Pel¡¤l¨ªcules realistes
Carranza aborda una trag¨¨dia, per¨° alhora dota els personatges d¡¯enginy i for?a
Si observem la hist¨°ria recent de la literatura infantil i juvenil catalana, alguns dels llibres de Maite Carranza (Barcelona, 1958) hi brillen amb llum pr¨°pia. Des d¡¯aquella primera obra del 1986, Ostres tu, quin cacau!, que va transcendir entre els lectors, ha anat publicant una ingent quantitat de llibres, amb alguns par¨¨ntesis dedicats als guions de televisi¨®. De tots ells, n¡¯hi ha que han esdevingut vertaderes fites en el cam¨ª lector a Catalunya.
CAMINS DE LLIBERTAT / LA PEL¡¤L?CULA DE LA VIDA
Maite Carranza
Il¡¤lustracions d'Iratxe L¨®pez Mun¨¢in
Edeb¨¦ / Cru?lla
216 / 152 p¨¤gines. 9,95 / 12,50 euros
El realisme ¨¦s el registre on millor s¡¯ha bellugat, i n¡¯¨¦s una bona prova Paraules emmetzinades (Edeb¨¦, 2010), l¡¯obra seva m¨¦s ben valorada per la cr¨ªtica, Premio Nacional de Literatura Juvenil i tradu?da a diversos idiomes; per¨° tamb¨¦ ¨¦s signe d¡¯identitat el toc d¡¯humor que aplica a la realitat, ja present en la seva primera obra i en d¡¯altres com Vols ser el n¨°vio de la meva germana? (Edeb¨¦, 2002), i el comprom¨ªs i den¨²ncia que traspuen algunes. Tamb¨¦ ha escrit una trilogia de narrativa fant¨¤stica, La guerra de les bruixes que, a m¨¦s de referent, ha esdevingut una de les obres de la literatura catalana tradu?da a m¨¦s lleng¨¹es.
Darrerament, de Carranza han arribat dues obres destacades. Una ¨¦s Camins de llibertat, novel¡¤la per a joves que combina dos fils argumentals que equivalen a dos g¨¨neres literaris: el realisme i la hist¨°ria. L¡¯Al¨¨xia ¨¦s una noia de 17 anys, i els fets narrats succeeixen al llarg d¡¯un estiu, com en tantes altres novel¡¤les juvenils. L¡¯Al¨¨xia viatja, com a monitora de campaments, al Pirineu. A m¨¦s de la seva tasca, all¨¤ l¡¯espera la recerca d¡¯informaci¨® sobre un besavi que va desapar¨¨ixer pels volts de la guerra en aquella zona, segons diu la seva ¨¤via, que ¨¦s l¡¯¨²nica persona de la fam¨ªlia que mant¨¦ l¡¯esperan?a de saber la veritat i recuperar la mem¨°ria hist¨°rica.
La novel¡¤la t¨¦ diversos punts d¡¯inter¨¨s: per una banda, uns escrits que van apareixent i que fan refer¨¨ncia a l¡¯¨¨poca de la guerra, on diversos personatges narren escenes concretes, lligats al fet que ella va descobrint nous indicis respecte al besavi. Per l¡¯altra, la relaci¨® que s¡¯estableix entre l¡¯Al¨¨xia i els dos monitors que l¡¯acompanyen, l¡¯anar i venir sentimental i gestual entre ells ¨¦s constant. Tot plegat reuneix un seguit d¡¯intrigues i accions continuades que capten, i de quina manera, l¡¯atenci¨®, i que cont¨¦ una agilitat narrativa que creix a mesura que els fets se succeeixen, tant que algun fil ens semblar¨¤ que queda sense nuar. A part d¡¯algun element un p¨¨l inversemblant, ¨¦s una novel¡¤la ideal per recomanar als joves i no morir en l¡¯intent, una obra que va for?a m¨¦s enll¨¤ del pur entreteniment.
La pel¡¤l¨ªcula de la vida, amb la qual Carranza ha obtingut el darrer premi Vaixell de Vapor de literatura infantil, ¨¦s una obra realista compromesa amb l¡¯actualitat m¨¦s recent. L¡¯autora aborda el desnonament d¡¯una fam¨ªlia de tres membres, i de classe mitjana, que no pot fer front a les despeses que fins aleshores eren habituals. Partint del missatge clau de l¡¯obra (no hi ha ning¨² que quedi al marge de la situaci¨®), l¡¯autora d¨®na la veu a la filla gran que ¨¦s qui entoma la realitat i se sobreposa a les circumst¨¤ncies, havent d¡¯agafar el tim¨® que la mare ¡ªuna actriu en hores baixes¡ª abandona i havent d¡¯afilar l¡¯enginy per tal que el germ¨¤ petit ho visqui sense dramatisme.
Hi ha altres punts de vista del seu entorn que tamb¨¦ hi diuen la seva, hi ha la veu de l¡¯autora que a voltes treu el nas per denunciar injust¨ªcies, i hi ha molts fils que van sorgint, que veiem cont¨ªnuament a les not¨ªcies, i que incomoden i interroguen. Carranza aconsegueix abordar una trag¨¨dia, amb el dramatisme que cont¨¦, per¨° tamb¨¦ dota els personatges i el seu entorn d¡¯enginy, de for?a i d¡¯esperan?a, que ¨¦s all¨° que, en molts moments, transmet la novel¡¤la.
Tant el disseny del llibre (colpegen les p¨¤gines negres que separen les tres parts de l¡¯obra) com les il¡¤lustracions d¡¯Iratxe L¨®pez (amb molta cura per les expressions dels personatges i pels detalls dels escenaris) realcen les enormes virtuts d¡¯un llibre que trenca una llan?a per la literatura que, a m¨¦s d¡¯esbarjo, esdev¨¦ mirall i den¨²ncia d¡¯una realitat molt cruel.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.