¡°Un disseny est¨¤ a punt quan emociona¡±
Miguel Mil¨¤ dona una lli?¨® d'ofici en l'estrena d'un documental sobre la seva carrera
Miguel Mil¨¤ i Sagnier (Barcelona, 1931), Premi Nacional de Diseny, Compasso d'Oro, Medalla d'Or al M¨¨rit en les Belles Arts, va comen?ar aquest dilluns lloant la il¡¤luminaci¨® del Giardinetto i va acabar sense poder contenir l'emoci¨® ¡ªi emocionant-nos a tots precisament per aix¨°¡ª. Entremig, una amena, magn¨ªfica i genial lli?¨® d'ofici. Una lli?¨® doble: perqu¨¨ la va oferir en pantalla i en directe.
La projecci¨® al conegut restaurant barcelon¨ª en qualitat de prim¨ªcia del documental de Poldo Pom¨¦s (s'emetr¨¤ a TVE Catalunya l'1 de febrer a les 19.30) sobre el veter¨¤ dissenyador de la fam¨ªlia Mil¨¤, mestre entre mestres, va servir per recordar (si ¨¦s que encara fa falta) la traject¨°ria creativa d'un dels nostres grans talents en la mat¨¨ria (bona paraula). I tamb¨¦ per homenatjar-lo de la millor manera possible: des de l'excel¡¤l¨¨ncia que ell ha demostrat tota la vida. I ¨¦s que el film de Pom¨¦s, amb gui¨® de Marta Feduchi, ¨¦s un magn¨ªfic recorregut, en el fons i en la forma, per la personalitat i la manera de treballar de Miguel Mil¨¤, l'home a qui devem un bon grapat d'objectes memorables entre els quals han transcorregut les nostres vides (els seus llums, cadires, bancs, o el galant de nit Manila) i que ell ha anat creant demostrant una saviesa, una humanitat i una sensatesa (i sovint un humor i un sentit de joc) que contrasten en un m¨®n que de vegades s'ha deixat arrossegar pels disbarats i fins i tot les bajanades. Ho va subratllar Mil¨¤ quan va acabar la projecci¨® en referir-se d'una manera molt divertida a la seva estada recent en un innovador hotel de Madrid on no funcionava res.
El documental, fruit de dos anys de feina, ha estat produ?t per Santa & Cole, companyia amb la qual Mil¨¤ mant¨¦ una relaci¨® des de fa m¨¦s de 30 anys. Pom¨¦s va apuntar que ha intentat donar a ¡°con¨¨ixer una mica m¨¦s el mestre¡± i que ha volgut fer-ho de la manera m¨¦s natural possible. Desfilen per les imatges ¡ªen les quals el mateix Mil¨¤ va destacar aquest ¨²s art¨ªstic del blanc que, va dir, Pom¨¦s ha heretat del seu pare, el fot¨°graf i publicista Leopoldo Pom¨¦s¡ª persones que han compartit la vida de dissenyador de Miguel Mil¨¤, com Federico Correa, Andr¨¦ Ricard o Fernando Amat. Mil¨¤ hi dialoga i ho fa tamb¨¦ amb la mat¨¨ria i amb els seus propis dissenys: els llums Cesta, Manila, l'M68, la TMM, els bancs NeoRom¨¢ntico o les cadires Salvador. En el documental, el dissenyador recorda com va comen?ar a crear ¡°coses noves¡± amb Correa i el seu germ¨¤ Alfonso Mil¨¤, influenciats per Coderch, en una ¨¨poca en qu¨¨ ¡°no hi havia res, tot era molt ?o?o¡±. El seu primer enc¨¤rrec va ser un llum de peu. Parla tamb¨¦ de l'empresa i botiga Gres, de la qual va acabar sent soci i que va ser una mena d'Ikea avant la lettre.
Les imatges mostren Mil¨¤ amb un c¨²ter a la m¨¤ fabricant un matamosques de cuir, molt ¨²til i elegant. En un altre moment, molt emocionant, la c¨¤mera el segueix per un Vin?on espectral dos dies despr¨¦s que la botiga tanqu¨¦s. I despr¨¦s, muntant un dels seus llums amb Ricard, que qualifica l'objecte com ¡°la s¨ªntesi de la s¨ªntesi¡±. ¡°Ara que ens hem fet grans, agraeixo que sigui tan lleugera¡±, apunta divertit el creador. En algun moment el documental de Pom¨¦s, sempre amable, agafa un simp¨¤tic aire esbojarrat, com quan es llan?a una cadira Salvador de canya de Manila balc¨® avall per provar la seva flexibilitat o quan es recorda el passat de cantant de Mil¨¤, influenciat pel trio Calaveras.
¡°El que ¨¦s cl¨¤ssic ¨¦s el que no es pot millorar¡±
En pantalla i despr¨¦s en directe, Mil¨¤ va deixar caure algunes perles que s¨®n aforismes de l'ofici.
¡°En un restaurant el m¨¦s important no ¨¦s el menjar, ¨¦s el confort¡±.
"S¨®c bastant inventor, i brocanter, no tiro res. Un dia les andr¨°mines em trauran de casa".
¡°M'encantaria viure al costat del Servei Estaci¨®¡± (Poldo Pom¨¦s rectifica: ¡°A dins¡±).
¡°El meu pare deia: 'Sigues ¨²til i t'utilitzaran'. Jo procuro ser ¨²til¡±.
¡°Les crisis s¨®n positives per al disseny, l'abund¨¤ncia ¨¦s negativa¡±.
¡°Dissenyar ¨¦s ordenar els elements que componen un tot¡±.
¡°Els llums s¨®n el que m¨¦s influeix en un ambient. Un llum passa m¨¦s temps apagat que enc¨¨s. Ha de crear una emoci¨® especial¡±
¡°El que ¨¦s cl¨¤ssic ¨¦s el que no es pot millorar¡±.
Mil¨¤ reivindica l'est¨¨tica (¡°¨¦s fonamental¡±), l'economia, l'artesania i el dibuix a m¨¤, i arrufa el nas quan sent la paraula innovaci¨®.
Sobre el disseny a Espanya opina que ha millorat, per¨° que sobretot la gent compra ara amb m¨¦s criteri, i aix¨° fa que pugi el nivell. En aquest proc¨¦s, ¡°Ikea hi ha contribu?t, segur¡±. De la moda diu que no li interessa. ¡°Els meus dissenys no els poso de moda, jo els poso en ¨²s¡±.
¡°M'ha agradat, i aix¨° que odio veure'm¡±, va comentar el dissenyador despr¨¦s de la projecci¨®. Aclaparat per les felicitacions i els elogis, es va emocionar: ¡°Tinc tend¨¨ncia al plor¡±. Quan se sap si un disseny est¨¤ ben fet? ¡°Quan em comen?a a emocionar s¨¦ que est¨¤ a punt¡±.
Mestre, el galant de nit t¨¦ futur? ¡°Per a mi ¨¦s indispensable. M'horroritza aix¨° que fa la gent jove que tira la roba a terra. Dissenyar ¨¦s posar ordre i l'ordre ¨¦s fonamental. Sobretot quan et fas gran¡±.
En un altre tipus de disseny, preguntat sobre el proc¨¦s, va respondre: ¡°Ho dic amb una sola paraula? Malament. Em sembla una p¨¨rdua de temps i una trampa¡±. Considera que est¨¤ basat en ¡°un ressentiment¡±, i que ¡°el ressentiment no s'ha d'utilitzar mai com a base d'una vida¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.