L'Hotel vela
A aquest edifici ja li falta poc per acabar-se. No vull parlar aqu¨ª de les antip¨¤tiques excepcions que aquest edifici representa, ni de la privatitzaci¨® de l'espai p¨²blic que hotels com aquest o com el de Miramar exhibeixen sense cap pudor dem¨°cratic -d'altres ja ho han fet abans, ara vull parlar de l'edifici. L'anomenat Hotel vela t¨¦ una forma dif¨ªcil d'oblidar i una grand¨¤ria que el fa apar¨¨ixer sobtadament en algunes perspectives com ara la del carrer Balmes. ?s impossible, si ens acostem a la part sud de la ciutat, no veure'l, i per tant ¨¦s f¨¤cil que n'opinem. ?s, doncs, una bona ocasi¨® per explicar perqu¨¨ un edifici est¨¤ b¨¦ o malament.
Es diu que l'hotel tenia inicialment una al?ada superior per¨° que des de l'Ajuntament es va recomanar que es fes m¨¦s baix. Repassant el que es diu d'aquesta recomanaci¨®, es llegeixen coses com ara que es va fer baixar perqu¨¨ no alter¨¦s excessivament el perfil de la ciutat, o que no super¨¦s l'al?ada de les torres de la Vila Ol¨ªmpica. Crec que l'al?ada no ¨¦s exactament el problema, el problema ¨¦s l'al?ada de la seva forma. El punt feble d'aquest edifici ¨¦s que pertany a aquells que la seva forma ¨¦s fruit d'un gest. Aquests tenen l'enorme avantatge que s¨®n molt f¨¤cils d'explicar (ja m'he referit en alguna altra ocasi¨® a casos similars) i aix¨° els fa populars, per¨° poden acabar sent una banalitat. Els gestos en arquitectura donen exemples dubtosos. Els gestos als quals em refereixo tenen la particularitat que s¨®n gestos dibuixats. Se solen fer de manera r¨¤pida i intu?tiva. Tenen sempre aparences similars, semblen ones, veles, arcs... S¨®n formes predilectes dels que dissenyen trofeus esportius i coses aix¨ª. Un s'imagina l'artista tra?ant-los amb la seguretat dels creadors. D'aquests gestos els cr¨ªtics alguns cops en diuen que tenen for?a o que s¨®n expressius i coses semblants, per¨° aquests qualificatius, que poden valer per la posada en escena d'una obra teatral o per a una interpretaci¨® musical, no en tenen cap per a una obra que es perpetua immensa en formig¨® armat durant anys i anys davant dels nostres ulls. A aquestes obres se'ls demana bellesa i no nom¨¦s expressivitat. La feblesa d'aquest gest hoteler ¨¦s la seva immediatesa.
Acostar-nos a l'edifici ens va descobrint que era millor el projecte que a l'actualitat
Els gestos r¨¤pids tenen tamb¨¦ l'inconvenient que si no es maduren s¨®n excessivament el resultat de la primera idea, all¨° que ens ve al cap tot d'una. En canvi, el proc¨¦s d'execuci¨® d'una obra d'arquitectura ¨¦s lent i carregat de dificultats, en aquest ofici els gestos s'han de construir. Mentre es constru?a l'edifici, llu?a una estructura de formig¨® poderosa que ara ha quedat emmascarada sota un revestiment de vidre que oculta per igual les parts massisses i les obertures del seu esquelet. Ara, en canvi, l'edifici no diu res sobre com est¨¤ constru?t. No mostra cap senyal que permeti veure de qu¨¨ est¨¤ fet. No em refereixo al material, em refereixo a fer que gradualment es vagin descobrint els senyals de l'elaboraci¨® com a obra arquitect¨°nica. Senyals que mostrin elegantment plantes, habitacions, finestres, juntes... Al contrari, se'l decora amb uns balcons que encara emfatitzen el seu aspecte gr¨¤fic i no arquitect¨°nic. ?s per aix¨° que l'edifici resulta cada cop menys atractiu a mesura que ens hi apropem. A la Pedrera del passeig de Gr¨¤cia, per posar un exemple conegut, ens atrau l'atenci¨® des de lluny, per¨° mentre ens hi acostem anem descobrint coses noves i m¨¦s complexes, fins a arribar a la textura de la pedra o el ferro dels balcons. Aqu¨ª, no. De fet en acostar-nos l'edifici ens va descobrint que era millor al projecte que a l'actualitat. Per exemple, al projecte el cos c¨²bic que mira a la ciutat, d'una grand¨¤ria considerable, formava part del volum general, en canvi, quan ens hi atansem, descobrim que ¨¦s com si a la "vela" l'hi haguessin posat acoblat un "microones".
Aix¨ª, ara, Barcelona t¨¦ un aeroport semblant a una au o un avi¨® i un hotel davant del mar semblant a un veler. Amb esl¨°gans constru?ts com aquests no ¨¦s d'estranyar que la ciutat atregui el tipus de turisme a qu¨¨ ens hem acostumat darrerament. On queden la subtilesa i la finesa?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.