Antoni Clav¨¦, l¡¯er¨°tica (centen¨¤ria) dels materials
Una mostra a Can Framis d¨®na el tret de sortida a l¡¯homenatge pels 100 anys del pintor
A l¡¯espera de la gran antol¨°gica programada al MNAC per l¡¯any vinent, la Fundaci¨® Vila Casas d¨®na inici als actes pel centenari del naixement d¡¯Antoni Clav¨¦ (Barcelona 1913-Saint-Tropez, 2005) amb una exposici¨® que repassa la seva traject¨°ria com a pintor. Clav¨¦ 100 anys, que s¡¯acaba d¡¯inaugurar aquests dies a Can Framis, seu de la col¡¤lecci¨® Vila Casas, t¨¦ l¡¯al¡¤licient afegit de reunir unes 80 obres que pertanyen a col¡¤leccionistes privats i que, per tant, no s¡¯exposen habitualment.
La selecci¨®, realitzada per l¡¯historiador i cr¨ªtic Daniel Giralt-Miracle, posa de manifest la voluntat de Clav¨¦ de renovar el llenguatge art¨ªstic, sense renunciar a mantenir un di¨¤leg constant amb els cl¨¤ssics. ¡°Es va formar com a cartellista a Barcelona, es va convertir en un dels pintors m¨¦s notables del segle XX a Par¨ªs i, com altres artistes de la seva generaci¨®, va ser marcat per la Guerra Civil, el trauma de l¡¯exili i la influ¨¨ncia de Picasso¡±, explica Giralt-Miracle, que recorda que la trobada entre un jove Clav¨¦ i un Picasso ja ben instal¡¤lat va tenir lloc el mateix dia del desembarcament a Normandia.
De Picasso va aprendre sobretot a defensar la llibertat estil¨ªstica i l¡¯experimentaci¨®. ¡°Sempre va reivindicar el car¨¤cter artesanal de la seva obra, la qual, segons afirmava, sorgia de l¡¯ofici i la intu?ci¨® creativa¡±, indica el comissari, que defineix Clav¨¦ com ¡°un noi del Raval, ali¨¨ a la formaci¨® d¡¯intel¡¤lectual burg¨¨s d¡¯un T¨¤pies¡±. Amb T¨¤pies tenia en com¨² la passi¨® per tot el que es pogu¨¦s convertir en una obra d¡¯art, des de l¡¯oli, el carb¨® o les tintes tipogr¨¤fiques, fins als objectes trobats, en una veritable er¨°tica dels materials. ¡°Clav¨¦ estava conven?ut que eren els mateixos materials els que guiaven la seva creaci¨®¡±, assegura Giralt-Miracle, tot recordant l¡¯¨¨poca ¨¤lgida del pintor durant la d¨¨cada dels vuitanta, quan les vendes i les cotitzacions de les seves peces, que exposava regularment a la Sala Gaspar de Barcelona, s¡¯incrementaven sense parar.
La mostra, que s¡¯obre amb una enorme imatge de Clav¨¦ en el seu estudi, es divideix en cinc ¨¤mbits, que corresponen a cinc moments de la seva traject¨°ria, comen?ant per les obres de formaci¨® i la influ¨¨ncia estil¨ªstica i iconogr¨¤fica de Picasso. Un influx que encara es nota durant el tr¨¤nsit de la figuraci¨® a l¡¯abstracci¨®, quan se centra en la representaci¨® de reis i guerrers, sovint de tall grotesc, que li permet experimentar amb una gran varietat de t¨¨cniques. Cartellista, dibuixant, escultor i grafista, per¨° abans que res pintor, el 1954 Clav¨¦ decideix centrar-se exclusivament en la pintura i abandonar totes les altres disciplines.
Es trasllada a la localitat francesa de Saint-Tropez, on viur¨¤ fins a la seva mort a prop de Brigitte Bardot i el compositor Von Karajan, i s¡¯embranca en l¡¯abstracci¨®, tot barrejant l¡¯agressivitat de l¡¯action painting dels expressionistes americans amb el lirisme de marca m¨¦s europea. Les obres m¨¦s sorprenents corresponen al per¨ªode dels seus viatges al Jap¨® i els Estats Units, quan de la seva m¨¤, la m¨¤ d¡¯un octogenari, surten pintures de gran for?a i intensitat, que incorporen cal¡¤ligrafies, ideogrames i recursos propis de l¡¯art nip¨®, aix¨ª com fragments de la cultura urbana i l¡¯art pop, que l¡¯acompanyaran fins a la mort.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.