Quedar-se a casa
Barcelona va millorant la cartellera d'exposicions estival, i no nom¨¦s adre?ant-la als passavolants sin¨® tamb¨¦ per al p¨²blic local que es queda a casa. Devorar Par¨ªs. Picasso 1900-1907, del Museu Picasso, coorganitzada amb el Van Gogh Museum d'Amsterdam i amb Marilyn MacCully de comiss¨¤ria, presenta una selecci¨® emocionant de picassos blaus i roses, juntament amb obres d'altres autors importants que s'hi contextualitzen: Gauguin, Puvis de Chavannes, Steinlen, Matisse, Redon, Daumier, Toulouse-Lautrec, C¨¦zanne, Van Gogh... D'aquests s'ha tirat massa de veta en detriment dels col.legues catalans que a penes hi treuen el cap, sense ni un Casagemas ?nom¨¦s hi ha uns dibuixos fets a dues mans amb el malagueny?, ni tampoc cap Nonell, Anglada Camarasa o Manolo. Per¨°, malgrat aquest gran handicap fruit d'una mirada potser massa altiva, ¨¦s una exposici¨® espl¨¨ndida.
El Macba segueix fent pans de les engrunes de l'art catal¨¤ dels anys 70, aquest cop amb els ulls posats damunt d'?ngels Rib¨¦. Mentre, La Pedrera opta per un producte barat i efica?: una retrospectiva de Catal¨¤-Roca feta de c¨°pies i ampliacions actuals on, fins i tot, s'hi ha colat una foto repetida. CaixaForum ofereix un material variad¨ªssim destinat a acaparar fam¨ªlies senceres. El m¨¦s atractiu ¨¦s L'efecte del cine amb l'hipn¨°tic i fulgurant Tr¨¤iler de Saskia Olde Wolbers, les estrelles caigudes de Kelly Richardson, l'eix lum¨ªnic d'Anthony McCall o el di¨¤leg mut en 35 mil.l¨ªmetres de les dues m¨¤quines de Rodney Graham. Unes filmacions molt m¨¦s ben projectades que quan se sol presentar en una sala d'exposicions o un museu on el cinema queda sense efecte per¨° amb maj¨²scula. Com a contra-posici¨®, Retrats de la Belle ?poque omple de gom a gom les altres sales de la F¨¤brica Casaramona, amb un reguitzell de marqueses i fam¨ªlies riques que acaparen l'atenci¨® dels visitants que s'hi passegen entusiasmats, i on tamb¨¦ hi ha obres mestres, com l'Autoretrat d'Egon Schiele, que han d'alternar for?adament amb coses molt m¨¦s superficials.
La cua impassible de la Fundaci¨® Mir¨® fa pensar-se dues vegades la idea d'entrar. El ve¨ª MNAC ofereix el laber¨ªntic espai del Rom¨¤nic de Gae Aulenti rehabilitat per fer-lo m¨¦s agradable, i tamb¨¦ la magn¨ªfica selecci¨® de torres-garcies feta per Tom¨¤s Llorens a la sala petita d'exposicions temporals. D'altra banda, hi ha l'oferta per a tots els gustos de la Fundaci¨® Vila Casas, en les seus de Barcelona, El Poblenou, Torroella de Montgr¨ª i Palafrugell; compte amb els horaris, ja que solen obrir nom¨¦s a la tarda.
I entre la sempre escassa i laxa oferta de platja, destaca Ismael Smith, gravador, petita i acurada mostra, muntada pel Museu d'Art de Cerdanyola i produ?da per la Diputaci¨® de Barcelona, que s'estrena a Sitges, a la Sala Vaixells, amb una entrada excessiva de 3 euros i on, a m¨¦s de gravats d'¨¨poca i d'altres de tiratge p¨°stum, s'inclouen alguns dibuixos relacionats i un magn¨ªfic retrat escult¨°ric de Miquel Utrillo, l'art¨ªfex del Maricel.
A la Fundaci¨® Palau de Caldes d'Estrac hi ha la polida selecci¨® de papers d'Alfons Borrell, feta pel seu gendre i tamb¨¦ pintor Oriol Vilapuig. Pot ser un bon moment tamb¨¦ per anar a Matar¨® a veure la reconstru?da Nau Gaud¨ª amb un tastet de l'ecl¨¨ctica Col.lecci¨® Bassat. A Girona, el Museu d'Art presenta la darrera adquisici¨® de l'entitat: Jacob rep la t¨²nica ensangonada del seu fill Josep, pintada a mitjan XIX pel natzar¨¨ Pelegr¨ª Clav¨¦.
I si alg¨² necessita una sobredosi de terra, mar i aire pot travessar la frontera i anar a Ceret i Cotlliure per imbuir-se de bombes i patinets voladors, i de submarins, avions i dirigibles amb rodes, a la macroretrospectiva de Riera i Arag¨® que ha muntat Jos¨¦phine Matamoros, com a comiat de la seva direcci¨® al museu cereti¨¤. Si encara no se'n t¨¦ prou, la Galeria Michel Dunev ha penjat a Torroella de Montgr¨ª m¨¦s obres de l'artista amb el reclam d'Obra selecta, com una llauna ben farcida de galetes i ametllats.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.