12.000 fotos i mil cartes enriqueixen el Museu Picasso
L'hereu de la principal experta en l'obra gr¨¤fica de l'artista d¨®na el seu fons al centre barcelon¨ª en detriment del parisenc
El 1975 Brigitte Baer (Par¨ªs, 1931-2005), filla d'una saga d'editors parisencs, va ser contractada per formar part de l'equip encarregat d'inventariar l'obra de Picasso, mort dos anys abans. Va comen?ar aix¨ª una passi¨® que la va portar a convertir-se en la m¨¤xima autoritat mundial en l'obra gr¨¤fica de l'artista malagueny i a signar els set volums del cat¨¤leg raonat, que cont¨¦ tots els gravats, monotips i litografies de Picasso, una refer¨¨ncia ineludible per a qualsevol investigador. Ara David Leclerc, el seu nebot i ¨²nic hereu, ha donat tot el seu fons documental al Centre d'Investigaci¨® del Museu Picasso de Barcelona, amb una ¨²nica petici¨®: que es publiqui un volum amb els 36 manuscrits originals dels articles i assajos, alguns in¨¨dits, escrits per Baer. La publicaci¨®, que veur¨¤ la llum d'aqu¨ª a un parell d'anys, es far¨¤ amb la col¡¤laboraci¨® de Brigitte Leal, amiga ¨ªntima de Baer i directora adjunta del Centre Pompidou de Par¨ªs.
¡°La meva tia mai va tenir un ordinador i va dur a terme aquesta immensa tasca nom¨¦s amb la seva m¨¤quina d'escriure Olivetti i un fax. Quan vaig comen?ar a obrir les seves caixes al pis que tenia al Quai Voltaire, que ara ¨¦s el meu, em vaig adonar que els seus arxius s¨®n vius, podia percebre'n l'olor i fins i tot vaig trobar algunes burilles i altres rastres de fumadora empedre?da¡±, va explicar Leclerc. Va ser una presentaci¨® emotiva, en la qual l'hereu va destacar la relaci¨® de Baer amb Maite Oca?a, directora del Picasso durant 23 anys, i Paco Reb¨¦s, propietari de la galeria A34, la col¡¤laboraci¨® dels quals va ser decisiva perqu¨¨ el fons es qued¨¦s a Barcelona. ¡°La meva tia va tenir una llarga relaci¨® amb aquesta ciutat i amb en Paco, i se'ls estimava als dos fins al punt que despr¨¦s de la seva mort, la seva gossa Dinah es va quedar a Barcelona amb en Paco, on va viure deu anys m¨¦s¡±, va indicar Leclerc.
A m¨¦s de la relaci¨® de Baer amb Barcelona i el seu museu, hi ha una altra ra¨® que la va emp¨¨nyer a triar el centre barcelon¨ª com a destinatari de l'arxiu en lloc del Museu Picasso de Par¨ªs. ¡°La meva tia no va deixar cap indicaci¨® sobre qu¨¨ s'havia de fer amb les seves caixes, nom¨¦s va deixar escrit que no seria just que es malgast¨¦s i coneixent les seves desavinences amb Anne Baldessari, directora del Picasso de Par¨ªs durant molts anys, sabia que no li agradaria que les seves coses acabessin all¨¤. Despr¨¦s de la seva destituci¨®, ara el director ¨¦s Laurent Le Bon, amb el qual col¡¤laborarem¡±, va explicar Leclerc.
A m¨¦s dels assajos esmentats, l'arxiu Baer inclou un exemplar de treball de cadascun dels volums del cat¨¤leg amb les anotacions de l'autora, m¨¦s de 12.000 fotografies, un miler de cartes, cat¨¤legs de Picasso d'altres autors amb els seus comentaris manuscrits i innombrables anotacions, tots datats entre el 1975 i el 2005, any de la seva mort. A tot aix¨° s'afegeix material de l'editorial Kornfeld, responsable del cat¨¤leg d'obra gr¨¤fica, que ha donat els fotolits per a una eventual reimpressi¨®.
¡°Ara cal comen?ar a treballar perqu¨¨ el fons guarda una gran quantitat d'informaci¨® in¨¨dita i t¨¦ un gran potencial¡±, va assegurar el director del museu barcelon¨ª, Bernardo Laniado-Romero, recordant que la col¡¤lecci¨® d'obra gr¨¤fica t¨¦ 1.671 peces.
¡°Amb aquesta donaci¨®, que se suma al conjunt patrimonial sobre l'artista rebut de l'editorial Gustavo Gili el 2014, el Museu Picasso es converteix en un dels centres fonamentals per a l'estudi de l'obra gr¨¤fica de l'artista, considerat el gravador m¨¦s important?del segle XX¡±, va concloure el director.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.