Alessandro Baricco: ¡°Aix¨° ens llan?ar¨¤ al futur definitivament¡±
L'escriptor itali¨¤, confinat a Tor¨ª, analitza, en una confer¨¨ncia per 'streaming' del CCCB, l'impacte del coronavirus en aquesta societat hiperconnectada
¡°Hem tingut un accident de cotxe. Un accident de cotxe mundial. Els implicats som tots. Encara estem intentant treure els morts i els ferits del garbuix de ferros en qu¨¨ ha quedat convertit el monstru¨®s vehicle en qu¨¨ viatj¨¤vem. Despr¨¦s comen?arem a preguntar-nos com ¨¦s que ha passat, si ho haur¨ªem pogut evitar, si hi haur¨¤ una propera vegada¡±. Aix¨ª defineix Alessandro Baricco (62 anys), escriptor i pensador de ¡°la superf¨ªcie¡±, com ell es defineix, autor del premonitori The Game (Anagrama), l'impacte del coronavirus al m¨®n. ¡°La democr¨¤cia en aquest moment funciona com a sistema d'emerg¨¨ncia¡±, diu a continuaci¨®. ?s l'ambul¨¤ncia que va al nostre rescat. ¡°D'aqu¨ª ve la confian?a que, de sobte, li tenim. Venim d'anys d'una crisi profunda de confian?a amb la classe pol¨ªtica i cient¨ªfica, i en una setmana ¨¦s l'¨²nica cosa que tenim. Sembla que nom¨¦s siguem capa?os de viure plegats quan se'ns obliga a ser disciplinats. I aix¨° est¨¤ sent nom¨¦s un assaig general. Passarem els propers 50 anys aix¨ª. El planeta s'est¨¤ acabant¡±, dispara Baricco.
L'escriptor est¨¤ confinat a casa seva, a Tor¨ª. El que l'espectador veu ¨¦s la seva cara a la pantalla del dispositiu que utilitzi per accedir al web del Centre de Cultura Contempor¨¤nia de Barcelona (CCCB). Surt cada dia a comprar, fa cua al supermercat i torna a casa, on l'esperen els fills. ?s complicat treballar amb els fills a casa, diu, en un exercici d'empatia mundial. El quadre que t¨¦ darrere seu ¨¦s una ic¨°nica imatge de Nova York ¡°en l'¨¨poca en qu¨¨ encara es llogaven vaixells de vela¡±. Al seu costat, a la pantalla dividida, es pot veure part de la biblioteca de l'escriptor i tamb¨¦ pensador Jorge Carri¨®n, encarregat de presentar la xerrada Humanitat augmentada, que s'havia de fer a Barcelona dilluns a la tarda. De tota manera, s'est¨¤ fent. Hi ha 375 persones connectades, veient-los. ¡°?s un context hist¨°ric, terrible i, malgrat tot, fascinant¡±, diu Carri¨®n. Baricco li dona la ra¨®. ¡°Per a la ment de l'intel¡¤lectual, el que est¨¤ passant, tot i la pena, ¨¦s una festa perqu¨¨ tot el que veus est¨¤ canviant el m¨®n. El pensador est¨¤ vivint un moment m¨¤gic¡±, afegeix.
En un moment de la xerrada, que ¨¦s flu?da i arriba a cotes d'una profunditat alt¨ªssima que potser t¨¦ a veure amb la intimitat des de la qual, aparentment, parlen ¨Cqui sap com podria haver estat aquesta mateixa xerrada amb un p¨²blic present; ho podem imaginar, per¨° no ho sabrem mai¨C, Baricco compara la situaci¨® que s'est¨¤ vivint amb el que ¡°els nostres pares i avis explicaven de la guerra¡±. ¡°Ells explicaven coses pitjors, si ells ho van suportar, nosaltres podem fer-ho¡±. Tamb¨¦ creu que aix¨° obligar¨¤ a redistribuir la riquesa del planeta perqu¨¨ ¡°no hi ha prou diners p¨²blics per pal¡¤liar els efectes de la crisi que s'acosta¡±. Tamb¨¦ parla del que psicol¨°gicament est¨¤ fent amb nosaltres aquesta aturada. ¡°Ens sumirem en una depressi¨® i no tindrem res que ens distregui, perqu¨¨ el m¨®n de l'espectacle tamb¨¦ est¨¤ aturat¡±, assenyala. La televisi¨® italiana fa dies que retransmet els mateixos partits de futbol. ¡°Ja he vist quatre vegades l'Atl¨¨tic de Madrid-Liverpool i la final del Mundial que It¨¤lia li va guanyar a Fran?a¡±. Que potser es podia sospitar fa tot just dues setmanes d'una cosa aix¨ª?
¡°Aix¨° est¨¤ sent nom¨¦s un assaig general. Passarem els propers 50 anys aix¨ª. El planeta s¡¯est¨¤ acabant¡±, dispara Baricco
Carri¨®n vol saber si despr¨¦s d'aix¨°, es tornar¨¤ al paradigma cultural del segle XX, si tornarem al que ¨¦s tangible, i Baricco fa que no amb el cap. ¡°No, tot el que est¨¤ passant ¨¦s t¨ªpic del Game¡±. Per a Baricco, el Game ¨¦s la pell digital de la qual estem fets des de fa almenys una d¨¨cada. La societat l¨²dica i virtual, la societat de la superf¨ªcie. Aquella en qu¨¨, com suggereix a l'inici del llibre, sembla haver-se produ?t una involuci¨® en la manera de ser de l'¨¦sser hum¨¤, que ara prefereix ¡°executar les coses d'una manera r¨¤pida i superficial¡±. ¡°Incapa?os de concentrar-nos, dispersos en una est¨¨ril multitasca, sempre enganxats a qualsevol ordinador, vag¨¤vem per l'escor?a de les coses sense cap m¨¦s ra¨® aparent que no fos la de limitar la possibilitat d'una aflicci¨®¡±, ha escrit sobre aquest tema. D'aix¨° no ens n'escaparem, afegeix. ¡°Res del que est¨¤ passant hauria estat possible abans de la revoluci¨® digital. Aquesta ¨¦s la primera gran epid¨¨mia de l'¨¨poca del Game¡±, afegeix. I, per sort, estem preparats. ¡°No podr¨ªem tancar un pa¨ªs de la manera com ho estem fent sense els instruments digitals que tenim¡±, assegura. ¡°Fa 10 anys, una cosa com aquesta hauria estat impensable¡±.
¡°No haur¨ªem vist imatges del que passava a la Xina. Quan hagu¨¦s arribat aqu¨ª, tot hauria estat nou. Aix¨° ens llan?ar¨¤ al futur definitivament¡±, considera l'autor de Seda. Per comen?ar, est¨¤ conven?ut que una cosa com el que est¨¤ passant aquest dilluns a la tarda, que aquesta xerrada adscrita al cicle organitzat al voltant de, precisament, Gameplay, la mostra de videojocs del CCCB, s'estigui fent des de les respectives cases dels interlocutors, comen?ar¨¤ a ser m¨¦s habitual a partir d'ara. ¡°Aix¨° ens portar¨¤ a interpretar la tecnologia com una prolongaci¨® del cos, que ¨¦s el que jo anomeno humanitat augmentada. Veurem l'ordinador com si fos el nostre bra?, un bra? que pot arribar molt m¨¦s lluny¡±, assegura. ¡°D'aqu¨ª a 20 dies ens semblar¨¤ molt normal tenir una conversa com aquesta. Ho haurem convertit en una cosa rutin¨¤ria¡±. Qu¨¨ far¨ªem si no confinats a casa sense poder sortir? ¡°Nom¨¦s parlar¨ªem amb els qui tenim a prop. La revoluci¨® digital ¨¦s genial en aquest sentit¡±, insisteix.
Parlen, tamb¨¦, de l'obra de Baricco i de com es va avan?ar al seu temps sense poder evitar-ho. Creu que el seu primer llibre, Seda, ja tenia un disseny instagramer. ¡°Deien que eren haikus, per¨° jo crec que tenia m¨¦s a veure amb el que havia de venir¡±, diu, reconeixent-se visionari. Parlen de la ¡°letal¡± compet¨¨ncia que l'escriptor t¨¦ aquests dies. ¡°Abans competies amb un altre escriptor; ara, amb videojocs i s¨¨ries de televisi¨® que s¨®n bon¨ªssims¡±. I no ha canviat la concepci¨® d'obra mestra en aquest nou m¨®n? ¡°Les obres mestres ja no existeixen. En un m¨®n en total moviment, no interessa el que no es mou, el que roman. Diria que l'¨²ltima obra mestra que s'ha escrit ¨¦s Pastoral americana, de Philip Roth¡±, sentencia. La paci¨¨ncia, creu Baricco, ja no ¨¦s un valor. I ning¨² necessita els finals. ¡°El final el poses tu, avui dia, quan decideixes deixar de veure una s¨¨rie. S'han acabat les novel¡¤les que prenien sentit al final, com Madame Bovary o Moby Dick¡±, afirma. S'aturar¨¤ la societat del moviment per la por d'un altre coronavirus? ¡°Dubto que la gent deixi de viatjar despr¨¦s d'aix¨°, ho necessitem. No tornarem enrere¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.