El milici¨¤
A les exposicions Aix¨° ¨¦s la guerra! Robert Capa en acci¨® i Gerda Taro (al Museu Nacional d'Art de Catalunya amb ¨¨xit notable: 9.618 visitants, a data d'ahir, en una setmana) hi ha dues s¨¨ries de fotografies que t¨¤citament ajuden a anar posant fi a la pol¨¨mica sobre si l'arxireconeguda imatge que va fer el reporter del milici¨¤ mort ¨¦s un muntatge.
La primera ¨¦s el conjunt de 40 instant¨¤nies que, sense ser la s¨¨rie completa, van envoltar abans i despr¨¦s el negatiu del milici¨¤ abatut, deia ell, a Cerro Muriano, el 5 de setembre de 1936: m¨¦s milicians morts en el mateix espai (un, amb el mateix enquadrament i cel, fins i tot) que no coincideixen amb les baixes del dia; els posats del grup... L'altra s¨¨rie ¨¦s de Taro, de juny de 1937, on soldats republicans passen per La Granjuela, al front de C¨®rdova. Els homes estaven escenificant per a ells una batalla que havia tingut lloc... tres mesos abans.
"Sumant tots els indicis, probablement estem parlant d'una posada en escena", afirma el periodista Ra¨²l Riebenbauer qui, amb Hugo Dom¨¨nech, han treballat durant tres anys en el documental La sombra del iceberg sobre la famosa imatge i on queden coses ben clares, especialment despr¨¦s del gran treball que, durant un any, van mantenir amb el forense Fernando Verd¨². A saber, entre d'altres: que el milici¨¤ no ¨¦s mort en el moment del tret i que no ¨¦s Federico Borrell.
Per¨° frapa un missatge ocult, que fa pensar. El llen?a el conservador de fotografia de l'IVAM, quan ve a dir que potser no ¨¦s tan important si la imatge respon o no a una realitat sin¨® perqu¨¨ es va fer, quina finalitat ¨²ltima volia expressar Capa i quin ¨²s li don¨¤. No, no ¨¦s all¨° de 'la fi justifica els mitjans'. ?s m¨¦s all¨° altre de per qu¨¨ fem el que fem, aquell afany de voler fer una cosa el millor possible tot creient honestament el que un fa; i posant-ho tot, tot, al servei d'aix¨°. Discutible? Alg¨² aix¨ª ¨¦s fiable? Potser tot aix¨° va buscar des de llavors, fins a morir, Capa en la seva feina, estant el m¨¤xim de prop per ser el m¨¤xim de bo i de ver¨ªdic.
Per aix¨°, la imatge, fins i tot en l'anonimat del fotografiat i la incertesa de la seva veritat absoluta, ¨¦s merescudament, com cap altra de les milers que es van fer, la icona del que fou la guerra civil.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.