¡®3 a Denver¡¯, de Joel G. Morera: L¡¯explosi¨® interior
L¡¯autor fa que la novel¡¤la es comporti com si fos la cr¨°nica quotidiana de tres empleats que, mentre esperen que un tr¨¤mit laboral arribi a la fi, viuen una transformaci¨® irreversible
L¡¯aventura dels tres comercials d¡¯una empresa de m¨¤rqueting digital, que assisteixen a una fira d¡¯activitats a l¡¯aire lliure a la capital de l¡¯estat de Colorado i protagonitzen la primera novel¡¤la de Joel G. Morera (Barcelona, 1977), 3 a Denver, pot fer recordar la que viu H., el carter d¡¯¨¤nima buida que trobem a Robinson, de Vicen? Pag¨¨s Jord¨¤: H. aprofita les vacances dels seus ve?ns per entrar furtivament a la casa on viuen i estar-s¡¯hi el m¨¤xim de temps possible, una prova estranya i absurda que ell mateix s¡¯ha imposat amb l¡¯objectiu de purificar-se, recuperar la tranquil¡¤litat i con¨¨ixer el que succeeix a la casa del costat ¡ªperqu¨¨ s¨ª¡ª, de la mateixa manera que les novel¡¤les ¡°serveixen per ficar-se discretament en la vida del pro?sme¡±.
Molt m¨¦s com una conseq¨¹¨¨ncia de l¡¯atzar que no pas d¡¯un pla establert, en arribar a Denver, gr¨¤cies als contactes del cap de la seva empresa, en Woshley, en Limpsey i l¡¯Stuart s¡¯han d¡¯allotjar en una casa blava d¡¯estil racional, deshabitada des de fa temps. Est¨¤ situada en un barri dels afores, en ple proc¨¦s d¡¯enderroc perqu¨¨ l¡¯¨¤rea pertany a l¡¯ajuntament de la ciutat i s¡¯ha decidit transformar-la en un campus universitari: els pocs edificis que encara s¡¯hi alcen estan envoltats de piles de runa, solars pelats o en construcci¨®, i els carrers semblarien abandonats si no fos per la pres¨¨ncia de les m¨¤quines d¡¯obra.
De primer pensem, quan els protagonistes es desperten en un motel i agafen la interestatal per anar a Denver, que els acompanyarem en alguna mena de perip¨¨cia que emuli una road movie, que la mala sort far¨¤ que el viatge no surti tal com estava previst i que s¡¯hauran d¡¯enfrontar a un perill, a una trag¨¨dia. Per¨° no ¨¦s aix¨ª, i llavors, quan ja s¨®n a dest¨ª, sospitem que el que llegirem segurament es relacionar¨¤ amb aspectes de la seva feina, tot i que no triguem a adonar-nos que els interessos de Joel G. Morera no van tampoc per aquesta banda. S¨ª que hi ha alguns passatges on la rid¨ªcula futilitat dels negocis que es fan a la fira adquireixen una mica de pres¨¨ncia, per¨° tothom ¡ªla veu narradora, que joguineja sovint amb la veracitat de la trama, com si volgu¨¦s posar en dubte el seu estatus, els personatges i el lector¡ª el que vol ¨¦s tornar a l¡¯interior de la casa blava, centre obsessiu d¡¯aquesta claustrof¨°bica novel¡¤la de terror que ¨¦s 3 a Denver, i continuar conjecturant sobre la novel¡¤la de la vida del seu antic propietari, tal com fa l¡¯H. de Vicen? Pag¨¨s Jord¨¤ amb els seus ve?ns.
S¡¯ha d¡¯aclarir de seguida que hi buscareu en va qualsevol signe mal¨¨fic, i tampoc no hi trobareu cap amena?a de res, i si alg¨² s¡¯espera alguna calamitat sanguinolenta en sortir¨¤ ben decebut: el terror ¨¦s mental. Com si constatessin que Gombrowicz no s¡¯equivocava, astorats en comprovar que el tedi t¨¦ uns poders encara m¨¦s terribles que la por, cada un dels tres protagonistes busca una distracci¨® entre les andr¨°mines vetustes que localitzen a la casa: un llegeix uns quaderns manuscrits de caire hist¨°ric sobre la zona on s¡¯estan, un altre escolta unes cintes magnetof¨°niques ¡ªels episodis on es descriuen els sons que s¡¯hi senten s¨®n el millor del llibre¡ª, i el tercer, assegut al sof¨¤, mira a la televisi¨® un cicle de pel¡¤l¨ªcules interpretades per John Wayne. No estem gaire lluny de les conductes monacalment obstinades dels personatges de Paul Auster.
Joel G. Morera fa que la novel¡¤la es comporti com si fos la cr¨°nica quotidiana de tres empleats que, mentre esperen que el tr¨¤mit laboral arribi a la fi, s¡¯avorreixen molt; de mica en mica, per¨°, ens adonem ¡ªells potser no¡ª que el que havia comen?at com un entreteniment trivial ¡ªllegir, escoltar, mirar¡ª se¡¯ls ha convertit en una altra cosa que els purifica i els dota de tranquil¡¤litat: han canviat l¡¯estr¨¨s del seu passat per un present sense temps ni previsions. I, com si haguessin rebut una contusi¨® al cap que els produeix una amn¨¨sia total, els resulta impossible entendre les rutines de la seva vida quotidiana, els seus objectius mesquins, les seves relacions superficials. Han empr¨¨s un proc¨¦s de desaprenentatge gradual i sense retorn: no es tracta d¡¯un par¨¨ntesi, sin¨® d¡¯una transformaci¨® irreversible, com si de sobte les seves ¨¤nimes buides s¡¯haguessin omplert d¡¯una explosi¨® interior, que ¨¦s el que passa quan s¡¯est¨¤ davant d¡¯una novel¡¤la bona, el que passa quan llegim 3 a Denver.
3 a Denver?
Quaderns Crema, 2024
152 p¨¤gines. 14 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.