¡°Els CaixaForum obriran l¡¯1 de juny perqu¨¨ la cultura formi part de la nova quotidianitat¡±
Elisa Dur¨¢n, directora dels centres de la Fundaci¨® La Caixa, assegura que ho fan per responsabilitat i anuncia que es prorroguen totes les exposicions tancades per la covid-19
¡°Reprenem la nostra vida quotidiana, hem fet un esfor? enorme per poder obrir els centres l'1 de juny, perqu¨¨ considerem que ¨¦s important poder oferir aquests espais a la ciutat, buscant que no hi hagi nom¨¦s bars i platges i perqu¨¨ la cultura formi part de la nostra quotidianitat, com ja passava abans¡±, explica Elisa Dur¨¢n Montol¨ªo (Barcelona, 1958), directora general adjunta de la Fundaci¨® Banc¨¤ria La Caixa i responsable de les ¨¤rees de Cultura, Educaci¨® i Divulgaci¨® Cient¨ªfica de la Fundaci¨®, aix¨ª com dels vuit CaixaForum d'Espanya: Barcelona, Madrid, Sevilla, Saragossa, Palma, Girona, Lleida i Tarragona, a m¨¦s de CosmoCaixa, dedicat a la ci¨¨ncia a Barcelona; uns centres que van sumar m¨¦s de set milions de visitants el 2019.
I obren ja, assegura, ¡°perqu¨¨ al principi la nostra posici¨® era de fer-ho en consens amb els grans museus, per¨° aviat ens vam adonar que cada ciutat obriria en una data diferent i com que les dates que hi ha sobre la taula eren molt tardanes, al voltant del dia 20, quan des del 18 de maig es podria obrir, hem decidit que dilluns que ve obrint tots els centres. La feina ja est¨¤ feta, s'han adoptat totes les mesures higi¨¨niques i de seguretat i si les exposicions ja estan muntades, ¨¦s un acte d'irresponsabilitat no obrir. Una altra cosa seria que s'hagu¨¦s consensuat obrir el dia 5 de juny, per¨° el 15 o el 20 ens sembla excessiu¡±.
Segons la responsable d'aquests centres, el principal maldecap no ha estat implementar aquestes mesures, sin¨® ¡°tornar a planificar totes les exposicions al calendari; parlant amb tots els museus i prestadors per prorrogar-les¡±. I cita com a exemples les dedicades al m¨®n dels vampirs a Madrid i al surrealisme en el disseny a Barcelona, que tancaven aquest mes de maig i que es prorrogaran fins al 7 i 27 de setembre respectivament. C¨¤mera i ciutat, realitzada despr¨¦s de l'acord amb el Pompidou, que es va quedar a mig trasllat el 13 de mar? des de Barcelona, es podr¨¤ veure a Madrid de l'1 de juny al 12 d'octubre. El centre de Girona obrir¨¤ amb l'exposici¨® sobre l'Apol¡¤lo XI amb m¨°duls automatitzats; Tarragona, amb la mostra Fara¨®, i Lleida, amb la mostra sobre avantguardes hist¨°riques amb peces de l'IVAM.
Aquesta adaptaci¨® del calendari fa saltar exposicions com Art i mite. Els d¨¦us del Prado, prevista entre el maig i l'agost a Barcelona, amb obres de la primera pinacoteca espanyola. ¡°S'ha hagut de reprogramar per a l'any que ve o el seg¨¹ent. Completar el puzle ¨¦s molt complicat¡±.
Per als centres de Barcelona i Madrid, assegura, la implementaci¨® de mesures com limitar l'aforament a un ter? ¡°no ser¨¤ un problema, ja que tenim sales amb una capacitat per a 395 i 336 persones respectivament; de manera que un ter? vol dir 131 i 112 alhora, que en aquesta situaci¨® ja ens agradaria tenir-les a tothora¡±. I assegura que aquestes mesures de control ja es van adoptar en mostres com les dedicades a Andy Warhol i Disney, dues de les m¨¦s visitades dels ¨²ltims anys.
Dur¨¢n explica que la feina s'ha desenvolupat en tres l¨ªnies: ¡°Garantir la seguretat, la confortabilitat, perqu¨¨ la gent s'oblidi d'aquesta seguretat, i la qualitat, que ja don¨¤vem, per¨° incrementant-la amb la pres¨¨ncia de m¨¦s educadors a les sales, per atendre els dubtes dels visitants¡±.
Al seu parer, no hi ha dubte que ¡°a mitjans de mar? vam entrar en una situaci¨® diferent i hem de veure com afecta a partir d'ara el p¨²blic l'efecte por. Encara que veient les terrasses crec que menys del que pensava fa uns dies; a m¨¦s del fet que fins al setembre no tornaran les activitats¡±. Per¨° afegeix: ¡°Tenim un avantatge pel que fa a altres museus i ¨¦s que ens dediquem al p¨²blic nacional i local, per ra¨® de la nostra activitat social; i ens visiten per sobre del 90% a tots els centres, excepte el de Palma, on el 35% s¨®n turistes, a causa, entre altres coses, de la poca oferta cultural de grans museus a l'illa, m¨¦s enll¨¤ d'Es Baluard¡±.
Per aix¨°, mant¨¦, ¡°la visita espont¨¤nia del turista en la qual no hi ha recurr¨¨ncia no ens preocupa. Als nostres centres els visitants venen una mitjana de 2,8 vegades l'any, aix¨ª que en aquest sentit ho tenim a favor. No canviarem la manera que tenim de fer les nostres exposicions, sempre amb un relat i molt pedag¨°giques i sense buscar grans cues. El que farem ¨¦s intensificar la nostra experi¨¨ncia¡±. Una altra de les difer¨¨ncies respecte a altres museus ¨¦s ¡°haver aconseguit que ens visitin pensant que sempre hi ha alguna cosa que els pot interessar i no per veure una mostra en concret, mentre que la majoria de museus amb col¡¤leccions permanents s'associen amb la idea que si s'han vist una vegada ja no cal tornar-hi¡±.
La responsabilitat de Dur¨¢n la porta a administrar una xifra astron¨°mica. La Fundaci¨® Banc¨¤ria La Caixa disposa de 565 milions d'euros aquest any (el pressupost de Cultura de la Generalitat d'aquest any ¨¦s de 314 milions), que es reparteix en un 60% ¨C339 milions¨C per a l'¨¤mbit social, un 20% per a recerca i un altre 20% per a cultura i educaci¨®, a ra¨® de 113 milions cadascuna. ¡°No es recalcularan aquestes xifres per augmentar la despesa social per la situaci¨® actual; per a nosaltres la cultura contribueix al benestar de les persones i al progr¨¦s de la societat. Estem pendents dels dividends del grup Criteria per poder cr¨¦ixer en els tres ¨¤mbits, per¨° cap ho far¨¤ a costa dels altres¡±, aclareix.
Un dels principals reptes de Dur¨¢n i el seu equip ¨¦s preparar per a la reobertura el CosmoCaixa, el gran centre dedicat a la ci¨¨ncia a Barcelona. ¡°Com que aquests museus no obren fins a la fase 2 tenim uns dies m¨¦s, per¨° per a un centre immersiu que t¨¦ com a lema ¡®prohibit no tocar¡¯ canviar la visita ¨¦s tot un repte. S'han analitzat els 20 espais en qu¨¨ es divideixen els 6.000 metres quadrats d'exposici¨® on hi ha 150 m¨°duls visuals i 100 interactius. Molts s'han automatitzat i s'activaran quan hi passin els visitants. A la resta un educador ho far¨¤ manualment. Al final, el 65% del museu es podr¨¤ visitar mitjan?ant un recorregut establert d'unes dues hores de durada. Una vegada que passem a la fase 2 no trigarem gaire a obrir-lo perqu¨¨ ho tenim molt treballat¡±, explica.
Sobre si els museus s'han de replantejar el seu futur, assegura que ¡°s'han de centrar no en els turistes que els visiten de manera estranya, tot i que segurament s¨®n els que aporten els ingressos i, per tant, no els podem menysprear¡±, perqu¨¨, per Dur¨¢n, l'important s¨®n "els p¨²blics locals i que es promogui el consum cultural amb exposicions pedag¨°giques. ?s el que fem nosaltres per responsabilitat social i ¨¦s per aix¨° que continuarem treballant, intensificant-ho i millorant-ho, per descomptat. No canviarem de carril¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.