Una televisi¨® en obert per als amics del cinema
VerdiCl¨¤ssics emet di¨¤riament a Catalunya unes tretze pel¡¤l¨ªcules
A Catalunya hi ha un canal de televisi¨®, en obert, sense subscripci¨®, dedicat al cinema. Programa unes tretze pel¡¤l¨ªcules al dia, per¨°, alerta!, no qualsevol mamarratxada. ?bviament hi ha t¨ªtols insignificants, no obstant en una setmana pots trobar Monsieur Verdoux (1947, Charles Chaplin), Senso (1954, Luchino Visconti), la inquietant raresa de Los ojos sin rostro (1960, Georges Franju)¡ per destacar-ne algunes d¡¯un cat¨¤leg amb moltes manyagues a l¡¯¨¤nima cin¨¨fila. ?s VerdiCl¨¤ssics i amb aix¨° est¨¤ tot dit. Es tracta de portar la cultura d¡¯all¨° que fa temps es van anomenar sales d¡¯art i assaig a la pantalla petita sense que suposi excloure t¨ªtols de menor rang o el pur, i digne, entreteniment.
El canal pel qual transita el t¨¦ concedit l¡¯empresa de 8TV que va ser la que va proposar a la distribu?dora, productora i propiet¨¤ria dels cines Verdi, A Contracorriente Films, fer-se c¨¤rrec ¨ªntegrament de la programaci¨®. A Contracorriente va acceptar l¡¯enc¨¤rrec i administra un cat¨¤leg de 1.800 t¨ªtols. El canal amb prou feines t¨¦ m¨¦s publicitat que la dels mateixos cinemes Verdi. Tot i aix¨°, per a A Contracorriente ¨¦s un ¡°model empresarial c¨°mode, amb un risc molt petit, un marge de beneficis rid¨ªcul que ens dona l¡¯oportunitat que una bona pel¡¤l¨ªcula arribi a un espectador amb gustos afins al p¨²blic del Verdi¡±. Aix¨ª s¡¯explica, Adolfo Blanco, fundador i m¨¤xim directiu de la companyia. La distribu?dora vol aconseguir amb VerdiCl¨¤ssics dos objectius principals: ¡°potenciar la marca Verdi i crear p¨²blics cinematogr¨¤fics¡±.
L¡¯emissora programa t¨ªtols doblats al catal¨¤ (el doblatge que va fer al seu dia TV3), al castell¨¤, subtitulats i sempre hi ha l¡¯opci¨® d¡¯acudir al dual per escoltar-ne la versi¨® original. El doblatge dep¨¨n de la c¨°pia disponible. I de vegades et trobes amb rareses. Per exemple, el dia que van emetre Xarada (Stanley Donen, 1963) doblada al catal¨¤ excepte en dues escenes amb petons discret¨ªssims que es van veure en la versi¨® original amb subt¨ªtols (particularment prescindibles). Per qu¨¨ aquesta raresa? Mr. Belvedere ho havia explicat. Es tracta d¡¯una c¨°pia que TV3 va adquirir fa anys a un distribu?dor que la va subministrar censurada. TV3 va doblar al catal¨¤ aquella versi¨®, per¨° en restituir la integritat de la c¨°pia no es disposava del doblatge de les escenes suprimides. Al final, aquella emissi¨® de fa poques setmanes es convertia en una empremta hist¨°rica de la vilania i ridiculesa de la censura.
Tot i la mod¨¨stia i joventut del canal, va comen?ar a emetre a finals del 2021, una pel¡¤l¨ªcula com El marido de la peluquera (Patrice Leconte, 1990) va tenir 25.000 espectadors i hi ha hagut pics de 50.000. ¡°No es poden comparar aquestes xifres amb l¡¯audi¨¨ncia milion¨¤ria del futbol. Les nostres pretensions s¨®n diferents. ?s un aparador per promocionar el cinema¡±. Un aparador, el de la televisi¨® generalista, que ha anat abandonant el cine. Aquest ¨¦s el gran lament, la gran preocupaci¨® de Blanco, que fa molts anys que batalla perqu¨¨ el p¨²blic no oblidi que la millor manera de veure cinema ¨¦s en pantalla gran, en una sala.
Un episodi personal d¡¯aquesta batalla ¨¦s la carta p¨²blica que va enviar al ministre de Cultura Jos¨¦ Ignacio Wert l¡¯abril del 2012 i que aquest diari va publicar ¨ªntegrament. Blanco comen?ava felicitant el ministre pels recents ¨¨xits dels equips espanyols de futbol. Una felicitaci¨®, per¨°, amb la seva mal¨ªcia. ¡°Potser gent d¡¯Europa com Merkel o Sarkozy, que sempre volen buscar tres peus al gat, es preguntin com un pa¨ªs en fallida, amb ¨ªndexs d¡¯atur tan alts, pot brillar tant a l¡¯esport rei, que no ¨¦s un esport precisament barat¡± . Admetent que una producci¨® cinematogr¨¤fica sense risc ¨¦s una de les causes de la crisi d¡¯aquesta ind¨²stria a Espanya, Blanco assenyalava l¡¯abandonament en qu¨¨ l¡¯Estat tenia la distribuci¨® i exhibici¨® contribuint que aleshores Espanya lider¨¦s al m¨®n el percentatge de p¨¨rdua d¡¯espectadors. I criticava que es pretengu¨¦s solucionar un ajust pressupostari rebaixant en 27 milions les ajudes al cine espanyol. A la carta no demanava un tracte de favor, sin¨® ¡°que sigui coherent i es tracti amb el mateix criteri totes les activitats que no siguin de primera necessitat¡±. I es preguntava si no convindria que els clubs de futbol tornessin els 752 milions d¡¯euros que devien a la Hisenda espanyola.
Per a Blanco el rival de l¡¯exhibici¨® cinematogr¨¤fica a la televisi¨® no s¨®n les pel¡¤l¨ªcules que emeten. ¡°?s el futbol o Operaci¨®n Triunfo. La pres¨¨ncia del cinema a les graelles de la televisi¨® en obert ha baixat dram¨¤ticament i les televisions p¨²bliques haurien de ser conscients del perill que suposa. I tenir-hi un comprom¨ªs. Si no ofereixen cinema no es crea afici¨® i sense aquesta afici¨®¡ qui es plantejar¨¤ un dissabte a la tarda entrar en una sala?¡±.
Tots els projectes digitals que Blanco i la seva empresa han protagonitzat han tingut sempre un rac¨® pensat per donar suport a les sales de cinema. En plena pand¨¨mia, quan va acabar el confinament, va llan?ar La Sala Virtual de Cine. Era una plataforma per portar les estrenes d¡¯A Contracorriente a casa de l¡¯espectador perqu¨¨ els cinemes estaven tancats. A la maniobra de registre, el client havia d¡¯assenyalar el seu cinema habitual i aquest rebria una part de la despesa que l¡¯espectador fes a la plataforma virtual. ¡°Va ser m¨¦s bonic que reeixit. Era tecnol¨°gicament molt ambici¨®s i vam perdre diners. Podr¨ªem dir que vam fer un m¨¤ster a un preu ru?n¨®s¡±. I d¡¯aquest m¨¤ster va n¨¦ixer Acontra+, una plataforma de subscripci¨®, encara que no exclou el lloguer. I aqu¨ª fa una altra picada d¡¯ullet a les sales. Els subscriptors reben cada mes una entrada per al cinema que hagin triat d¡¯una llista de sales i ciutats que va creixent.
¡°La sequera del cine a la televisi¨® arru?na l¡¯experi¨¨ncia d¡¯anar al cinema¡±, acaba Blanco. I VerdiCl¨¤ssics ¨¦s un humil intent de combatre-la que t¨¦ molt contenta la comunitat cin¨¨fila.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.