¡®Aix¨° no ¨¦s Su¨¨cia¡¯ ¨¦s m¨¦s sarc¨¤stica del que sembla
La s¨¨rie que emeten TVE i TV3 ¨¦s aparentment lleugera, com volent amagar la seva intel¡¤lig¨¨ncia narrativa
La s¨¨rie Aix¨° no ¨¦s Su¨¨cia l¡¯emet, cap¨ªtol a cap¨ªtol, TV3 sense anticipar-los al flamant 3Cat. En canvi, TVE Play ja t¨¦ tots els vuit cap¨ªtols accessibles a la plataforma. ?s un t¨ªtol que es fa seguir. Una s¨¨rie aparentment lleugera, com no volent mostrar la intel¡¤lig¨¨ncia narrativa que hi ha al darrere. La c¨¤mera persegueix els personatges com si no sab¨¦s del tot qu¨¨ ha de filmar. Aquesta manera de fer dona a la pe?a un aire documental que refor?a el naturalisme de les escenes. Cal afegir-hi la pres¨¨ncia de personatges que fan el que fan en la vida real. N¡¯hi ha, per exemple, a la ter¨¤pia grupal que enceta molts cap¨ªtols. La conductora ¨¦s una psic¨°loga que dona cursos de crian?a respectuosa (cap als infants).
L¡¯espectador captar¨¤ de seguida el tema central perqu¨¨ l¡¯argument no despista amb gaires subtrames. Aquest pes de l¡¯assumpte nuclear t¨¦ el perill de fatigar a qui demani m¨¦s distraccions tem¨¤tiques. Hi ajuda el personatge de la filla, que en els primers cap¨ªtols nom¨¦s veiem empipada, col¨¨rica, contra la mare, el m¨®n... ?s la Lia. Amb un mal humor molt m¨¦s dif¨ªcil de tractar que el de la nena dels anuncis de Pizza Tarradellas. No ¨¦s una ocurr¨¨ncia a?llada; Sergi P¨¤mies ha publicat la mateixa comparaci¨®. Per¨° aix¨° no q¨¹estiona el bon treball de l¡¯actriu infantil (Violeta Sanvicens). Tot el repartiment ¡ªamb grans secundaris¡ª es creu el seu personatge fins al punt de fer pensar que s¨®n el personatge. Una sospita refor?ada perqu¨¨ la parella protagonista ¡ªespl¨¨ndids Aina Clotet i Marcel Borr¨¤s¡ª ho s¨®n.
Aix¨° no ¨¦s Su¨¨cia explica la fallida perip¨¨cia de la Mariana i el Samuel, pares joves d¡¯una parelleta que cerquen l¡¯excel¡¤l¨¨ncia. En la vida, que ha de ser sana, austera, sense estr¨¨s laboral¡ I molt particularment en la crian?a dels fills, per a qui volen el millor, encara que aix¨° impliqui una amargant, per a la filla, disciplina, com ara la prohibici¨® de llaminadures. La mare, en particular, integrista de la modernor, s¡¯apunta amb una frivolitat not¨°ria a qualsevol recepta per arribar a aquesta suposada perfecci¨® vital. En tot hi posa una convicci¨® que pot convertir la fam¨ªlia en una secta i que emplena la vida d¡¯esquerdes. S¡¯han instal¡¤lat a Vallvidrera, a tocar d¡¯una natura habitada per senglars que no s¨®n una estampa pastor¨ªvola. S¨®n una anomalia urbana.
El t¨ªtol de l¡¯obra s¡¯explica perqu¨¨ davant del lloc on viuen hi ha un enorme casalot habitat per una fam¨ªlia sueca. Mariana el contempla reverencialment, embadalida perqu¨¨ a dins hi ha persones que venen del nord enll¨¤, on, ja se sap, la gent ¨¦s culta i feli?. Aquesta mirada absorta ¨¦s una magn¨ªfica met¨¤fora sobre com viu d¡¯enganyada. Una terrible trag¨¨dia a la casa sueca desmentir¨¤ aquest encanteri inicial.
La parella posa un enorme esfor? a ser un pare i una mare exemplars i ser feli?os. Per¨° aix¨° ¨¦s molt cansat quan hi ha tant d¡¯artifici en les conductes. Els tradicionals entrebancs filials a la sexualitat matrimonial porta la Mariana a fer-se preguntes com: ¡°No follar pot afectar emocionalment els nens?¡±. El porno conjugal ha de ser d¡¯Erika Lust. ?s una vida plena de dogmes fallits. I la persist¨¨ncia de la mare a aplicar-los permet un punt de vista narratiu que li dona una tonalitat discretament ir¨°nica, elegantment c¨¤ustica. Aquest efecte ¨¦s refor?at per dos personatges aliens a aquesta obedi¨¨ncia estricta a mil i un dec¨¤legs: l¡¯avi de la nena i l¡¯¨¤via sueca, que saben viure sense torturar-se per les imperfeccions, d¡¯ells i de la vida. Una de les moltes perspic¨¤cies d¡¯aquesta com¨¨dia dram¨¤tica multiling¨¹e que cal tenir present. Aix¨° no ¨¦s Su¨¨cia, dirigida per Mar Coll i Aina Clotet, ha rebut el Prix Europa a la ficci¨® televisiva. Malgrat alguna escena esguerrada o indulgent amb la parella, cal un reconeixement a un t¨ªtol valent, divertit i amb m¨¦s mala intenci¨® ¡ªcosa saludable¡ª del que sembla.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.