Fugir dels guiris... al teatre!
No totes les sales tanquen despr¨¦s del Grec a Barcelona. Us suggerim cinc espais per mantenir viva la flama de la cultura a l¡¯agost
De ressaca del Grec, en plena onada de calor (algun episodi d¡¯aquests incandescents ens caur¨¤...), amb mitja ciutat de vacances i la majoria de les sales tancades, el teatre es mant¨¦ en cartellera a Barcelona. Per als barcelonins que es queden a l¡¯agost, proposem cinc obres, una per a cada setmana del mes m¨¦s vacacional de tots i una cinquena... de regal.
El Mald¨¤
El Mald¨¤, estrangulat per les caravanes de guiris que caminen d¡¯esma pels carrerons del G¨°tic, es converteix en un refugi intel¡¤lectual del 5 d¡¯agost al 6 de setembre amb la reposici¨® d¡¯Un segundo bajo la arena, un espectacle creat lliurement a partir de Bodas de sangre, de Lorca, primera (i premiada) obra del Col¡¤lectiu Desasosiego, amb Carla Coll, Camille Latron, Pol Toro i Gaspart Corts, dirigits per Alex Solsona. Es tracta d¡¯una obra on el p¨²blic es converteix en convidat a aquest banquet i xerra, brinda i celebra tot esmicolant la quarta paret: tres de les convidades i un dels m¨²sics del casament entre El Novio i La Novia han quedat atrapades al banquet, esperant la tornada de la resta de convidats, que han marxat a causa d¡¯un seguit de contratemps. Entre trossos de past¨ªs, flors seques i espelmes gastades narren el que ha passat a un p¨²blic que esdev¨¦ convidat de la celebraci¨®. Teatre de proximitat, m¨²sica original i molt respecte per Lorca.
Teatreneu
El barri de Gr¨¤cia, des de fa ja uns quants anys descobert per aquests ¨¦ssers (m¨¦s blanquets que nosaltres, per¨° no tan diferents quan turistifiquem Berl¨ªn, Roma o Vars¨°via), tamb¨¦ t¨¦ espais teatrals on oblidar-se que Barcelona va perdent cada estiu la seva personalitat. El cl¨¤ssic Teatreneu mant¨¦ la seva poli¨¨drica cartellera durant aquest mes. A m¨¦s dels ja cl¨¤ssics improshows, cada divendres d¡¯agost aposta per Planta 57, una com¨¨dia en qu¨¨ una netejadora i un fam¨®s exjugador de waterpolo es queden tancats en un ascensor d¡¯un edifici d¡¯oficines i resulta que es cauen malament. Una coincid¨¨ncia aparentment banal desencadena un viatge emocional ple de personatges i de situacions pels racons de la mem¨°ria de tots dos. Laura Sancho i Jos¨¦ Bar¨®n, dirigits per ?scar Molina, donen vida a un bon grapat de personatges.
Sala Versus Gl¨°ries
Igual que el Mald¨¤, la Sala Versus Gl¨°ries recupera (a partir del 21 d¡¯agost i fins al 22 de setembre) una producci¨® pr¨°pia. L¡¯inquietant Angle mort torna per tercera temporada, ja... L¡¯obra, escrita per Sergi Belbel i Roc Esquius, dirigida per Llu¨ªs El¨ªas i interpretada per Berta Bahr, Ramon Godino, Rafaela Rivas i Alberto Lozano, planteja una trama aparentment normal (i quotidian¨ªssima: el cap d¡¯una empresa ha d¡¯acomiadar un dels seus tres treballadors...): l¡¯Andreu, propietari de l¡¯empresa, cita els tres interessats a la sala d¡¯espera del seu despatx i despr¨¦s els fa entrar d¡¯un en un per entrevistar-los i acabar de prendre la dif¨ªcil decisi¨®. Aquesta gesti¨® aparentment simple es complica de manera descontrolada i surrealista. Ning¨² no ent¨¦n res del que est¨¤ passant a l¡¯escenari, dividit en dos espais a la vista. Quan es tanquen al despatx de l¡¯Andreu, la saleta d¡¯espera queda absolutament muda: l¡¯actuaci¨® dels personatges que hi s¨®n queda sense volum. La troca s¡¯embolica fins que, en un punt, canvien les sonoritzacions: ara tornem a veure tot per¨° escoltant el que passa a la saleta i veient com el que passa al despatx transcorre sense volum. L¡¯obra comen?a des de zero i comencem a trobar sentit al joc de mim, de gestos incomprensibles i absurds que hem vist fins llavors. Descobrim per on van encaixant les peces del puzle que han creat Esquius i Belbel. ¡°Una feina d¡¯orfebreria, un trencaclosques on tot ha d¡¯encaixar a la perfecci¨®¡±, diu Rivas. Una mena de Pel davant i pel darrere on no hi ha darrere (tot queda a la vista; i la meitat, a la o?da).
Teatre Gaud¨ª
El Teatre Gaud¨ª va prorrogar La festa, fins a l¡¯1 de setembre. ¡°Qu¨¨ passa quan un esdeveniment fa trontollar el m¨®n perfecte que hem creat amb tants esfor?os i sacrificis?¡±, es pregunta Gal Soler, autor d¡¯aquesta obra. Aquest m¨®n perfecte ¨¦s el de la fam¨ªlia que capitaneja, amb els diners de la seva esposa, Merc¨¨ Ferr¨²s (Montse Alcoverro), l¡¯empresari David Surribes (Gal Soler) i mostra al m¨®n cada estiu en una festa a la qual participa el m¨¦s refinat de l¡¯alta societat catalana. Un fet medi¨¤tic, per¨°, trencar¨¤ aquesta estabilitat econ¨°mica, estatus social i tots els privilegis d¡¯en Surribes. La Karla (Silvia Aranda) ¨¦s l¡¯amant de l¡¯empresari i l¡¯Andreu (Roger Pera), el seu fidel secretari. Tots quatre aixequen aquesta tragicom¨¨dia sobre l¡¯ambici¨® de les fam¨ªlies que busquen els diners i el reconeixement, sobre els vicis i les addiccions en molts d¡¯aquests cercles i, tamb¨¦, sobre tot el que es pot arribar a fer per amor i (m¨¦s aviat) per mantenir les aparences.
La casa dels contes
I acabem, de nou, a Gr¨¤cia. La casa dels contes ¨¦s un espai petit¨ªssim farcit de grand¨ªssimes hist¨°ries, contes, titelles, teatre per a tothom. Teresa Puig, una hist¨°rica del teatre catal¨¤, una de les fundadores de La fura dels baus, ¨¦s l¡¯alma mater d¡¯aquesta deliciosa cova que fa del teatre una eina educativa per a nens i per a adults. ?s l¡¯ant¨ªtesi de la riuada humana que (tamb¨¦ farcida de guiris, assumim-ho) recorrer¨¤ els carrers del barri durant les festes. La casa dels contes obrir¨¤ les portes precisament durant la setmana gran de Gr¨¤cia amb un concert de Santi Mir¨®n de viola de gamba, un altre de m¨²sica grega-turca, els espectacles de titelles Mowgli, o Faules de Llull, la m¨¤gia de la companyia IBM o la del M¨¤gic Andreu (!) o una marat¨® de microteatre c¨°mic.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.