Carme Karr, una intel¡¤lectual oblidada
La publicaci¨® de ¡®Volves¡¯ i ¡®Clix¨¦s¡¯ recupera el pensament d¡¯una escriptora, periodista, music¨°loga, editora i activista feminista, clau en els debats de principis del segle XX
La vida t¨¦ paradoxes cuiroses: al carrer que avui porta el seu nom, a pocs metres de la casa on va passar els darrers anys, al carrer Duquessa d¡¯Orleans del barri de Sarri¨¤, s¡¯amunteguen cada dia un bon grapat de nens, tots ells parlant en itali¨¤. Molt probablement cap d¡¯ells sap que la senyora que dona nom al carrer on hi ha el seu col¡¤legi, l¡¯escola italiana de Barcelona, va aprendre l¡¯itali¨¤ de ben petita. L¡¯itali¨¤ era la llengua materna de Carme Karr, una de les intel¡¤lectuals catalanes m¨¦s rellevants de les primeres d¨¨cades del segle: escriptora, periodista, music¨°loga, editora i activista feminista. Tot i que ¨¦s clau per entendre els debats intel¡¤lectuals i literaris d¡¯aquells anys, Karr va desapar¨¨ixer en un profund oblit. Afortunadament, l¡¯editorial Medusa recupera, amb pr¨°leg de Josep Llu¨ªs Mart¨ªn i Berbois Volves, i l¡¯editorial Barcino, amb edici¨® i introducci¨® de Llu?sa Juli¨¤, Clix¨¦s, dues obres fonamentals per endinsar-se en la figura de Karr i en la seva po¨¨tica.
Tenia nom¨¦s un any quan la seva mare,?Emilia?Alfonsetti,?mor¨ª; tot i aix¨°, l¡¯itali¨¤, el franc¨¨s i el castell¨¤ van ser les lleng¨¹es que aprengu¨¦ de petita. De fet, el seu pare,?Eug¨¨ne?Karr, era un enginyer industrial que deix¨¤ Par¨ªs i es trasllad¨¤ a Barcelona en ocasi¨® de les obres per la celebraci¨® de l¡¯Exposici¨® Universal de 1888.?Karr?nasqu¨¦ el 1865, es form¨¤ entre Perpiny¨¤ i Barcelona, i pass¨¤ la seva adolesc¨¨ncia a Par¨ªs. La seva educaci¨® va ser francesa; els autors rom¨¤ntics van formar part de les seves primeres lectures, per posteriorment interessar-se pels seus contemporanis. ¡°L¡¯any 1901 jo no sabia escriure un mot en llengua catalana. Familiaritzada des de la meva inf¨¤ncia amb la literatura francesa, i m¨¦s tard amb la castellana i la italiana, parlava correctament ma llengua nadiua, el catal¨¤, per¨° me n¡¯era quelcom dificultosa sa lectura. No per aix¨° deixava de llegir i admirar profundament els nostres poetes¡±, escriv¨ª l¡¯autora. De fet, en els relats que componen Volves i Clix¨¦s percebem la influ¨¨ncia d¡¯autors com Colette o D¡¯Annunzio, per¨° tamb¨¦ de V¨ªctor Catal¨¤, a la qual?Karr?envi¨¤ Clix¨¦s, interessada a rebre la seva opini¨®.
Des del modernisme literari,?Karr?ens proposa una escriptura i una mirada noves: relats que capten, quasi fotogr¨¤ficament, escenes i situacions concretes amb un estil aparentment despreocupat, col¡¤loquial, conc¨ªs, period¨ªstic, per¨° capa? de penetrar en la naturalesa dels personatges i, alhora, de retratar el context en el qual s¡¯inscriuen. A banda d¡¯alguna excepci¨® ¡ªels relats de la secci¨® ¡°paisatge¡± estan ambientats en un context rural i ¨¦s on m¨¦s veiem la influ¨¨ncia de V¨ªctor Catal¨¤¡ª, a Clix¨¦s i a Volves?Karr?ens presenta relats urbans a trav¨¦s dels quals recorre la Barcelona de principis de segle, una Barcelona en la qual s¡¯inscriuen les maneres i les formes d¡¯interacci¨® social, i on queden patents la dist¨¤ncia entre classes socials i es codifiquen i s¡¯implanten els valors de la societat burgesa, en la qual la dona ocupa una posici¨® subalterna i de depend¨¨ncia a l¡¯home. En obert di¨¤leg amb els articles publicats a Feminal, revista feminista fundada per?Karr?que tenia com a prop¨°sit principal la culturitzaci¨® i formaci¨® de les dones, els relats de Clix¨¦s i de Volves ens presenten, com diria la seva coet¨¤nia Carme de Burgos, la dona moderna: amb una mirada cr¨ªtica,?Karr?capgira els valors i els rols de g¨¨nere, mostrant d¡¯aquesta manera la hipocresia burgesa sobre temes com l¡¯amor lliure, la infidelitat o la prostituci¨®. ¡°La desaparici¨® d¡¯en Jaume quan ella es cas¨¤, i sa desil¡¤lusi¨® de l¡¯amor, son atu?ment davant dels misteris revelats brutalment a la seva innoc¨¨ncia en aquelles hores de sa nit de n¨²via; sa maternitat?ditxosa, que omplia tant sa vida de goig, que no en patia gaire de l¡¯aband¨® moral de l¡¯esp¨°s, i gens de ses infidelitats¡±, llegim a ¡®L¡¯esclat¡¯ (Clix¨¦s). Aqu¨ª?Karr?subratlla?la hipocresia?de l¡¯home amb amants que reclama la possessi¨® de la seva dona, tot havent-la abandonat temps enrere. Al contrari, a ¡®Dia ple¡¯, llegim: ¡°Per¨° s¡¯hi casaria?a la fi, ella? Ai! No, no! Fora vincles tirans¡±. La protagonista, una v¨ªdua, renega de la possibilitat d¡¯un nou matrimoni, mentre que a ¡®Consci¨¨ncia¡¯ la protagonista es planteja la possibilitat d¡¯abandonar el marit.
A Volves, trobem set relats que dialoguen amb Clix¨¦s pel que fa a la presentaci¨® de dones que busquen i reclamen la seva emancipaci¨®, prenent decisions, treballant, obrint-se pas des de la seva posici¨® subalterna i buscant una relaci¨® d¡¯igual i de tu a tu amb els homes. Alhora, Volves ¨¦s un retrat despietat de la burgesia catalana, que, des del pr¨°leg, Karr defineix pel seu egoisme, que, per un costat, adjudica als homes una superioritat i uns drets que es neguen a la dona, a la qual, a vegades, converteix ¡°en un ser fr¨¨vol, en un moble de luxe¡±, i, per l¡¯altre, es caracteritza per un instint de comoditat que s¡¯imposa a la dignitat i que la porta a enorgullir-se de les m¨¦s grans ximpleries. A la secci¨® Ciutadanes, a Volves, trobem relats com ¡®Charitats¡¯, on Karr penetra dins de la classe nobili¨¤ria: els idiomes ¡ªel castell¨¤ de la baronessa, el franc¨¨s de la institutriu i el catal¨¤ del servei¡ª li permeten posar en relleu la dist¨¤ncia social entre classes, al mateix temps que mostra la desigualtat estructural de la societat i la hipocresia d¡¯una classe acomodada que es reconforta amb mis¨¨rrimes almoines.
La publicaci¨® d¡¯aquests dos t¨ªtols ¨¦s un important pas endavant en la recuperaci¨® de Carme Karr. Els seus articles i les confer¨¨ncies s¨®n un complement fonamental per entendre el fonamental paper que va jugar en la formulaci¨® del discurs feminista a Catalunya i en la lluita pels drets de la dona, en primer lloc, pel dret al vot. Alhora, el di¨¤leg entre els seus articles i la seva obra de ficci¨® ens permet entendre el seu comprom¨ªs amb la paraula escrita. La seva literatura; en concret, aquests dos llibres no es poden entendre sense tenir present la seva fe en la capacitat transformadora de la literatura i, m¨¦s en general, de la paraula escrita. Carme Karr promovia un nou lloc dins de la societat i tamb¨¦ dins de la llar per la dona del futur i en la seva defensa de la necessitat de revisar els rols de g¨¨nere la literatura era l¡¯eina ideal per mostrar el cam¨ª i, al mateix temps, per mostrar, com si es tract¨¦s de la millor de les fotografies period¨ªstiques, la situaci¨® i el context del qual es partia i el lloc on calia arribar.
Clix¨¦s?
Carme Karr?
Editorial Barcino
240 p¨¤gines. 22,95 euros
Volves?
Editorial Medusa
144 p¨¤gines. 18 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.