Cinc obres de teatre al Cru?lla XXS
Aquest mes de juliol, no tot el teatre ser¨¤ Grec. La versi¨® postcovid del festival de m¨²sica obre la porta a les arts esc¨¨niques
Acostumats a consumir teatre tots els mesos de juliol a Barcelona amb el Grec, i aquest any, en qu¨¨ fins i tot es va patir per no tenir teatre per q¨¹estions sanit¨¤ries, ha sorgit una altra font per anar a "beure" teatre. A la versi¨® XXS que substitueix el Cru?lla, festival musical estiuenc de la capital catalana, sempre arran de la crisi pel coronavirus, el teatre, entre concert i concert, tamb¨¦ hi juga el seu paper. Hi trobem obres que ja han passat per les cartelleres i que, potser, ens les vam perdre o, per qu¨¨ no?, vol¨ªem tornar-les a veure. Una oportunitat per tornar a gaudir d'aquella obra que ens va agradar tant que hi tornarem encantats.
Les dones s¨¤vies
Els Pirates Teatre van estrenar al Mald¨¤ el 2016 aquesta deliciosa i intens¨ªssima obra de Moli¨¨re i, des de llavors, no para de voltar m¨®n (en van fer una versi¨® en castell¨¤ que va triomfar al festival d'Almagro del 2017) i no caduca. Ricard Farr¨¦ i Enric Cambray donen vida a vuit dels personatges de Les dones s¨¤vies del mestre franc¨¨s del segle XVII tot respectant escrupolosament el text original i la intenci¨® cr¨ªtica de l'autor: primer la de la mare que vol casar una filla amb alg¨² important (el senyor Cunill, ni m¨¦s ni menys!) i despr¨¦s la de les dones s¨¤vies (mare, cunyada i primog¨¨nita), que s'eduquen en un refinament i una erudici¨® que porten c¨°micament a l'extrem. Aquestes senyores estirades s¨®n la representaci¨® de tota una classe social que viu de les aparences, de quedar b¨¦, del qu¨¨ diran i, per descomptat, del com ho diran. Farr¨¦ i Cambray demostren un domini absolut del g¨¨nere que els permet recitar en un idioma hiperacad¨¨mic i caracteritzar-se cont¨ªnuament en cada personatge i, quan no hi arriben, no tenen cap problema a parlar amb una perruca, amb una cadira o amb la c¨°fia de la serventa. Una obra cr¨ªtica, agosarada i molt divertida. Teatre Vict¨°ria, dimecres 22 de juliol a les 20.30.
Veus que no veus
La Pepa Plana ha reivindicat des de sempre el clown en femen¨ª al m¨®n del teatre, i aquest cop hi torna, amb for?a, amb r¨¤bia, amb Veus que no veus, un espectacle que va estrenar el 2018 al Festival de Pallassos de Cornell¨¤ i que esdev¨¦ un viatge c¨°mic i po¨¨tic que representa amb dues dones que s'enfronten en el seu dia? a dia en un cam¨ª precari i hostil. Ens parlar¨¤ de la desigualtat acusant directament els qui fan declaracions masclistes, explicant acudits sexistes, repassant la infinita llista d'insults que pateixen les dones... Un espectacle emocionant, on?l'acompanya l¡¯actriu No?l Oliv¨¦, en el paper de carablanca?i on el joc i l¡¯experimentaci¨® funcionen tamb¨¦ com a vies per comprendre¡¯s a un mateix. Una obra en¨¨rgica, amb mil i un recursos del g¨¨nere, amb ritme, amb moviment, amb contrastos i amb poesia. Teatre Vict¨°ria, dissabte 18 de juliol a les 20.30.?
Des-espera
Des-espera ¨¦s una pe?a de dansa teatre pensada per a espais no convencionals o per al carrer per¨° perfectament adaptable a un teatre com el Vict¨°ria, creada per Les Impuxibles, la pianista Clara Peya i la ballarina Ariadna Peya, amb Marc Soler i basada en l'¨²tlim disc de la Clara,?AA (Analogia de l¡¯A-mort). ?s una proposta po¨¨tica despullada, en¨¨rgica i molt personal, en la qual la fusi¨® de l'art de les dues germanes crea un vincle ¨²nic que es reflecteix en la m¨²sica i el moviment. Ens parla de les contradiccions que ens imposa la vida i que cal acceptar per tirar endavant. Dos int¨¨rprets enfrontats viatgen per cinc peces musicals interpretant-les amb la paraula, el cos, el gest. D'alguna manera, ens parla del que s'espera de cadascun de nosaltres i del que no s'espera. D'extrems oposats: encendre i apagar; ferir i curar; agitar i calmar; esperar i... desesperar. Tot plegat, ens mostra la fragilitat i la fortalesa de l'¨¨sser hum¨¤. Teatre Vict¨°ria, dimecres 29 de juliol a les 20.30.
La volta al m¨®n en 90 ties
Si la Pepa Plana reivindica el paper de la dona amb r¨¤bia i poesia, l¡¯actriu i cantant Georgina Llaurad¨® i la pianista Cristina Mart¨ªnez ho fan a trav¨¦s de?hits pop, la m¨²sica en directe i l¡¯audiovisual en un viatge teatral emocionant, amb molta canya i festiu per la hist¨°ria que, tan sovint, no ens han explicat: la de les dones. L'espectacle recull els testimonis vitals d¡¯aquestes "ties", dones que van ser excepcionals i que en molts casos (massa!) ni ens sonen:?qui eren les Guerrilla Girls? A qui li devem el wifi i el Bluetooth? A qui va salvar Irena Sendler? Per qu¨¨ va morir Olympe de Gouges? Qui va descriure per primer cop l¡¯orgasme femen¨ª? Coneixem i reivindiquem prou les dones que han marcat la hist¨°ria? La volta al m¨®n en 80 ties ¨¦s un concert i, alhora, una confer¨¨ncia reivindicativa que ens fa despla?ar-nos en l'espai i el temps per reflexionar sobre el nostre m¨®n des d'un passat desconegut (en molts casos) per fer-nos canviar la mirada cap al futur. Una obra combativa, divulgativa i necess¨¤ria. Teatre Vict¨°ria, dilluns 20 de juliol a les 20.30.
Una sorpresa de la Fura
Despr¨¦s de sorprendre'ns amb la?Nova Normalitat, la Fura reapareixer¨¤ al Cru?lla XXS a la pla?a de l'Univers per oferir un "Espectacle sorpresa" del qual, evidentment, poca cosa es pot dir. De la misteriosa funci¨® sabem que la dirigeix Pere Tanti?¨¢. Punt. Per¨° val la pena deixar-se endur per un grup amb m¨¦s de 40 anys de traject¨°ria, que ha marcat la pauta en l'¨¤mbit internacional en el seu g¨¨nere. Ens hi podem trobar qualsevol cosa: ¨°pera, gegantines representacions esc¨¨niques, performances escandaloses, art amb alta tecnologia, cinema, produccions en l¨ªnia... El llenguatge furero ens parla d'excentricitat, innovaci¨®, transgressi¨®, ritme, carnalitat i misticisme alhora... I destrossa la quarta paret en busca de la compliciatat absoluta amb el p¨²blic, ja sigui en un teatre com al carrer o en una f¨¤brica.?Pla?a de l'Univers, divendres 17 i dissabte 18 de juliol, a les 21.00.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.