Premis al jo
El resultat de l¡¯obra d¡¯Annie Ernaux ¨¦s una est¨¤tua d¡¯ella, el seu cos nafrat i ¡®mis ¨¤ nu¡¯ on hi podem llegir la societat francesa de l¡¯¨²ltim segle natural
Fa uns dies donaven el Nobel de Literatura a l¡¯escriptora francesa Annie Ernaux, nada l¡¯any 1940. El conjunt de la seva obra conforma un gran autoretrat en el qual l¡¯autora hi ha treballat tota la vida. El resultat ¨¦s una est¨¤tua d¡¯ella, el seu cos nafrat i mis ¨¤ nu on hi podem llegir la societat francesa de l¡¯¨²ltim segle natural.
?s veritat que els primers tres llibres d¡¯Ernaux s¡¯inscriuran en el g¨¨nere de l¡¯autoficci¨® m¨¦s elusiva, per¨° de seguida es deixa de m¨¤scares i el gros de l¡¯obra posterior ¨¦s cristal¡¤linament autobiogr¨¤fic ¡ªtots dos subg¨¨neres baixen de la literatura del jo¡ª. Ernaux sempre parteix d¡¯una intimitat en cru, la vida ¨¦s l¡¯esb¨®s del retrat: hi ha el pare volent matar la mare, un despertar sexual sotragat, un avortament clandest¨ª, el c¨¤ncer, la malaltia i el passi de comptes amb la mare, el matrimoni, la maternitat, el divorci, l¡¯amant, gelosies, pors, l¡¯odi. En segon lloc, el polit del retrat ¨¦s sociol¨°gic: l¡¯autora aprofita les perip¨¨cies vitals per entendre (i justificar) el marc on s¡¯han esdevingut, les capes del femer social franc¨¨s, els grumolls i la pudor, els gustos i els gestos de tall classista, ideol¨°gic, de g¨¨nere.
Cada dos per tres es fan al¡¤legats contra la literatura autobiogr¨¤fica. Darrerament hi ha un devessall d¡¯autoficcions publicit¨¤ries que la degraden. Solen ser ¨°peres primes i res no augura que facin part de cap pla d¡¯obra ¡ªs¨®n una extensi¨® impresa de la musiqueta de les xarxes socials¡ª. Bo i aix¨°, la literatura del jo sempre sobreviu als seus il¡¤lusos detractors. Enll¨¤ de ser una finestra a la condici¨® humana i un tros de mapa de l¡¯¨¨poca (com ho pot ser la ficci¨®), ofereix una sobrec¨¤rrega irresistible: el safareig estilitzat. D¡¯Ernaux se n¡¯ha dit que fa una literatura ¡°valenta¡±, perqu¨¨ no manipula gaire ¡°la veritat¡±, cosa que tamb¨¦ s¡¯ha dit de Karl Ove Knausg?rd. Aquesta ¡°valentia¡± rau en una primera persona del singular gens artificiosa i prou generosa amb el voyeurisme del lector: fa pinzellades morals, escabroses, tot ¨¦s de collita pr¨°pia, sense refugiar-se en la covardia sociologicoide de la primera persona del plural ¡ªen la literatura oportunista o autopromocional en nom de tots.
Darrerament hi ha un devessall d¡¯autoficcions publicit¨¤ries que degraden la literatura autobiogr¨¤fica
La valentia d¡¯aquesta literatura del jo no es pot negar. Comporta querelles amb familiars i coneguts. A m¨¦s a m¨¦s, Ernaux ha hagut de superar dos esculls: l¡¯un ¨¦s la vergonya despullada (a Fran?a la tradici¨® potser hi ajuda, vegeu Louis Calaferte) i l¡¯altre ¨¦s la impud¨ªcia femenina ¡ªnouvinguda, a l¡¯engr¨°s, a la literatura universal¡ª. La valentia d¡¯aquesta literatura implica que s¡¯ataqui l¡¯autor per gosar parlar en nom propi de (espai disponible).
Tamb¨¦ han donat el premi Lletra d¡¯Or a l¡¯¨²ltim llibre de Neus Canyelles, Autobiografia autoritzada (Emp¨²ries). Els mitjans parlen d¡¯¡±autoficci¨® valenta¡±. Aquesta mena d¡¯obres s¨®n ideals per fer safareig amb les mis¨¨ries i vicissituds dels altres, qui sap si la passi¨® lectora m¨¦s transversal de totes: traficar amb els dimonis dels altres, que finalment potser s¨®n els nostres.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.