Vivian Gornick contra la confusi¨® de la narrativa del jo
¡®La situaci¨® i la hist¨°ria¡¯ ¨¦s m¨¦s que un manual perqu¨¨ no cont¨¦ pocions m¨¤giques ni dogmes, sin¨® claredat, intel¡¤lig¨¨ncia i diversi¨®
Hi ha una confusi¨® entre la narrativa autobiogr¨¤fica i la confessi¨® autoajudesca que Vivian Gornick desf¨¤ des del principi. Des del principi de La situaci¨® i la hist¨°ria i des de Vincles ferotges, el primer dels seus llibres tradu?t al catal¨¤ (L¡¯Altra Editorial, 2017), que ha provocat una onada d¡¯all¨° m¨¦s estimulant. I ha desvetllat l¡¯inter¨¨s del segell d¡¯Eug¨¨nia Broggi per acostar-nos tota la seva obra, fins a publicar La situaci¨® i la hist¨°ria, que ara nom¨¦s es trobava en una edici¨® del 2003 (en castell¨¤, a Paid¨®s) i del qual tan sols hi havia un exemplar en una biblioteca de Barcelona. Just abans de la pand¨¨mia el vaig anar a pescar per recomanaci¨® d¡¯una amiga, com qui fa un acte mig furtiu i extravagant. Ara els llibres de Gornick es troben amb normalitat a les biblioteques i solen estar agafats o en reserva.
La situaci¨® i la hist¨°ria podria passar per un senzill manual de literatura dedicat a l¡¯escriptura personal si no fos que ¨¦s m¨¦s que aix¨°, i si no fos, ¨¦s clar, que l¡¯escriu Gornick, que ¨¦s sin¨°nim d¡¯intel¡¤lig¨¨ncia, claredat i diversi¨®. ?s m¨¦s que un manual perqu¨¨ no cont¨¦ pocions m¨¤giques ni dogmes sagrats i, en canvi, s¡¯abona a la for?a de l¡¯aprendre a llegir per aprendre a escriure. Una for?a llaurada a consci¨¨ncia, amb l¡¯an¨¤lisi aguda i minucipsa de textos i sortides narratives. Per fer-se entenedora ¡ªsempre i per damunt de tot¡ª, desplega una colla d¡¯exemples i contraexemples de quan rutlla i quan ¨¦s fallida la narrativa personal. Aix¨ª, amb franquesa i desacomplexada, serveix una guia de lectura interessant¨ªssima i un itinerari per les seves descobertes liter¨¤ries i per les raons que li han fet llum (Wilde, Duras, Sebald, Joan Didion, Seymour Krim, Edward Hoagland, Harry Creus, Ginzburg, D. H. Lawrence, Edmund Gosse. Geoffrey Wolff, J. R. Ackerley...). Amb tots ells, carrega el llibre d¡¯idees fulgurants per entendre com llegim i com escrivim, partint d¡¯una premissa central: en la narrativa personal tan important ¨¦s qui parla com qu¨¨ diu i per qu¨¨ i la relaci¨® que s¡¯estableix entre aquests elements. Per aix¨°, Gornick distingeix molt b¨¦ la necessitat de crear un narrador personatge, que s¡¯utilitzi per il¡¤luminar porcions de realitat i de reflexi¨® i extreure¡¯n un sentit m¨¦s ampli, i no a l¡¯inrev¨¦s. Ja siguin mem¨°ries o assaig autobiogr¨¤fic, ¨¦s important mantenir el jo subordinat a la idea que l¡¯ocupa. Sens dubte, fa venir ganes d¡¯extrapolar-ho a una actitud liter¨¤ria m¨¦s general, v¨¤lida per a la no-ficci¨® i per a la ficci¨®, la de mantenir el jo a ratlla, actitud que segur que reporta beneficis, posats com estem en l¡¯era de la confusi¨® amb l¡¯egomania i el telepredicador.
Llibre madurat durant els 15 anys que l¡¯escriptora novaiorquesa ha fet classes en postgraus i m¨¤sters d¡¯escriptura, hi ha apr¨¨s, diu, que ¡°¨¦s impossible ensenyar a escriure ¡ªque el do de l¡¯expressivitat dram¨¤tica, d¡¯un sentit de l¡¯estructura, d¡¯aconseguir que el llenguatge penetri la superf¨ªcie descriptiva, tot el que ¨¦s innat, no es pot ensenyar¡ª, per¨° s¨ª que ¨¦s possible ensenyar a llegir, a com formar-se un parer sobre un escrit: tant sobre els propis com sobre els aliens.¡±
Sense blindar-se amb l¡¯academicisme ni amb la teoria de cara a la galeria, cr¨ªtica primer de tot amb ella mateixa, Gornick ens parla de com la m¨¤scara del jo, ben posada a lloc, pot servir per explicar hist¨°ries amb ganxo i punxa i per desemmascarar, entre d¡¯altres, eg¨°latres i telepredicadors. I ens ho ensenya fent-ho: punxant i seduint mentre explica hist¨°ries. Com amb Mirar-nos de cara, amb Comptes pendents o amb Vincles ferotges.
La situaci¨® i la hist¨°ria
L'Altra Editorial
192 p¨¤gines. 19,90 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.