¡°Als nostres dies, l¡¯amor ¨¦s molt l¨ªquid¡±
El productor musical de C. Tangana, entre d¡¯altres, i guanyador de tres Grammys llan?a disc propi: ¡®Tiene que haber algo m¨¢s¡¯
El seu pare ¨¦s mec¨¤nic de camions. La seva mare havia sigut carnissera, avui ¨¦s mestressa de casa. Va estudiar Telecomunicacions, va treballar com a programador en gesti¨® empresarial paral¡¤lelament a la seva entrada amateur en el m¨®n de la m¨²sica. Quan va veure que comen?ava a tenir ingressos estables, va deixar la feina. Tenia 31 anys. Amb 37 i tres Grammys, ¨¦s un dels productors m¨¦s reputats del pa¨ªs, ¨¦s al darrere d¡¯El madrile?o de C. Tangana, un dels grans discos de 2021, i acaba d¡¯editar treball en solitari, Tiene que haber algo m¨¢s, que estrenar¨¤ a Razzmatazz el proper 22 de gener. M¨²sic, compositor, DJ, productor i representant, Cristian Quirante, Alizzz, continua vivint a Castelldefels, on va n¨¦ixer el 1984, i segueix conduint el seu Polo.
Pregunta. Per qu¨¨ els productors s¨®n cada vegada m¨¦s importants?
Resposta. Els grans productors d¡¯abans rebien can?ons fetes i, tot i que les seves aportacions podien canviar la personalitat de la can?¨®, no eren compositors. Jo a m¨¦s soc compositor, i cada cop passa m¨¦s. Hi soc des del naixement de la can?¨®, no nom¨¦s la vesteixo. La producci¨® porta la pe?a cap a un determinat g¨¨nere i incorpora emocions amb capes de sons que poden generar felicitat, agressivitat, melancolia... i aix¨° ho aconsegueixes amb atmosferes o sons.
P. Llavors no nom¨¦s cal t¨¨cnica d¡¯estudi de gravaci¨®.
R. Jo no soc bon t¨¨cnic; per exemple, no mesclo, no ho domino. Un productor ha de tenir prou sensibilitat i recursos per proposar un ganxo, una tornada, una melodia, resoldre una can?¨®.
P. Una bona can?¨® sempre ha de funcionar nom¨¦s tocada amb una guitarra?
¡°C. Tangana i jo sempre hem estat massa rars per al mainstream i massa comercials per a l¡¯underground¡±
R. No, per¨° quan sents un esb¨®s de can?¨® a guitarra pots saber si ¨¦s bona o no.
P. Els instruments convencionals tenen possibilitats de so limitades, a l¡¯electr¨°nica els sons s¨®n il¡¤limitats. Com evitar l¡¯atordiment davant un infinit de possibilitats?
R. Limitant el camp de treball. Has de partir d¡¯un g¨¨nere, d¡¯una velocitat, prendre opcions, com ara no fer servir bateria o limitar-te a una roda d¡¯acords que es repeteix i aix¨ª la melodia ¨¦s m¨¦s senzilla, sense complicacions harm¨°niques... aix¨ª acotes el camp i no et perds.
P. Els tradicionalistes diuen que no es pot fer m¨²sica imperible amb ordinadors i plugins [programes complementaris per ampliar funcions].
R. M¡¯ho he preguntat. El que importa ¨¦s el resultat final, i no com ho has fet, per¨° de vegades, jo, que treballo amb sons de llibreria, em pregunto si el proc¨¦s ¨¦s important.
P. Com a productor treballa nom¨¦s amb entorns digitals?
R. S¨ª, per¨° un dels plugins que faig servir emula el so anal¨°gic del casset, que trenca freq¨¹¨¨ncies i mant¨¦ soroll de fons que pujo o baixo. El silenci digital ¨¦s inc¨°mode, sempre fiques alguna cosa per evitar-lo.
P. La m¨²sica llatina ja mira als ulls a l¡¯anglosaxona?
R. S¨ª, Bad Bunny ho demostra.
P. El madrile?o ¨¦s una aposta per un orgull cultural propi, no heretat d¡¯altres cultures?
R. S¨ª, posa en valor les nostres coses. M¡¯agraden la rumba i Kiko Veneno i M¨¢rtires del Comp¨¢s i Ojos de Brujo. Pucho [C Tangana] i jo cr¨¨iem que pod¨ªem partir de la nostra m¨²sica popular per portar-la a trav¨¦s de la producci¨® a nous terrenys. Sempre hem estat massa rars per al mainstream i massa comercials per a l¡¯underground; Pucho ¨¦s un dels millors compositors llatins dels darrers 20 anys, i jo sabia que podia fer coses que funcionin no nom¨¦s per als friquis. Llavors la idea era fer alguna cosa popular i que alhora mir¨¦s cap al futur, un disc que pogu¨¦s agradar a la meva tieta i a un programador del S¨®nar. La m¨²sica popular sap convertir l¡¯avantguarda en can?ons que quedaran per sempre.
P. Per¨° el seu disc neix d¡¯una guitarra ac¨²stica.
R. Fa un temps em vaig saturar del que feia i vaig agafar la guitarra. No sabia que componia per a mi, simplement feia m¨²sica. De sobte em vaig adonar que estava trobant una altra identitat, que despr¨¦s d¡¯anys vinculat al pop urb¨¤ em venia de gust treballar amb bateria i guitarres. No he fet res de nou estil¨ªsticament, per¨° m¡¯hi he trobat.
P. Canta sempre a l'amor, i no des de la perspectiva d¡¯una persona que ¨¦s a tres anys dels 40.
R. No s¨¦ qu¨¨ vol dir fer-se gran amb relaci¨® a l¡¯amor, per¨° s¨ª que s¨¦ que per escriure sobre l¡¯amor m¡¯agrada quan ¨¦s fr¨¤gil o turbulent i genera emocions fortes. No tinc ploma per a l¡¯amor po¨¨tic, m¡¯agraden els moments fuga?os i instantanis... A tall d¡¯exemple de com va l¡¯amor: l¡¯altre dia ens vam reunir companys de l¡¯insti al sopar anual. ?rem vuit, homes i dones, i nom¨¦s un tenia parella: la resta tenien diverses relacions simult¨¤nies. No hi havia fills. Avui l¡¯amor ¨¦s molt l¨ªquid.
P. La seva generaci¨® est¨¤ molt preparada per¨° t¨¦ un present inestable i un futur incert. Se senten enganyats i sovint canten amb desinter¨¨s i a desgrat per manifestar dist¨¤ncia i desafecci¨®? Per aix¨° canta tan fluixet, als ant¨ªpodes de la testosterona roquera?
R. S¨®n teories que es fan des de fora. Jo canto aix¨ª perqu¨¨ quan m¡¯apropo al micro i entono fluixet tinc una sensibilitat a la veu que trobo comunicativa. T¨¦ a veure amb com soc, m¡¯agraden l¡¯euf¨°ria i les sensacions fortes, per¨° sempre em veuran contingut, ni massa alegre ni massa trist.
P. Qu¨¨ tem?
R. Perdre la brillantor per compondre i llavors preguntar-me qui soc i qui ser¨¦. Imagino que un dia ho haur¨¦ d¡¯afrontar, i ser¨¤ dur.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.