Escorcollant 3cat
La nova plataforma de la CCMA ofereix continguts in¨¨dits
La Corporaci¨® Catalana de Mitjans (CCMA) ha obert 3Cat, on reuneix la seva oferta audiovisual a internet. Segurament calia per adoptar els h¨¤bits de navegaci¨® de les plataformes que han imposat unes rutines en la manera de presentar els continguts. La veritat ¨¦s que l¡¯oferta a internet de TV3 estava prou clarament ordenada i en aquest viatge s¡¯ha perdut la dataci¨® de v¨ªdeos. Sobre els informatius, un cas, saps el dia d¡¯emissi¨®, per¨° sobre altres programes, no. En tot cas la cerca de materials ¨¦s senzilla i 3Cat resulta amigable. M¨¦s, navegant pel web. Ara b¨¦, per als humils espectadors que no tenim smart tv, el recurs del Chromecast encarcara alguna vegada la connexi¨® dels dispositius (m¨°bil-televisor) i desapareixen algunes funcionalitats. Per exemple, no poder activar el subtitulat ni controlar el minutatge per reiniciar el visionat. Si has deixat un episodi a mitges i vols acabar-lo des del minut que el vas abandonar... no ¨¦s possible si tens activa la connexi¨® Chromecast. Has de tornar a comen?ar. Si m¨¦s no em passa a mi. I faig aquest aclariment perqu¨¨ en el m¨®n de les tecnologies digitals ¨¦s a l¡¯usuari a qui se li encolomen totes les incumb¨¨ncies. El client sempre culpable¡quina gran troballa!
Pensant amb els que ignoren la graella di¨¤ria, la Corporaci¨® incorpora continguts no emesos. No ¨¦s simplement la nevera de TV3 o Catalunya R¨¤dio. El programa de Buenafuente, Vosaltres mateixos, n¡¯¨¦s un exemple. Quina periodicitat t¨¦? No pot dir-se que sigui un programa per fer riure, per¨° et deixa de bon humor. Espl¨¨ndid. Al mon¨°leg de l¡¯estrena, Buenafuente pregunta al p¨²blic ¡°com aneu d¡¯algoritmes¡± i fa una lleugera ironia sobre l¡¯estrena del 3Cat: ¡°m¨¦s plataformes ¨¦s el que necessita la gent¡±. Hi ha l¡¯inevitable, necessari, mon¨°leg, i el nucli central s¨®n an¨°nims convidats que producci¨® factura al plat¨® i que el presentador desconeix, per tant, ha d¡¯improvisar, exercici que practica des de fa anys. Bon comen?ament. Un altre t¨ªtol molt recomanable ¨¦s Animals arquitectes. El porta N¨²ria Moliner i presenta el treball d¡¯arquitectes o estudis catalans que fugen de l¡¯edifici-monument. El primer cap¨ªtol reivindica Anna Bofill, arquitecta i compositora, com Moliner, i la segueix m¨¦s enll¨¤ de la seva ocultada etapa al Taller d¡¯Arquitectura que no va deixar rodar a les seves instal¡¤lacions. De moment, hi ha cap¨ªtols sobre H Arquitectes, la cooperativa LaCol i, ¨¦s clar, RCR. Diferents propostes d¡¯una arquitectura transformadora. Nom¨¦s un retret: el muntatge esmicolat i les imatges cap per avall fan modernet, per¨° ¨¦s la pitjor manera de contemplar una obra. S¡¯ent¨¦n millor quan es visita.
El forense ¨¦s un artefacte que barreja des de la cr¨°nica negra a les explicacions sobre la pr¨¤ctica forense o les professions que tracten amb la mort. El protagonista ¨¦s el doctor Narc¨ªs Bardalet. Segons Manel Al¨ªas, incomprensiblement embolicat en la cosa, es tracta de parlar de la mort per reflexionar sobre la vida. S¨®n sis cap¨ªtols d¡¯uns 50 minuts. Per¨° aix¨° ho van fer molt millor tots dos a l¡¯entrevista promocional de Col¡¤lapse en 20 minuts. La minuciositat de les explicacions t¨¨cniques de la pr¨¤ctica forense converteixen el programa en un curset de criminologia. Per¨° el que m¨¦s costa d¡¯entendre s¨®n les recreacions morboses de cad¨¤vers despullats, assalts sexuals, primers plans de ferides... Qu¨¨ en diran els que es queixen de Crims, malgrat la seva prud¨¨ncia narrativa? Una prud¨¨ncia que aqu¨ª no hi ha.
El concurs pirinenc La travessa ¨¦s obedient amb la disciplina del g¨¨nere. S¡¯hi barregen els testimonis personals, la superaci¨®, o no, de proves, l¡¯esgotador festival visual dels drons, un escarransit premi de 10.000 euros i una presentadora, Laura Escanes, que no sembla molt muntanyenca i s¨ª preocupada per dir el que diu el gui¨®, una feina que l¡¯absorbeix i dificulta l¡¯empatia amb els participants i els espectadors.
Cal seguir escorcollant 3cat, darrere hi ha molt d¡¯esfor?.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.