Les vides paral¡¤leles de Dal¨ª i Gala, en imatges
Una exposici¨® a P¨²bol evidencia les complicitats entre els dos personatges, m¨¦s enll¨¤ dels seus papers com a musa i creador
Durant mig segle Salvador Dal¨ª i Gala van reunir i van conservar milers de fotografies. Una vida en imatges que permeten fer moltes lectures i con¨¨ixer millor aquests dos personatges complexos i enigm¨¤tics. Aquest llegat fotogr¨¤fic ha servit als responsables del Centre d'Estudis Dalinians (CED) de la Fundaci¨® Gala-Salvador Dal¨ª per proposar una relectura de la vida d'aquesta parella irrepetible. S¨®n tot just 60 imatges que serveixen per mostrar que, m¨¦s enll¨¤ de la visi¨® esbiaixada que li atribueix a ella el rol de musa inspiradora i a ell el d'artista creador, se'n pot articular una altra en qu¨¨, com un joc de miralls, un es reflecteix en l'altre i els dos es retroalimenten.
L'exposici¨® Gala/Dal¨ª: imatge i mirall, que obre les portes al castell de P¨²bol (municipi de la Pera, fins al 6 de gener), mostra a trav¨¦s d'aquestes fascinants imatges les complicitats i correspond¨¨ncies entre ells, fins i tot abans que es coneguessin en el determinant estiu del 1929. Les imatges entaulen un di¨¤leg entre elles i obliguen els visitants a mirar l'una i l'altra, buscant, sobretot, les coincid¨¨ncies i els paral¡¤lelismes, de posat, d'actitud, de gest i acci¨®, siguin les de quan eren petits, amb els seus germans, vestits de diumenge, amb les seves mascotes o els seus peluixos preferits, vestits amb la mateixa disfressa o pintant un i posant l'altre, indistintament.
La petita sala que acull l'exposici¨® comissariada per les especialistes del CED Rosa Maria Maurell i Bea Crespo, s'ha recobert amb pintura platejada, com si es tract¨¦s d'una placa de vidre banyada en gelatina de plata, per potenciar la import¨¤ncia d'aquests instants immortals de vida. Cinc d'elles s¨®n in¨¨dites i moltes d'altres s'han vist molt poc.
Entre les in¨¨dites, una de Gala del 1929, asseguda a terra al balneari d'Arosa, Su?ssa. La seva postura, ¨¦s, segons les dues comiss¨¤ries, la que serveix d'inspiraci¨® ¨Ci no la que es creia de Dal¨ª tombat mirant-se a l'aigua del cap de Creus del 1948¨C per pintar una obra com La Metamorfosi de Narc¨ªs, que diu molt del proc¨¦s viscut entre els dos. ¡°Quan Dal¨ª coneix Gala es trenca el mirall de les aparences al qual Dal¨ª-Narc¨ªs, enamorat de si mateix, havia estat condemnat¡±, expliquen les comiss¨¤ries davant de les fotografies en qu¨¨ el pintor apareix abstret. ¡°D'ara endavant Dal¨ª es mira en Gala i s'hi reconeix, i viceversa¡±.
Les fotos mostren com, a mesura que avancen en la seva relaci¨®, la frontera entre ells es torna m¨¦s difusa. Copien els posats, repeteixen els gestos i tots dos es presten a ser fotografiats per prestigiosos artistes, com Man Ray i Cecile Beaton, entre molts altres.
En les fotos realitzades en un fotomaton de Par¨ªs, com en totes les que es feien els surrealistes, deixen veure el seu inter¨¨s per l'automatisme i com el subconscient aflorava, amb imatges en les quals podem veure el joc dels dos per amagar el seu rostre, esquivar la c¨¤mera i posar amb els ulls tancats, de manera on¨ªrica. Despr¨¦s d'aquests selfis pioners,?les comiss¨¤ries mostren diverses fotografies en qu¨¨ la fusi¨® entre ells ¨¦s evident en diverses sobreimpressions de la parella, primer per atzar, perqu¨¨ Gala no va passar el rodet, i despr¨¦s per capritx, ¡°en el qual Gala i Dal¨ª conformen un tercer personatge que els inclou i els transcendeix a tots dos¡±.
S'ha parlat molt del paper de Gala com a creadora. En algunes de les imatges ¨¦s evident que no nom¨¦s era model del geni de Figueres, buscant construir, com feia Dal¨ª, una imatge que arrib¨¦s al p¨²blic. A l'exposici¨® veiem Gala compromesa amb el proc¨¦s creatiu de Dal¨ª: asseguda repassant i supervisant les notes manuscrites d'ell per a La vida secreta; estirada imm¨°bil, mentre Dal¨ª li pinta el front, per¨° tamb¨¦ protegint-se els ulls amb dos enormes hisops, coronant-lo amb llorers i cosint les peces per al revolucionari pavell¨® de Somni de Venus de Nova York el 1939. En dues de les m¨¦s on¨ªriques apareixen Dal¨ª i Gala fotografiats pel seu amic Meli en unes fotos preparat¨°ries per a un dels seus quadres m¨¦s religiosos, El Sant Sopar (1955). ¡°La relaci¨® entre ells ¨¦s m¨¦s rica i complexa en matisos del que la historiografia explica¡±, destaquen les dues comiss¨¤ries. En l'¨²ltima foto Gala apareix vestida de pallasso savi, una foto in¨¨dita en la qual ella li usurpa una de les disfresses que a ell m¨¦s li agradava posar-se i amb la qual el va retratar Oriol Maspons el 1961.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.