¡°Programar ¨¦s m¨¦s dif¨ªcil. La gent t¨¦ menys diners per¨° est¨¤ m¨¦s informada¡±
¡°El 25% de l¡¯aforament s¨®n turistes estrangers; sense ells no haur¨ªem obert a l¡¯estiu
Daniel Faidella, als 40 anys, ¨¦s el propietari de la sala Razzmatazz de Barcelona, el complex de cinc sales que ara celebra el 13¨¨ aniversari. Malauradament, la xifra s¡¯ha de celebrar com un n¨²mero rod¨® perqu¨¨, com moltes sales de la ciutat, Razzmatazz ha perdut p¨²blic i programaci¨® de concerts. Malgrat tot, Faidella, que la dirigeix des del 2009, creu que el sector ha tocat fons.
P. Razzmatazzz ¨¦s un negoci en perill?
R. No ¨¦s un negoci en perill, per¨° ja no ¨¦s un bon negoci. Ha de tornar a ser Razzmatazz, per¨° hi han moltes variables que ara no ho permeten.
P. Quines variables?
¡°Els artistes amb capacitat de crida s¨®n entre 40 i 45 euros l¡¯entrada; pocs i cars¡±
R. Fonamentalment, que la gent no t¨¦ diners per pagar el que costen les programacions dels clubs. I a m¨¦s, tenim la llosa del 21% d¡¯IVA. De cop i volta van pujar un 13% aquest impost i jo no tinc un marge de 13 punts per fer d¡¯amortidor. Ara ve menys p¨²blic i el que ve gasta menys. De moment, resistim.
P. I creu que vindran?
R. Ho desitjo, ho espero i ho crec. Ara b¨¦, ignoro quant trigaran. La meva sensaci¨® ¨¦s que hem deixat de caure com a sala.
P. Quina part ha perdut m¨¦s, els concerts o la discoteca?
R. Han caigut m¨¦s els directes. Amb la discoteca tinc m¨¦s marge per fer ofertes, ajustar preus... Els concerts han caigut molt i tamb¨¦ les festes privades, les presentacions...
P. Abans s¡¯omplia l¡¯Estadi Ol¨ªmpic de Montju?c. Despr¨¦s va ser el Sant Jordi, m¨¦s tard la sala 1 de Razzmatazz: els artistes continuaran perdent capacitat de convocat¨°ria?
R. Ha baixat el nombre d¡¯artistes que poden omplir la sala 1 (2.200 persones). Diria que el Sant Jordi Club (m¨¦s de 4.000 persones) ¨¦s ara la sala 1, i la sala 1 ¨¦s ara la 2 (900 persones). Els artistes amb capacitat de convocat¨°ria s¨®n entre 40 i 45 euros l¡¯entrada. S¨®n pocs i costen molts diners, i el p¨²blic no en t¨¦. A m¨¦s, hi ha molta oferta di¨¤ria.
P. Llavors, programar ¨¦s m¨¦s complicat.
R. I tant, la gent, que t¨¦ menys diners, per contra est¨¤ m¨¦s informada, en sap m¨¦s i demana m¨¦s. No la pots enganyar.
P. Razzmatazz com a sala de concerts ha baixat molt...
R. Em sap greu que ho digui, per¨° ho he d¡¯acceptar. ?s cert que la sala no est¨¤ en boca de tothom com abans, per¨° estem captant les noves generacions, a les quals hem adaptat l¡¯oferta. Cal temps.
¡®Partitures¡¯ per a nens
Daniel Faidella, que va entrar al Razzmatazz, llavors Zeleste, muntant festes universit¨¤ries el 1994, est¨¤ casat amb la soprano Montserrat Mart¨ª, amb qui t¨¦ una filla. Amb quina m¨²sica l¡¯eduquen? ¡°Amb totes dues¡±, respon Faidella; ¡°tot ¨¦s m¨²sica, tot ¨¦s cultura, sigui de l¡¯estil que sigui. ?s veritat que la meva filla ja ha assistit a concerts de la seva mare i no als que jo organitzo, per¨° ¨¦s q¨¹esti¨® de temps¡±, diu amb un punt trapella.
Amb relaci¨® a la m¨²sica dels infants, Faidella ent¨¦n que les programacions per als m¨¦s joves s¨®n una l¨ªnia de treball per continuar: ¡°Ja l¡¯any passat vam muntar un MiniRazz i, si tot va b¨¦, ho continuarem fent. Per una banda, educa el nou p¨²blic i, per altra, ens treu de sobre el t¨°pic que les sales de concerts i discoteques nom¨¦s es dediquen a vendre alcohol i no tenen cap punt de contacte amb la cultura. A la pr¨¤ctica, les autoritats no ens consideren actors culturals¡±.
P. Tenir una promotora de concerts (Miles Away) hi ajuda o perjudica?
R. Hi ajuda, evidentment.
P. I la resta de promotors, que no tenen sala pr¨°pia, no es molesten perqu¨¨ amb promotora i sala vost¨¨s juguen amb avantatge?
R. No. Amb tots tinc bona relaci¨®. ?s cert que alguns no programen tant com abans, per¨° aix¨° deu tenir raons com la crisi, o simplement que han trobat condicions millors. Res m¨¦s. Si els cobr¨¦s el lloguer de Razzmatazz m¨¦s car entendria el seu enuig, per¨° no ¨¦s el cas.
P. Com veu l¡¯explotaci¨® de Barts per una altra promotora?
R. Sobre l¡¯explotaci¨® actual poc he de dir, ja que el problema ¨¦s precedent. ?s incre?ble que la SGAE, propiet¨¤ria de Barts, compr¨¦s la sala gr¨¤cies als diners que cobrava a les altres sales per fer concerts. ?s al¡¤lucinant, una veritable compet¨¨ncia deslleial. L¡¯Ajuntament, un cop es va responsabilitzar de la sala, hauria d¡¯haver fet un concurs obert i parlar amb tots els promotors.
P. El consistori diu que ho va fer i que va guanyar The Project.
R. Jo no me¡¯n vaig assabentar. I molts companys de professi¨® tampoc.
P. Parlem de la nit. La gent entra a la sala ja estimulada?
R. Cada vegada menys. Queden a casa i es prenen dues copes, per¨° no fan botell¨®n a la porta.
P. Quina import¨¤ncia t¨¦ el p¨²blic estranger?
R. Cada vegada m¨¦s gran. Ja deu representar un 25% de l¡¯aforament. I a l¡¯estiu aquest percentatge ¨¦s superior. Si no fos pels turistes no podria obrir a l¡¯estiu. Aquest juliol i agost he obert cada dia. Sense estrangers hauria estat impossible.
P. Va ser soci de Sinnamon, l¡¯empresa gestora de Razzmatazz que va fer fallida deixant molts deutes i una imatge penosa. Quan torn¨¤ a l¡¯empresa el 2009, ning¨² li va reclamar cap deute?
R. No, vaig marxar-ne el 2003 i en tornar vaig comprar l¡¯empresa.
P. I com va millorar la imatge i la situaci¨® econ¨°mica?
R. Com tots: reduint despeses, orientant millor la programaci¨®, que ¨¦s el gran actiu de Razzmatazz, i millorant-ne l¡¯explotaci¨®.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.