Jos¨¦ Corbacho es posa seri¨®s a ¡®Un nuevo amanecer¡¯
La s¨¨rie, protagonitzada per Yolanda Ramos i que es pot veure a Atresplayer, recorda l¡¯autor de ¡®Tapas¡¯
Jos¨¦ Corbacho, a la televisi¨®, ens t¨¦ acostumats a la pallassada barroera, de vegades un encert, de vegades una calamitat. Per¨° tamb¨¦ t¨¦ un registre menys conegut. N¡¯¨¦s la principal mostra el film Tapas, que va dirigir amb Juan Cruz. Era una s¨¤via barreja de com¨¨dia i drama que vivien uns personatges de barriada del seu Hospitalet, molt estimats per Corbacho. Ara, Atresplayer publica setmanalment cap¨ªtols d¡¯una s¨¨rie, Un nuevo amanecer, on Corbacho es retroba amb uns personatges vitalment penjats que, novament, estima. A la s¨¨rie tamb¨¦ hi ha una petita galeria de secundaris que, en molt casos, se¡¯ls dibuixa d¡¯un sol, i encertat, tra?.
?s una s¨¨rie amb debilitats i trampetes argumentals, per¨° que guanya gruix, sense voler ser una obra a reverenciar, quan menys c¨°mica vol ser. T¡¯explica la hist¨°ria de Candela, personatge televisiu popular que fa de jurat d¡¯un talent show, que ha d¡¯abandonar la televisi¨® per internar-se i mirar de superar les addiccions, a l¡¯alcohol la primera. B¨¤sicament hi ha dues ¨¤rees argumentals: les interioritats dels estudis televisius i la vida al centre de rehabilitaci¨® on va a raure finalment i on tornar¨¤ a recordar que ¨¦s mare. No ¨¦s un sanatori de luxe que ofereixi tractaments finolis, per¨° ¨¦s d¡¯una efic¨¤cia no comprovada. La seva economia no li ho permet i ha d¡¯anar a una instituci¨® menys senyora per¨° de tracte amable, on hi ha una gran familiaritat entre els interns.
La producci¨® consagra un bon canvi de registre de l¡¯actor de l¡¯Hospitalet que pot fer equivocar l¡¯espectador al primer cap¨ªtol
El cant¨® maligne de la televisi¨® el manifesta la productora del talent show, que vol que el seu jurat tingui les conductes que calen per complaure hipot¨¨ticament l¡¯audi¨¨ncia. Per¨° ella tampoc ¨¦s el m¨¤xim exponent d¡¯aquesta dolenteria. ?s una obedient serventa dels amos de la cadena. El representant de Candela ¨¦s un altre exemplar del negoci de l¡¯espectacle, miserable perqu¨¨ no t¨¦ ni moral ni un duro. I a l¡¯altre cant¨® de la hist¨°ria hi ha la mare de la protagonista, la bona gent de l¡¯internat, cadasc¨² amb el seu problema, i la parella de professionals que el porten.
La s¨¨rie creix a mesura que Candela deixa de ser una estrella descol¡¤locada, que no adverteix que el seu temps va ser un altre, i ens trobem l¡¯artista que se sent culpable com a mare i vol recuperar la filla. El canvi de registre que hi ha en una escena on la mare de Candela li recrimina conductes passades ho anuncia clarament.
No ¨¦s un producte rod¨®, particularment quan hi ha acudits dolents o escenes on, en aquesta dif¨ªcil combinaci¨® de com¨¨dia i melodrama, guanya el gag f¨¤cil. Per¨° se segueix sense ang¨²nies. I hi ha un element que garanteix uns m¨ªnims: el repartiment, molt en particular el femen¨ª. Encap?alat per Yolanda Ramos, hi figuren ?gata Roca, Vicky Pe?a, Cecilia Freire, Abril Zamora, Al¨ªcia Falc¨®, la Terremoto de Alcorc¨®n, Judit Mart¨ªn¡ a m¨¦s de cameos com els d¡¯Anne Igartiburu o el mateix Corbacho, que reforcen les escenes del plat¨® televisiu, acreditant l¡¯autenticitat d¡¯all¨° que s¡¯explica. Ramos va progressivament modulant la seva entonaci¨® popular a mesura que abandona el m¨®n rialler on estava falsament instal¡¤lada i sap veure¡¯s a si mateixa d¡¯una manera m¨¦s realista. Finalment es convertir¨¤ en una pe?a clau per a aquest nou dia a qu¨¨ fa refer¨¨ncia el t¨ªtol.
Hi ha l¡¯artista que vol recuperar el rol de mare i una filla que ha de decidir si, generosa, li perdona els seus anys d¡¯abs¨¨ncia o els hi recrimina a perpetu?tat. La s¨¨rie consagra un bon canvi de registre que pot fer equivocar l¡¯espectador del primer cap¨ªtol.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.