El bloqueig pol¨ªtic talla les ales al sector dels videojocs
Els comptes prorrogats de la Generalitat i del Govern dificulten la creaci¨® de noves mesures per a la producci¨® d'oci digital
La ind¨²stria del videojoc ha crescut entre un 10 i un 15 % anual en els ¨²ltims anys a Espanya, amb un 52 % dels 713 milions facturats el 2017 recaptats a Catalunya. Barcelona ¨¦s un pol d'atracci¨® europeu, per¨° la compet¨¨ncia ¨¦s dura. Finl¨¤ndia, per exemple, factura m¨¦s del triple amb menys de la meitat dels treballadors. La falta de majories que ha portat a prorrogar els comptes de la Generalitat i del Govern ¡ªels de 2017 i 2018, respectivament¡ª dificulta la creaci¨® de noves mesures per a la producci¨® d'oci digital i totes dues administracions ho lamenten. Els desenvolupadors reclamen incentius fiscals, que ja tenen alguns pa?sos rivals, per atreure inversi¨® estrangera i que les distribu?dores reinverteixin beneficis en producci¨® nacional.
Al gener, l'ara ministre de Cultura en funcions, Jos¨¦ Guirao, va anunciar un pla de subvencions de 2,5 milions per als desenvolupadors de videojocs que iniciaria en el primer semestre. No ha estat possible. ¡°Estaven als pressupostos, per¨° no es van aprovar. Espero que el 2020 s¨ª que puguem tenir-les per ajudar a consolidar un sector que creix m¨¦s que qualsevol altra ind¨²stria cultural¡±, va dir Guirao aquesta setmana al congr¨¦s Gamelab de Barcelona.
El director de l¡¯Institut Catal¨¤ de les Empreses Culturals (ICEC), Miquel Curanta, lamenta que el Tribunal Constitucional suspengu¨¦s el 2017 l'impost del Govern a les operadores d¡¯Internet. Tenia previst recaptar 16 milions i ¡°l¡¯ICEC va perdre m¨¦s d'un 23 % del seu pressupost, destinat al sector audiovisual i a l'¨¤mbit digital¡±. Curanta afirma que, malgrat la suspensi¨® de la taxa, els diners estaven pressupostats i ¡°Economia ho ha ent¨¨s i ens ha ajudat a estabilitzar els n¨²meros¡±. El 2018 l¡¯ICEC va destinar 808.384 euros a aportacions reintegrables de projectes de videojocs, 545.000 a pr¨¦stecs i 20.000 a internacionalitzaci¨® d'empreses d'oci digital.
Ciutadans lidera al Parlament una taula de treball per impulsar el videojoc, que reuneix els principals actors del sector en l'¨¤mbit auton¨°mic i estatal. ¡°Tal com reconeixen les associacions que hi participen, s'estan intentant tractar temes que fins ara el Govern no abordava¡±, afirma la diputada Laura V¨ªlchez. Veu ¡°t¨ªmides i insuficients¡± les pol¨ªtiques de l¡¯ICEC perqu¨¨ ¡°el videojoc no nom¨¦s ha de tenir suport des de la Cultura, sin¨® de forma transversal, tamb¨¦ en l'educaci¨® o la salut¡± per aprofitar tota la ind¨²stria. El partit dona suport a la creaci¨® d'incentius fiscals.
El secretari general de l'associaci¨® de desenvolupadors de videojocs DEV, Antonio Fern¨¢ndez, assegura que hi ha consens pol¨ªtic per modificar la llei de l'Impost de societats i que ¡°en una situaci¨® de normalitat pol¨ªtica s'avan?ar¨¤ de manera molt r¨¤pida¡± per evitar perdre m¨¦s oportunitats. La reforma fiscal ¡ªja una realitat en pa?sos com Fran?a, It¨¤lia o el Regne Unit i a Espanya en el sector audiovisual¡ª busca la producci¨® i captaci¨® de projectes internacionals. Fern¨¢ndez destaca que ara, malgrat presentar uns costos laborals m¨¦s baixos, Espanya resulta m¨¦s cara per invertir.
DEV elabora cada any un llibre blanc que reflecteix el creixement del sector, per¨° tamb¨¦ problemes que es cronifiquen. Catalunya t¨¦ 140 empreses de videojocs i 49 m¨¦s sense entitat legal, amb projectes en marxa. ¡°El proc¨¦s de maduresa dels negocis ¨¦s excessivament llarg¡±, reflexiona. Les companyies necessiten temps per crear el producte i mentrestant ¡°no poden facturar ni un c¨¨ntim¡±. Fern¨¢ndez apunta que els estudis necessiten m¨¦s finan?ament privat ¡°des del minut u¡±, factor que tamb¨¦ donaria confian?a per a l'acc¨¦s al cr¨¨dit. Actualment el 92 % del capital social de les empreses procedeix dels socis fundadors. Una altra proposta de DEV: recaptar 70 milions obligant per llei les grans distribu?dores a reinvertir el 5 % de la seva facturaci¨®.
¡°Copiar¡± el model ICEC
L¡¯ICEC veu m¨¦s important la xarxa de contactes en l'ecosistema del videojoc catal¨¤ que les subvencions. Ofereix assessorament personalitzat perqu¨¨ els estudis es professionalitzin. ¡°Ens van ajudar a entrar a la Barcelona Games World per parlar amb Nintendo¡±, recorda Adri¨¢n Cuevas, de Nomada Studio, que amb el joc Gris va arrasar als Premis Nacionals del Gamelab. El cofundador del congr¨¦s Gonzo Su¨¢rez elogia la tasca del Govern i recomana que ¡°el Govern la copi?¡±. Fern¨¢ndez conclou: ¡°Que Catalunya tingui el 50 % de la facturaci¨® t¨¦ a veure amb qu¨¨ les coses s'han fet abans i b¨¦¡±.?
¡°La creativitat ¨¦s m¨¦s gran que la ind¨²stria¡±
En el videojoc hi ha talent per¨° costa fer negoci. ¡°La creativitat ¨¦s m¨¦s gran que la ind¨²stria i hem de crear una estructura empresarial d'acord amb aquesta¡±, va afirmar Jos¨¦ Guirao a Gamelab. A Espanya la facturaci¨® mitjana per empresa ¨¦s d'1,6 milions, inferior a la d¡¯Alemanya (3,5), Fran?a (5,3) i Finl¨¤ndia (9,4). El mercat del videojoc espanyol ¨¦s el nov¨¨ del m¨®n, segons Newzoo, per¨° la ¡°producci¨® est¨¤ lluny d'ocupar el lloc que li correspon¡±, conclou el llibre blanc de DEV.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.