Pablo Tusset: ¡°No us en refieu, la majoria dels japonesos s¨®n robots!¡±
L'autor del 'fenomen croissant' publica 'Sakamura y los turistas sin karma', una novel¡¤la delirant sobre turistes i intel¡¤lig¨¨ncia artificial
Parc de la Sagrada Fam¨ªlia. 9.30 hores. El sol ja no perdona. Els turistes, tampoc. "No us en refieu, la majoria d'aquests japonesos s¨®n robots", adverteix Pablo Tusset (pseud¨°nim de David Cameo, Barcelona, 1965), amb l'autoritat que li atorga haver escrit Sakamura y los turistas sin karma (Destino). ?s una novel¡¤la delirant protagonitzada per un policia octogenari i mestre zen que, amb l'ajuda d'una hacker antisistema, segueix la pista d'uns presumptes turistes japonesos que sembren el p¨¤nic clavant calbots?als nens i escopint als avis. Per¨° res ¨¦s el que sembla. Els agressors s¨®n, de fet ¨Ci no revelem res¨C niponoides, robots creats al Jap¨® i posats a prova a Barna City, la capital de l'Extrema Europa.
"La Barcelona de V¨¢zquez Montalb¨¢n ha desaparegut; la postol¨ªmpica [la que apareixia a Lo mejor que le puede pasar a un cruas¨¢n], tamb¨¦. I ara estem entrant en aquesta, Barna City", comenta Tusset. Una ciutat que est¨¤ al servei descarat del turisme fins al punt de canviar el nomencl¨¤tor per posar als carrers noms que situ?n els estrangers (avinguda Bruce Springsteen, pla?a Gloria Gaynor, el Gothik Side o Little Barna Beach). "No t¨¦ avantguarda, no hi ha una contracultura... A canvi, tenim Gaud¨ª i fem veure que ens hem inventat el modernisme, i els turistes s'ho empassen entusiasmats", diu Tusset.
Tony Gaud¨ª, de fet, ¨¦s presentat a la novel¡¤la com "l'arquitecte amb m¨¦s seguidors japonesos a Twitter". "A mi no m'interessa gaire", reconeix obertament Pablo Tusset. "Soc m¨¦s de Le Corbusier, el neog¨°tic embafador em treu de polleguera... per¨° atreu els turistes!". I mira, entre pals de selfie i paraig¨¹es de guies tur¨ªstics, l'obra magna i inconclusa de Gaud¨ª: "?s un past¨ªs, i ara fins i tot hi han posat fruites". En la seva novel¡¤la, ha esdevingut directament un parc aqu¨¤tic.
El neog¨°tic embafador de Gaud¨ª em treu de polleguera... per¨° atreu els turistes!
Per¨° no fa una cr¨ªtica de deb¨°, perqu¨¨ l'autor, davant d'aquesta situaci¨®, es declara optimista: "Seguirem vivint la mar de b¨¦ a Barcelona perqu¨¨ aix¨° [el turisme] no s'acabar¨¤ mai, ¨¦s com la Sagrada Fam¨ªlia", assegura, tan tranquil: "Alguns barris els hem perdut, com el centre o les Rambles, per¨° hi vivim b¨¦ mentre tinguem un lloc per a nosaltres".
La idea de la novel¡¤la la va tenir fa dos anys, quan es parlava d'un turisme aclaparador, exagerat, inc¨°mode, per¨° no s'havia encunyat, encara, el terme turismof¨°bia. "Hem convertit els turistes en ¨¦ssers sospitosos, en l'enemic que ens fa fora dels nostres pisos, envaeix els nostres barris i embruta la nostra ciutat", diu Tusset. "Per¨° aquest odi passar¨¤. Jo crec que la majoria dels barcelonins veu el turisme com un actiu important".
A la novel¡¤la llegim: "Tots els turistes ens semblen ¨¦ssers infrahumans excepte quan som nosaltres mateixos, ¨¦s clar". Tusset, de tota manera, fuig de la conducta de ramat de molts visitants. "Quan vaig a Par¨ªs, per exemple, m'amago, intento passar desapercebut i con¨¨ixer francesos". Li cauen millor els robots que no pas els turistes. "Jo aspiro a tenir un robot, una mena de R2D2 que em planxi, em doni conversa, em cuini...", diu. No es refereix als androides de la novel¡¤la, de forma inquietantment humana (irreconeixibles!): "Ens queden cinc minuts per crear replicants, com els de Blade Runner", sost¨¦. I amb ells, arribar¨¤ la pol¨¨mica, per descomptat: "Amb la intel¡¤lig¨¨ncia artificial arribar¨¤ tamb¨¦ l'estupidesa artificial", adverteix Tusset. "I totes les barbaritats que un dia es pensaven dels negres, o de les dones, es dir¨¤ de les m¨¤quines. Naixer¨¤ la xenof¨°bia contra els robots".
Pablo Tusset no nom¨¦s ¨¦s l'escriptor i narrador de la novel¡¤la. ?s un personatge m¨¦s que dialoga amb el lector al llarg de les p¨¤gines i mant¨¦ una enemistat amb el protagonista que ve d'una novel¡¤la anterior, Sakamura, corrales y los muertos rientes. "L'odio", admet. "Comparteixo amb ell la meva afici¨® al zen, per¨° ¨¦s que ell ¨¦s espantosament zen. De tota manera, em serveix per descriure aquesta situaci¨®. El penso explotar i putejar fins que em convingui", afirma, deixant entreveure que pot reapar¨¨ixer en futurs projectes literaris.
¡°Ara toca posar-me seri¨®s¡±
A Pablo Tusset se'l va menjar l'¨¨xit de Lo?mejor que le puede pasar a un cruas¨¢n?(2001). "Em va sortir massa b¨¦", comenta. "I encara necessitava ser completament an¨°nim, aix¨ª que vaig desapar¨¨ixer del mapa". Tusset va deixar Barcelona, va rec¨®rrer m¨®n i va arribar a perdre's en un poble entre Vic i Olot, treballant en un bar sense que ning¨², ni el seu editor, sab¨¦s res d'ell. I va aprofitar per dedicar-se a la seva versi¨® d'escriptor seri¨®s. I va escriure, entre d'altres, En el nom del porc (2007), una novel¡¤la dura i ir¨°nica. Encara que al mercat editorial li costi entendre-ho, tinc dues l¨ªnies de publicacions, les esbojarrades i les serioses", diu. "M'acabo de passar un any escrivint acudits i ara toca posar-me seri¨®s".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.