Cinc obres de teatre que miren la realitat sense edulcorants
Recomanem cinc t¨ªtols de la cartellera de Barcelona que enfoquen els problemes socials amb una mirada molt cr¨ªtica i ben argumentada
Hi ha episodis de la hist¨°ria, fets socials, llocs comuns assumits que necessiten una relectura. ?s el que pretenen aquestes obres de teatre que coincideixen (no s¨®n les ¨²niques!, nom¨¦s en s¨®n un tast) en la cartellera barcelonina aquest mes de gener. No cal rebuscar-les en sales amagades, alternatives o "alternatives de l'alternativa", perqu¨¨ les podem veure al TNC, al Lliure o als espais m¨¦s comercials, si s'escau. La immigraci¨®, la mem¨°ria hist¨°rica, la cultura de g¨¨nere, el feminisme... surten a les primeres planes dels diaris, i el teatre, com a fidel reflex de la realitat, dona la veu a les v¨ªctimes, als oblidats, als invisibles...
¡®Alhayat o la suma dels dies¡¯, al Mald¨¤
Alhayat, o la suma dels dies est¨¤ inspirada en fets reals a Tessal¨°nica l¡¯estiu del 2016 i en l¡¯experi¨¨ncia personal com a volunt¨¤ries de part de l¡¯equip art¨ªstic de la companyia La Viciosa. Parlada en catal¨¤ i tamb¨¦ en angl¨¨s i en ¨¤rab, narra l'eterna espera dels refugiats un cop han fet el viatge m¨¦s llarg i dur de la seva vida: la J¨²lia, volunt¨¤ria, arriba a un camp de refugiats a Gr¨¨cia i coneix en Hadi, un refugiat siri¨¤. Comencen a comunicar-se amb una pissarra: paraules i dibuixos. Amb la Samura, la germana d¡¯en Hadi, la passi¨® que comparteixen per la literatura es materialitza en un projecte per construir una biblioteca per al camp. Per¨° construir una biblioteca enmig del no-res no ¨¦s f¨¤cil. El Mald¨¤, c/ del Pi, 5. Del 15 de gener al 9 de febrer.
¡®Iaia, mem¨°ria hist¨°rica¡¯, a la Sala F¨¨nix
La iaia, asseguda en un balanc¨ª, rememora tota la seva vida, entre cont¨ªnues distraccions per qualsevol cosa, una enganxada amb l'Oriol (l'infermer de la seva resid¨¨ncia) o la visita d'una neta, en una obra que ¨¦s molt m¨¦s que una biografia o unes mem¨°ries: l'escola republicana; les cites amb el n¨°vio al cinema Arnau; l'any 1936, que li hauria agradat recordar sempre com el de les seves noces i no com el de la guerra; la dictadura, la Transici¨®... Alba Valldaura fa m¨¦s de set anys que es converteix en la seva ¨¤via en una obra farcida de detalls estil¨ªstics, argumentals, de recursos narratius. Formada en el teatre gestual, l'autora i actriu mostra un domini absolut de les ganyotes, dels moviments de les mans, de la respiraci¨®, dels objectes, dels flaixbacs.?Sala F¨¨nix, c/ Riereta, 31. Del 15 al 19 de gener.
¡®Rapha?lle¡¯, al TNC
El muntatge de La Conquesta del Pol Sud parteix de l'experi¨¨ncia individual de transici¨®, de canvi de sexe, un recorregut vital marcat per la lluita per la identitat, per l¡¯autoafirmaci¨®, pel trencament dels motlles. Carles Fern¨¢ndez Giua i Eugenio Szwarcer ocupen l'escenari amb Rapha?lle, que recorda i narra la recerca de la seva identitat sexual. V¨ªdeos, testimonis, den¨²ncia... L'obra culmina la trilogia sobre dona, identitat i hist¨°ria d'aquesta companyia de teatre documental que va comen?ar amb Nadia, el relat d'una refugiada afganesa a Badalona, i va seguir amb Claudia, la narraci¨® d'una noia "desapareguda" a l'Argentina de la dictadura de Videla. TNC, pl. de les Arts, 1, fins al 2 de febrer.
¡®Blanca desvelada¡¯, al Brossa
Despr¨¦s de vuit temporades d'¨¨xit, torna a l'Escenari Joan Brossa aquest text unipersonal a 12 veus escrit i interpretat per Alejandra Jim¨¦nez-Casc¨®n i dirigit per Montse Bonet. L'obra barreja dues hist¨°ries que s¡¯entrellacen en el temps sense que ni els seus personatges n'entenguin el perqu¨¨. La protagonista viur¨¤ el repte de descobrir la ra¨® que les uneix: una dona que dona a llum en una pres¨® dues setmanes abans de ser afusellada com a presa pol¨ªtica. I la Blanca, una jove actriu que es guanya la vida fent mon¨°legs c¨°mics en bars mediocres i que t¨¦ un important conflicte amb la seva mare. Un text hum¨¤, cru, honest i ple de feminitat, de tendresa i de realitat. Escenari Brossa, c/ Flassaders. Fins al 26 de gener.
¡®Hey, Hermana!¡¯, al Tantarantana
Una necess¨¤ria revisitaci¨® del mite d'Helena de Troia i Clitemnestra per aportar una mirada sense cap dels t¨°pics de la cultura occidental que han demonitzat aquests personatges. Amb desvergonyiment, amb professionalitat, amb kanya, trencant la quarta paret, al ritme de m¨²sica discotequera i sota uns llums estrobosc¨°pics, les dues germanes ens explicaran la seva historia de la manera m¨¦s crua i real, fent-ne una lectura en clau contempor¨¤nia i de g¨¨nere. El gui¨® beu dels relats originals per¨° tamb¨¦ de discursos de diferents escriptores i de consignes que no parem de sentir a les marxes per la igualtat, les manifestacions en defensa de les dones o les protestes contra el masclisme imperant. Un collage de llenguatges vius, propers i necess¨¤riament irreverents. Sala ?tic, 22 (Teatre Tantarantana), c/ de les Flors, 22. Fins al 26 de gener.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.