Burtynsky i la bellesa del desastre
L'HOME I LA TERRA. LLUM
I OMBRA
Centre d'Art Tecla Sala
de L'Hospitalet
Les pedreres de Pardais, a Portugal, s¨®n com un gratacel a l'inrev¨¦s. Veient-les em vaig recordar de la primera vegada que em van portar al centre de Toronto. Era un nen i mirant aquells edificis gegantescs vaig pensar que devien d'alguna manera correspondre amb enormes forats escampats pel m¨®n". El record pertany al fot¨°graf canadenc Edward Burtynsky quan va inaugurar la seva exposici¨® L'Home i la terra. Llum i ombra, al Centre d'Art Tecla Sala de L'Hospitalet.
Influ?t pel moviment dels New topographics de Robert Adams, que a la fi de la d¨¨cada de 1970 va donar un gir a la gran fotografia nord-americana de paisatge, Burtynsky advoca per una pr¨¤ctica que va m¨¦s enll¨¤ de la celebraci¨® de la bellesa, per treure a la llum les contradiccions de les intervencions humanes al planeta. La seva mirada ¨¦s cr¨ªtica, per¨° no implica un judici, nom¨¦s posa al p¨²blic davant del desastre i fins i tot de la bellesa del desastre, com en el cas de les pedreres, catedrals de geometria perfecta, on les figures humanes apareixen dram¨¤ticament min¨²scules. Les visions apocal¨ªptiques i fascinants dels rius vermells formats pels residus de n¨ªquel a Ontario, les oxidades explotacions de petroli a Calif¨°rnia o els desballestaments dels vaixells a Bangladesh, fan despertar en l'espectador una barreja d'atracci¨® i repulsi¨®. "No m'interessa un treball did¨¤ctic o agressiu en la l¨ªnia de Michael Moore. Prefereixo mantenir el misteri i que el p¨²blic arribi a les seves conclusions a trav¨¦s d'una aproximaci¨® m¨¦s po¨¨tica", explica Burtynsky, que a Espanya ha fotografiat els hivernacles d'Almeria, el desert dels Monegros i la costa de Benidorm.
Malgrat la qualitat pict¨°rica de les imatges, que sovint semblen pintades o almenys manipulades, Burtynsky segueix treballant al vell estil amb una c¨¤mera anal¨°gica de gran format i lents que li permeten mantenir-se prou allunyat perqu¨¨ tots els elements tinguin la mateixa import¨¤ncia. "Busco una distribuci¨® democr¨¤tica d'espai i llum. Per aix¨° trio dies ennuvolats i lluminosos per tenir ombres obertes i llum difusa sobre tota l'escena. De vegades excloc l'horitz¨® per confondre la percepci¨® de l'escala". Actualment, Burtinski treballa en una pel¡¤l¨ªcula sobre el tema de l'aigua. La mostra, que arriba a Catalunya despr¨¦s de la seva presentaci¨® a Mil¨¤ i a Valladolid, estar¨¤ oberta fins al 22 de febrer.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.