Paula Bonet pinta i novel¡¤la la viol¨¨ncia que exerceix l¡¯home contra la dona a ¡®L¡¯anguila¡¯
¡°Denuncia les agressions que patim, en un relat calent i bategant que s¡¯escorre quan vols amarrar-lo¡±, diu l¡¯artista sobre l¡¯exposici¨® a Val¨¨ncia i el llibre editat per Univers
Molt abans de convertir-se en un fenomen popular per les seves il¡¤lustracions, Paula Bonet pintava i llegia molta literatura. Ara ha plasmat aquestes dues pulsions en un singular projecte creatiu amb dos vessants: el literari i el pict¨°ric.D¡¯una banda, acaba de publicar la novel¡¤la L¡¯anguila (a l¡¯editorial Univers) i, de l¡¯altra, aquest dimarts va presentar a la Nau de la Universitat de Val¨¨ncia 158 obres que conformen l¡¯exposici¨® del mateix t¨ªtol amb l¡¯ap¨°strofe d¡¯Aix¨° ¨¦s un quadre, no una opini¨®.
El projecte gravita entorn del dolor per la mort d¡¯un ¨¦sser estimat, la gestaci¨®, els abusos sexuals, el patriarcat i la viol¨¨ncia que exerceix l¡¯home sobre la dona. Bonet el va definir com ¡°una carta d¡¯amor a totes les dones [especialment a les seves ¨¤vies i tietes] i una llan?a a favor de les que venen al darrere¡±. ¡°Denuncia les agressions que patim en un relat calent i bategant que s¡¯escorre quan vols amarrar-lo¡±, va explicar l¡¯autora de Qu¨¦ hacer cuando en la pantalla aparece THE END. L¡¯elecci¨® per al t¨ªtol de ¡®L¡¯anguila¡¯, l¡¯animal esmunyed¨ªs que canvia al llarg de la seva vida, est¨¤ carregada de simbolisme.
¡°Amb aquest projecte he sentit que molt del que hem apr¨¨s, molt del discurs que tenim interioritzat i que ¨¦s patriarcal s¡¯ha trencat, i despr¨¦s jo m¡¯he encarregat de polvoritzar-lo i bufar perqu¨¨ desaparegui¡±, va assenyalar la creadora de Vila-real, de 40 anys, envoltada de les seves pintures.
Durant m¨¦s de dos anys, l¡¯artista ha plasmat en teles de diversa mida aquestes obres ¡°brutes¡±, en qu¨¨ l¡¯espectador pot apreciar ¡°agressions en el tra?, pinzellades toves i brotxades que trenquen amb l¡¯academicisme i les imposicions masculines¡±, segons la comiss¨¤ria, Cristina Chumillas.
Escrivia, s¡¯aturava i pintava. Pintava, s¡¯aturava i tornava a escriure. ¡°Il¡¤lustro per poder pintar i escriure; il¡¤lustro per menjar i pinto i escric per viure¡±, va afirmar. Sobre el treball que m¨¦s renom li ha donat, incideix que sempre ha intentat embarcar-se a il¡¤lustrar projectes d¡¯escriptors admirats, com els llibres L¡¯any del pensament m¨¤gic, de Joan Didion, i Per l¡¯oblit, sobre l¡¯obra de Roberto Bola?o, en col¡¤laboraci¨® amb l¡¯autor Aitor Saraiba. O La sed, el particular homenatge de la il¡¤lustradora a autores com Clarice Lispector i Virginia Woolf.
De vegades ¨¦s molt dif¨ªcil identificar situacions de maltractament o d¡¯ab¨²s o per qu¨¨ l¡¯experi¨¨ncia de les dones no forma part del c¨¤non
L¡¯exposici¨® de L¡¯anguila, que es pot visitar fins al 16 de maig, es divideix en tres parts: L¡¯her¨¨ncia, La carn i La pintura. Cadascuna narra una hist¨°ria i un moment determinat de l¡¯autora i evidencien un tr¨¤nsit que va des d¡¯un art encara connectat amb el figuratiu cap a un altre de blanc i llumin¨®s que aspira pr¨¤cticament a desapar¨¨ixer.
Els suggeriments al sexe i el cos de la dona, al fetus, a la imposici¨® del sexe mascul¨ª evolucionen cap a una formulaci¨® m¨¦s on¨ªrica, una abstracci¨® gaireb¨¦ radical, gaireb¨¦ el blanc sobre blanc de Mal¨¨vitx, passant per un expressionisme abstracte, que va realitzar amb pinzellades gestuals, fins i tot a cegues, a la part referida a la carn. El cos femen¨ª apareix ¡°desposse?t de la mirada masculina, ja que s¨®n les entranyes d¡¯una dona, no un embolcall bonic que vol agradar¡±, va postil¡¤lar la pintora.
Bonet reconeix que aquest projecte creatiu l¡¯ha canviat i li ha perm¨¨s parlar de temes que envolten la desigualtat de g¨¨nere des de la ¡°temper¨¤ncia¡± i no des de la r¨¤bia. A m¨¦s, ho ha fet entenent ¡°que l¡¯obra ¨¦s millor quan no ¨¦s l¡¯autora la que importa¡±. ¡°En el moment en qu¨¨ m¡¯he perdut el respecte han aflorat una s¨¨rie d¡¯imatges que no m¡¯hauria perm¨¨s pintar si n¡¯hagu¨¦s sigut conscient. Recupero la idea del proc¨¦s i m¡¯enfronto sense cap tipus de concessi¨® al proc¨¦s art¨ªstic¡±.
Es va sentir alleujada despr¨¦s d¡¯acabar un projecte tan intens i personal? ¡°Em vaig sentir alleujada en el moment que vaig saber de qu¨¨ volia parlar. De vegades ¨¦s molt dif¨ªcil identificar situacions de maltractament o d¡¯ab¨²s o per qu¨¨ l¡¯experi¨¨ncia de les dones no forma part del c¨¤non¡±, ha indicat.
¡°Bonet transforma el seu pensament en obra d¡¯un talent pl¨¤stic elaborat a partir de viv¨¨ncies personals i d¡¯una s¨¨rie de reflexions sobre el significat de ser dona¡±, va assegurar Chumillas. ¡°A partir d¡¯aquell moment, centra la seva obra en una eina que coneix molt b¨¦, la pintura. I aix¨° ¨¦s el que trobem en aquesta exposici¨®: el desenvolupament evolutiu natural de la pintora Paula Bonet¡±, va afegir.
L¡¯exposici¨® inclou un cur¨®s cat¨¤leg amb reflexions i creacions liter¨¤ries escrites a prop¨°sit per les autores Patricia Escalona, Cristina Morales, Laura Freixas, Kate Bolick i Nell Leyson.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.