en l'aire i era molt evident a la m¨²sica; els Beatles i els Rolling Stones, per exemple. Londres va ser molt important.

P. Com va entrar en contacte amb Pierre Restany?

R. Preparava una exposici¨® i vaig anar veure Restany, i amb tota innoc¨¨ncia li vaig mostrar fotos del que feia i li vaig demanar si em podia fer un text de presentaci¨®. Pensava, naturalment, que em diria que no. Per¨° va dir que s¨ª. I des d'aquell moment ell i jo hem tingut una relaci¨® d'amistat que ha durat fins a la seva mort.

P. Quin paper va jugar Restany?

R. A ell l'interessava molt tot el que envoltava als nous realistes, per¨° aconsellava m¨¦s a aquells artistes que no feien pintura. L'interessava m¨¦s l'art conceptual.

P. Com es va produir la fabricaci¨® de l'artista Rabascall?

R. No ho veig, perqu¨¨ ¨¦rem artistes no professionals, ens guany¨¤vem la vida tamb¨¦ amb altres coses, i de tant en tant trob¨¤vem temps per fer all¨° que ens agradava. S'ha de dir que a l'¨¨poca, als anys seixanta, la vida no era cara, es podia trobar treball m¨¦s o menys ben pagat, i aix¨° permetia una vida m¨¦s o menys boh¨¨mia. Als setanta aix¨° s'acaba.

P. No exposa a Espanya fins al 1975, a la galeria G, quan s'est¨¤ encetant la democr¨¤cia. Quin efecte li produeix?

R. Faig la s¨¨rie Spain is different. La primera pe?a, La voz de su amo, era per a una exposici¨® en homenatge a Mir¨®. D'all¨° va derivar la s¨¨rie que era un comentari sobre la fi del franquisme, utilitzant anuncis de diaris que recollien la vida banal de la dictadura. Paisatges de la Costa Brava ¨¦s com un annex; un comentari de com va quedar el paisatge despr¨¦s dels turistes.

P. Era all¨° que tocava fer en el moment?

R. Jo no m'he plantejat mai la q¨¹esti¨® de fer el que toca fer. A mi el que m'interessava fer ¨¦s un art del meu temps, un art que m'interess¨¦s a mi i que d'alguna manera reflect¨ªs el que jo s¨®c, en el moment que vivia. M¨¦s aviat fer un art que tu sents que no pas fer un art per entrar en algun lloc. D'altra banda, el mercat de l'art ens ignorava.

P. La seva pr¨¤ctica, com la tots el catalans de Par¨ªs, soi-disant conceptuals, estava ben lluny de l'ortod¨°xia de l'¨¨poca. Fins i tot T¨¤pies us va desqualificar p¨²blicament.

R. Nom¨¦s exposava pintura i escultura. No deixaven entrar altres coses, com tela fotogr¨¤fica o collage. Aquest tab¨² ara ha desaparegut, per¨° en el moment era molt candent. Els pintors que feien pintura no volien que es toqu¨¦s un altra cosa que no fos pintura.

P. Com explicaria ara aquest conflicte?

R. Un malent¨¨s. Paco Calvo [Serraller] va fer un diccionari d'artistes, on deia que jo era un "artista experimental". Per¨° un artista sempre experimenta, sempre ¨¦s experimental. Da Vinci ¨¦s experimental, i Van Gogh i Picasso. I tothom que intenta fer una cosa nova.

P. I all¨° que va escriure T¨¤pies, us va afectar?

R. No, perqu¨¨ la meva activitat aqu¨ª era molt redu?da. Per¨° ¨¦s evident que va tenir resson¨¤ncia en una ciutat, en un m¨®n art¨ªstic, en aquell moment petit. L'avantatge de viure a una ciutat com Par¨ªs ¨¦s que ¨¦s m¨¦s gran, que no hi ha una sola tribu, n'hi ha m¨¦s d'una i tu busques el teu espai.

P. Com explicaria l'evoluci¨® de l'obra que ara exposa el Macba?

R. Primer s¨®n els collages: sobre paper i alguns sobre tela. Jo volia ampliar les imatges i vaig descobrir una t¨¨cnica consistent en fer la fotografia de la maqueta, ampliar-la i fer una projecci¨® sobre una tela fotogr¨¤fica. A partir d'aquell moment em passo de t¨¨cnica. Crec que ¨¦s aix¨° del que tracta l'exposici¨®, el pas del collage al que es defineix com Mec-art (mechanical art), la part mec¨¤nica de l'ampliaci¨®.

P. Quan desapareix el producte artesanal i nom¨¦s queda la imatge...

R. Exacte. Per¨° aqu¨ª es presenten les maquetes en vitrines per mostrar el proc¨¦s.

P. I quin ¨¦s el trencament que es produeix a partir del 1984, que ja no entra en aquesta mostra?

R. Als anys vuitanta vaig trobar un altra t¨¨cnica, la de la foto en color entelada i esgrafiada. ?s un trencament amb els collages i les ampliacions en blanc i negre. Es tanca un cicle.

P. Quins criteris t¨¦ per a la selecci¨® de les obres?

R. Jo volia que les obres fossin el reflex de l'¨¨poca. Jo recollia revistes que la gent llen?ava i agafava les imatges que m'interessaven. Llavors intentava fer una contraposici¨® o una aproximaci¨®, i era una cosa d'una part aleat¨°ria i una altra controlada. A vegades l'artista vol dir una cosa, i despr¨¦s...

P. En diu una altra?

R. No, l'artista sempre diu el que vol dir, per¨° a vegades surten coses impl¨ªcites que l'espectador veu i que ell no ha previst.

P. L'art comporta una ideologia?

R. No, per¨° l'art pot funcionar com una ideologia. Exemples d'adhesi¨®: els futuristes italians que s'adhereixen al programa del fascio de Mussolini. Casos d'instrumentalitzaci¨® estricta: Hitler. Li agradava la m¨²sica de Wagner, la seva idea de l'Alemanya perfecta l'associava a la m¨²sica de Wagner i l'imposa com la m¨²sica oficial. Despr¨¦s va imposar l'art completament acad¨¨mic i al seu gran arquitecte Albert Speer. Es crea una pauta de l'art oficial alemany i es destrueix all¨° que ell denominava l'art decadent o degenerat. Un altre cas ¨¦s Stalin. Imposa el realisme socialista. Tot el que s'havia fet abans desapareix. Vlad¨ªmir Maiakovski, que ¨¦s acusat d'individualista, ho veu clar i es tira un tret al cap l'any 1930.

P. I Franco...

R. Quan arriba al poder funda els premis nacionals de pintura i cultura, que es donen a pintors que fan coses totalment acad¨¨miques. Imposa el flamenc com la m¨²sica oficial de tota l'Espanya ¨²nica. T¨¦ un impacte immediat. Per exemple, molts dels noucentistes entren r¨¤pidament en el joc del franquisme. El cas de Josep Clar¨¤, que va ser un escultor de la Rep¨²blica i que poc despr¨¦s de la guerra va fer el monument de la Vict¨°ria. O el de Frederic Mar¨¨s, que es coverteix en l'artista oficial per excel¡¤l¨¨ncia, o de Juan de ?valos. El de Sert ¨¦s un cas diferent, perqu¨¨ ja va exposar a Par¨ªs al 1937, en un pavell¨® off que Franco va llogar per contraposar-lo al pavell¨® oficial de la Rep¨²blica.

P. Com explica ara als joves la radicalitat de la seva obra dels anys seixanta?

R. Una noia que est¨¤ escrivint una tesi sobre la meva feina em preguntava per qu¨¨ hi ha un reflex de sexe i viol¨¨ncia a les meves obres. Jo li deia que els 60 varen ser anys d'ebullici¨® i que tota l'oposici¨® a la guerra de Vietnam va desembocar en el maig del 68. Tamb¨¦ li deia que tot aix¨° va comen?ar amb la m¨²sica.

P. Seria inimaginable el m¨®n en qu¨¨ vivim sense la din¨¤mica que va engegar la m¨²sica pop dels seixanta.

R. S¨ª, va ser una explosi¨® popular. La m¨²sica va impregnar tota la societat.

P. I el sexe?

R. Els joves d'ara no ho saben, per¨° als anys 60 els joves estaven reprimits socialment i aix¨° va explotar. Era una cosa candent. La relaci¨® home-dona ¨¦s diferent a partir del 68.

El cam¨ª de la modernitat a Barcelona

L'exposici¨® del Macba funciona com un curi¨®s exercici arqueol¨°gic entorn dels anys en qu¨¨ la modernitat comen?a a obrir-se cam¨ª a Barcelona. Rabascall treballa sobre l'articulaci¨® dels missatges dels mitjans de comunicaci¨® i la seva obra no tan sols reflecteix les icones populars de cada moment, sin¨® que tamb¨¦ ens permet seguir les pistes que va deixant l'evoluci¨® de les tecnologies de la informaci¨® a la mem¨°ria col¡¤lectiva i com es transforma el paisatge de les ideologies. La seva ¨¦s una mirada perversa, que posa en evid¨¨ncia la tra?ci¨® de les imatges, tot i proposant un ant¨ªdot.

A Barcelona, l'any 1975, quan encara vivia Franco, l'obra de Rabascall, com la d'Antoni Miralda, Jaume Xifra, Benet Rosell -els anomenats catalans de Par¨ªs-, no tenia cap lloc a les galeries comercials ni entrava dins del m¨®n oficial de la cultura. Se situava extramurs del sistema; feia part del que la societat catalana anomenava l'underground. Sense matisos.

La galeria G va ser la primera que va obrir les seves portes a aquesta gent sospitosa. Aquell projecte va gestar-se a finals de 1974 i va n¨¦ixer l'any seg¨¹ent amb una exposici¨® d'obra gr¨¤fica d'artistes pop americans com Frank Stella, Jasper Johns o Robert Rauschemberg. Va seguir el conceptual madrileny Nacho Criado i la tercera mostra va ser d'Andy Warhol. A les sopes Campbell i els travestis, va seguir Antoni Miralda, que va presentar la seva s¨¨rie dels cartells de la Gran Guerra revisats amb petits soldadets de pl¨¤stic, alhora que oferia un menjar de colors al dia del vernissage. Rabascall va exposar a principis del 1976.

Un sector dels cr¨ªtics d'art, a m¨¦s del petit nucli dels happy few, van acollir amb satisfacci¨® aquella aventura que, molt abans que la ciutat es pos¨¦s de moda a tot el m¨®n, va crear el miratge que tamb¨¦ a casa est¨¤vem al corrent del que passava al m¨®n. Malauradament, la Galeria G no va tenir el mateix ¨¨xit comercial.

Entre l'exposici¨® de la G i la que sota l'enunciat Barcelona-Par¨ªs-New York (El cam¨ª de dotze artistes catalans, 1960 -1980), va tenir lloc al Palau Robert al 1985, va passar una d¨¨cada, i gaireb¨¦ una altra fins que Rabascall fa ver la seva retrospectiva al Palau de la Virreina, al 1993.

Les coses han canviat molt. La darrera exposici¨® de Rabascall va ser al Centre d'Art Santa M¨°nica al 2000. Els catalans de Par¨ªs, els que se'n van anar a Nova York, com Antoni Muntades o Francesc Torres i el mateix Miralda, aix¨ª com els de la seg¨¹ent generaci¨®, la que va n¨¦ixer a la pr¨¤ctica art¨ªstica justament amb la fi de la dictadura, la de Carlos Pazos, Eulalia Balcells o Jordi Benito -que tamb¨¦ es va presentar en p¨²blic a la galeria G- s¨®n artistes consagrats, que tenen obra a grans museus del m¨®n i viuen de la seva feina.

Curiosament, la pista dels seus or¨ªgens, les petjades de la seva carrera, s¨®n dif¨ªcils de trobar. Com diu Bertomeu Mar¨ª, el director del Macba, si un estudiant vol fer la seva tesi sobre un d'aquests artistes, el primer problema ¨¦s que no troba la documentaci¨® del que va succeir fa tan sols 30 anys.

Ara, el Macba sembla haver-se imposat la tasca d'omplir aquest buit i recuperar tot el que pugui trobar d'aquella ¨¨poca. Per comen?ar, es disposa a incorporar l'arxiu del cr¨ªtic de refer¨¨ncia d'aquells anys, Cirici Pellicer. L'objectiu ¨¦s constituir el gran fons documental que permeti estudiar a fons els or¨ªgens de la modernitat a Barcelona. Una altra tasca que li pertoca ¨¦s la restauraci¨® de moltes de les obres d'aquests artistes, instal¡¤lacions i performances, sovint desfetes o desmuntades, quan no a trossos o podrits en un magatzem de qualsevol instituci¨® que, en un determinat moment, la va comprar.

Aquest art comporta una dificultat especial a l'hora de la reconstrucci¨® de les peces. El mateix Rabascall, amb una obra relativament tradicional, t¨¦ problemes amb la degradaci¨® dels papers. Per comen?ar, el Macba ha restaurat recentment una de les escultures inflables de Josep Ponsati que es pot veure a la capella dels ?ngels.

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
soxtry.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
maw-pr.com
zaaksen.com
ypxsptbfd7.com
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
onlinenewsofindia.com
worldgraphic-team.com
bnsrz.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
webmanicura.com
osostore.com
softsmob.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
odskc.com
inzziln.info
leaiiln.info
cq-oa.com
dqtianshun.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
bartoysdirect.com
taquerialoscompadresdc.com
aaoodln.info
amcckln.info
drvrnln.info
dwabmln.info
fcsjoln.info
hlonxln.info
kcmeiln.info
kplrrln.info
fatcatoons.com
91guoys.com
signupforfreehosting.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
topsedu.xyz
xmxm7.com
x332.xyz
sportstrainingblog.com
autopartspares.com
readguy.net
soniasegreto.com
bobbygdavis.com
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
qazwsxedcokmijn.com
parabis.net
terriesandelin.com
luxuryhomme.com
studyexpanse.com
ronoom.com
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
snn01.com
hope-kelley.com
bancodeprofissionais.com
zjccp99.com
liturgycreator.com
weedsmj.com
majorelenco.com
colcollect.com
androidnews-jp.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
nova-click.com
abeautifulcrazylife.com
diggmobile.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
sizam-design.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
bamthemes.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com
avgo.top