¡°El 080 no ¨¦s res si els participants no estan disposats a jugar la Champions¡±
Miquel Rodr¨ªguez, director de la passarel¡¤la barcelonina: ¡°Va ser un error perdre el nom de Gaud¨ª¡±
Si els ¨¤ngels de Victoria¡¯s Secret van sobrevolar Par¨ªs, b¨¦ podrien baixar pel passeig de Gr¨¤cia de Barcelona. ?s una idea que roda pel cap del director del 080 Barcelona Fashion i gerent del Consorci de Comer?, Artesania i Moda (CCAM), Miquel Rodr¨ªguez (Barcelona, 1953). Tot i que despr¨¦s fa comptes mentalment: una sola desfilada podria costar uns 13 milions d¡¯euros, pr¨¤cticament el mateix que es destina a 13 edicions del 080 Barcelona Fashion. Aix¨ª que Rodr¨ªguez se centra altra vegada en el que toca, la nova edici¨® de la passarel¡¤la, que se celebra del 30 de gener al 3 de febrer al Teatre Nacional de Catalunya (TNC).
Fa sis anys que Rodr¨ªguez dirigeix el 080, conven?ut que aquest model que aposta principalment pels dissenyadors emergents que tenen oportunitat de negoci ¨¦s el correcte: ¡°Una passarel¡¤la no ¨¦s res si els seus participants no estan disposats a jugar la Champions; els que volen participar al 080 cada cop tenen m¨¦s ganes de ser-hi i fan m¨¦s inversi¨®¡±.
¡°Hem de donar eines perqu¨¨ les empreses cada vegada facturin m¨¦s¡±
Per¨° no nom¨¦s busca ser una passarel¡¤la de talent emergent, ja que el gros que desfila s¨®n dissenyadors amb una traject¨°ria per als quals el 080 ¨¦s ¡°molt ¨²til¡±, defensa Rodr¨ªguez amb les dades de l¡¯¨²ltima enquesta que han fet als participants, que apunten que el seu increment de vendes va ser de 13,5 milions d¡¯euros en conjunt, sense comptar-hi les empreses internacionals, que tamb¨¦ mostren les seves col¡¤leccions i s¨®n el tercer pilar del 080.
Les dues empreses t¨¨xtils m¨¦s grans de Catalunya, Mango i Desigual, van baixar de la passarel¡¤la fa tres edicions. La participaci¨® d¡¯aquestes marques de moda r¨¤pida no tothom la veia amb bons ulls. Rodr¨ªguez no creu que aquestes cadenes abandonessin el 080, sin¨® que les seves decisions empresarials els van portar a participar-hi durant un temps i despr¨¦s a reconsiderar-ho. Per¨° no descarta que algun dia hi tornin. Desigual ¨¦s actualment el patrocinador del premi al disseny emergent.
La major part dels diners provenen de l¡¯administraci¨®. La passarel¡¤la t¨¦ un pressupost d¡¯1,3 milions d¡¯euros per edici¨®, dels quals el 70% surten de la Generalitat i la resta dels participants i patrocinadors. Tot i la voluntat inicial de reduir al m¨ªnim la tutela p¨²blica, per ara no ser¨¤ aix¨ª. ¡°No veig el 080 lliure de pressupost p¨²blic¡±, admet el gerent, tot i que l¡¯objectiu ¨¦s que l¡¯aportaci¨® p¨²blica pugui baixar fins al 60%. Amb aquestes xifres, els ¨¤ngels de Victoria¡¯s Secret s¡¯hauran d¡¯esperar segur.
Per tant, la funci¨® de Rodr¨ªguez ¨¦s administrar aquests diners perqu¨¨ tinguin ¡°un efecte multiplicador sobre el teixit productiu catal¨¤¡±. Amb la feina feta fins ara, Rodr¨ªguez treu pit i considera que el 080 ¨¦s la ¡°cinquena passarel¡¤la de projecci¨® internacional¡±, per darrere de Nova York, Par¨ªs, Mil¨¤ i Londres. Al seu parer, la Madrid Fashion Week no ¨¦s una passarel¡¤la amb aquest objectiu. ¡°La de Madrid ¨¦s una altra cosa, no hi t¨¦ res a veure¡±, conclou, per afegir que se sent m¨¦s identificat ¡°amb una passarel¡¤la on hi hagi la batalla del mercat, que no pas amb una passarel¡¤la on s¡¯ensenyen coses¡±.
La batalla que est¨¤ perduda ¨¦s la del nom. ¡°Va ser un error perdre el nom Gaud¨ª¡±, reconeix Rodr¨ªguez, que quan en va agafar les regnes ja havia deixat de ser Passarel¡¤la Gaud¨ª. Diu que no sap qu¨¨ va passar, es va trobar que no hi havia marca. I aix¨° ¨¦s el que ha intentat crear durant aquests anys. Una aposta seva ha estat la itiner¨¤ncia de la ubicaci¨®, que ha portat la passarel¡¤la a la Llotja, l¡¯Estadi Llu¨ªs Companys, l¡¯Hospital de Sant Pau o el Museu Mar¨ªtim. L¡¯estrat¨¨gia va ser donar-li un ¡°continent amb molt valor¡± per ajudar que ¡°un contingut que no l¡¯acabava de tenir¡± tir¨¦s endavant. Es dona per satisfet, perqu¨¨ ¡°afortunadament el valor del contingut cada dia ¨¦s m¨¦s alt i, per tant, cada dia el continent ¨¦s menys important¡±.
¡°Hem de donar eines perqu¨¨ les empreses cada vegada facturin m¨¦s¡±, segueix Rodr¨ªguez. Per aconseguir que els participants incrementin les vendes, es van crear les anomenades missions inverses. Consisteixen a detectar pa?sos amb opcions de negoci i convidar compradors d¡¯aquestes destinacions. Una operaci¨® que ja s¡¯ha fet amb R¨²ssia, amb diferents pa?sos llatinoamericans i amb els Estats Units.
Edici¨® teatral
Seguint la tend¨¨ncia itinerant, la 19a edici¨® del 080 Barcelona Fashion se celebrar¨¤ al TNC, un espai que respon a la voluntat de la direcci¨® de potenciar la relaci¨® de la moda amb la cultura. Aix¨ª, la Sala Gran ser¨¤ l¡¯escenari escollit per inaugurar la nova edici¨®. ¡°Es far¨¤ d¡¯una manera diferent¡±, avan?a Miquel Rodr¨ªguez, sense voler dir-ne res m¨¦s, tret que ser¨¤ un inici molt ¡°escenogr¨¤fic¡±. L¡¯elecci¨® del TNC coincideix amb el 20¨¨ aniversari d¡¯aquest monumental edifici p¨²blic, i la intenci¨® ¨¦s que la moda i el teatre convisquin durant uns dies, encara que nom¨¦s hi haur¨¤ funcions a la Sala Petita. La passarel¡¤la, que ¨¦s el reclam essencial del 080, s¡¯instal¡¤lar¨¤ a la Sala Tallers. El certamen de moda tamb¨¦ ocupar¨¤ altres espais del teatre, com ara el gran vest¨ªbul de l¡¯entrada i els jardins del davant.
Una de les novetats de la propera edici¨® ¨¦s l¡¯obertura a l¡¯estrat¨¨gia comercial see now buy now (mira-ho i compra-ho). El 080 ha canviat les bases perqu¨¨ els dissenyadors i les marques puguin presentar a la passarel¡¤la la col¡¤lecci¨® que oferiran a les botigues aquella mateixa temporada, una estrat¨¨gia que han comen?at a aplicar algunes marques internacionals, com Tom Ford o Burberry, per¨° encara ¨¦s molt minorit¨¤ria. ¡°Creiem que avui ¨¦s un tema de prou import¨¤ncia per prestar-li atenci¨®¡±, diu Rodr¨ªguez, per¨° reconeix que ser¨¤ ¡°el teixit empresarial qui prengui la decisi¨®¡±. En aquesta edici¨®, seran poques les marques que ho podran fer.
El gerent ¨¦s optimista respecte de l¡¯estat de salut de la ind¨²stria t¨¨xtil, tot i que ¡°encara falta confian?a, que el sector es cregui que no ¨¦s flor d¡¯un dia¡±. La recuperaci¨® definitiva costar¨¤: ¡°El problema del t¨¨xtil catal¨¤ ¨¦s que es va vendre la maquin¨¤ria. A Portugal van tapar les m¨¤quines amb una manta i quan ha tornat la feina les han destapat. Les m¨¤quines catalanes estan a l¡¯altra banda del Mediterrani, i no ¨¦s metaf¨°ric¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.