L¡¯era de les models serioses i de mans imperfectes
Els sistemes d¡¯IA que generen imatges donen oxigen als dissenyadors independents i canvien les regles del joc
Mentre Barcelona gaudia d¡¯una jornada de llibres i roses tan anal¨°gica com de costum, a 6.166 quil¨°metres de dist¨¤ncia s¡¯acabava de celebrar la primera edici¨® de la IA Fashion Week. En un edifici de Nova York, l¡¯estudi creatiu Maison Meta va presentar un nou format que fusionava la passarel¡¤la virtual i el concurs de dissenyadors emergents. A trav¨¦s de pantalles gegants, els assistents gaudien d¡¯imatges de desfilades imaginades per humans per¨° generades per intel¡¤lig¨¨ncia artificial. De totes les col¡¤leccions presentades, les deu m¨¦s votades pel p¨²blic van passar a la gran final. Encara ara es poden veure a Fashionweek.ia, i el seu realisme inquieta tant com la seva bellesa, a pesar de les models irremeiablement serioses i de mans imperfectes. En pocs dies, un jurat de prestigi decidir¨¤ quines tres col¡¤leccions passaran de p¨ªxel a teixit sota el paraigua de la firma de roba Revolve.
Sense una eina com MidJourney ¡ªel sistema d¡¯intel¡¤lig¨¨ncia artificial que permet generar imatges a la carta i que han fet servir els deus finalistes¡ª seria impensable que un dissenyador independent pogu¨¦s embarcar-se en col¡¤leccions tan treballades com les presentades en la primera edici¨® de la IA Fashion Week. No existirien ¡ªni tan sols virtualment¡ª les et¨¨ries propostes de la portuguesa Matilde Mariano, ni les estructurades siluetes de l¡¯itali¨¤ Gianluca Traina, ni la visi¨® futurista i metal¡¤litzada del nord-americ¨¤ Ope, ni tampoc l¡¯acolorida psicod¨¨lia de la seva compatriota Annatarian. Potser un d¡¯ells veur¨¤ materialitzada la seva col¡¤lecci¨®, per¨° ara mateix el seu dest¨ª est¨¤ en mans d¡¯un jurat. Paradoxalment, qui ho t¨¦ m¨¦s a l¡¯abast ¨¦s In¨¦s Aguilar, fundadora de La Casita de Wendy, una marca independent de Madrid amb vint anys de traject¨°ria i una ferma milit¨¤ncia contra el fast fashion.
Aguilar i el seu equip han estat el darrer mig any abocant hores i hores en un d¡¯aquests programes de generaci¨® d¡¯imatges amb un resultat tan captivador que el seu imaginari floral ¡ªamb ecos del jard¨ª del Bosco, dels prerafaelites i tamb¨¦ de Josep Font¡ª s¡¯ha fet viral. Per¨° no nom¨¦s per la bellesa de les imatges i de les magn¨ªfiques peces que llueixen aquestes models irremeiablement serioses i de mans imperfectes, sin¨® pel concepte que s¡¯hi amaga: la col¡¤lecci¨® IA es refereix literalment a ¡°Intel¡¤lig¨¨ncia Artesanal¡± per la voluntat d¡¯Aguilar de seguir donant feina a teixidores i brodadores. De fet, de donar-los-en molta m¨¦s. ¡°Aquesta eina ens ha deixat fer una col¡¤lecci¨® de costura. I aix¨° abans nom¨¦s s¡¯ho podien permetre grans marques. Fer prototips reals ¨¦s molt cost¨®s, per¨° amb la intel¡¤lig¨¨ncia artificial hem pogut fer simulacions 3-D de les peces que vol¨ªem dissenyar, les que ten¨ªem al cap sense estar limitats per un pressupost¡±, diu la dissenyadora.
Quan comences la casa per la teulada, tamb¨¦ canvien les regles del joc. Ara les evocadores imatges de la col¡¤lecci¨® IA s¨®n la carta de presentaci¨®, el reclam per a la prevenda d¡¯una selecci¨® de 10 peces que va comen?ar fa tres dies i que ha convertit les clientes en mecenes de la marca. Les comandes s¡¯entregaran a la tardor: pel cam¨ª queden hores i hores de treball artesanal. Aguilar est¨¤ aclaparada per la repercussi¨®: no para de rebre mails de tot arreu, fins i tot propostes d¡¯exposici¨® a Ven¨¨cia i Mil¨¤. Amb aquest projecte, nom¨¦s pretenia reivindicar el treball de les mans, mostrar l¡¯artesania des d¡¯una visi¨® m¨¦s contempor¨¤nia i com aquesta pot fusionar-se amb la tecnologia. En cap moment va imaginar-se que transcendiria la comunitat virtual de La Casita de Wendy. Per¨° el poder de les xarxes socials ¨¦s imprevisible. Com tamb¨¦ ho ¨¦s el de la intel¡¤lig¨¨ncia artificial. Aguilar sap que hi ha debat, per¨° no vol eludir-lo sin¨® encarar-lo, tot defensant el bon ¨²s d¡¯aquesta eina per tal que cre? valor en el m¨®n real. Per¨° on s¨®n els l¨ªmits? Ning¨² ho sap. Com reflexionava aquesta mateixa setmana el senador republic¨¤ Josh Hawley, potser estem al davant d¡¯una de les innovacions m¨¦s significatives de la hist¨°ria de la humanitat, per¨° encara no est¨¤ clar si ser¨¤ m¨¦s semblant a la impremta o a la bomba at¨°mica. I aqu¨ª justament rau el quid de la q¨¹esti¨®.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.