Els primers Bad Sex Awards demostren les ganes de jugar a jutjar el pitjor sexe de l¡¯any
Els c¨°mics Oye Sherman i Pol Mallafr¨¦ s¡¯han encarregat de llegir els pitjors fragments d¡¯escenes sexuals a la Llibreria Finestres de Barcelona
La primera edici¨® dels Bad Sex Awards ha demostrat que hi ha ganes de jugar a jutjar les escenes sexuals de la literatura catalana, i que tot plegat aix¨° del sexe encara fa vergonya i riure, sobretot quan ¨¦s llegit en veu alta per Oye Sherman i Pol Mallafr¨¦. Acompanyats de la ide¨°loga de la broma, Carlota Rubio, coordinadora de Quadern, els dos c¨°mics s¡¯han encarregat de llegir les pitjors escenes sexuals publicades aquest 2023 en una gala sense pretensions a la Llibreria Finestres de Barcelona. El guanyador, que com la majoria de la resta de candidats -amb l¡¯excpeci¨® d¡¯una valenta Laura Cal?ada-, no era a la sala, ha estat Marc Vintr¨® per un fragment del llibre Unes ganes salvatges de cridar.
No ¨¦s estrany que Mallafr¨¦ s¡¯hagi entrebancat quan ha llegit la frase que, probablement, ha precipitat el vencedor al primer lloc del podi: ¡°L¡¯Adam em cavalca a ritme de pent¨¤metre i¨¤mbic shakespeari¨¤ o del que sigui que estan fetes les r¨¨pliques de Ricard II¡±. No cal dir que la riallada s¡¯ha generalitzat a la sala i el bigoti de Mallafr¨¦ ha quedat r¨ªgid, mentre Sherman ha continuat amb un text de Gemma Ruiz Pal¨¤ on ¡°l¡¯estora de la banyera¡± ha suavitzat la fredor del terra en una de les poques escenes l¨¨sbiques de l¡¯any, corresponent a Les nostres mares.
S¡¯han recitat moltes metafores totalment destrempadores, com ara una ¡°polla morcillona, com un bra? de gitano a temperatura ambient¡± (Andrea Genovart a Consum preferent); un ¡°nad¨® que mama¡± mentre ¡°la seva mare gemega en veu baixa¡±, present en una altra escena l¨¨sbica, d¡¯Eva Baltasar a Tr¨ªptic; o ¡°un bolet que omplia la m¨¤ sencera¡±, com el d¡¯en Bernard¨ª a Et vaig donar ulls i vas mirar les tenebres, d¡¯Irene Sol¨¤. ¡°La polla de D¨¦u¡± que apareix en una passional escena de Biografia del foc, de Carlota Gurt, o ¡°la truja que va rodolar i va quedar bocaterrosa¡± en un moment fog¨®s de Profecia de Raul Garrigasait tamb¨¦ han torbat uns quants assistents.
Amb un parell d¡¯ovaris, Laura Cal?ada, l¡¯¨²nica finalista que s¡¯ha atrevit a assistir als premis (als quals no s¡¯ha convocat ning¨², tamb¨¦ cal dir-ho), tampoc ha dubtat en sortir a l¡¯escenari a llegir en veu alta el seu fragment. Per¨° fent una mica de trampa, ha canviat el tros escollit per Rubio. Despr¨¦s de rebuscar en un exemplar de Fucking New York, l¡¯escriptora ha llegit un altre par¨¤graf i s¡¯ha salvat de recollir el primer premi amb una gens menyspreable posici¨® n¨²mero 7.
Entre els candidats a aquests guardons, que Rubio va proposar en un article de Quadern, tamb¨¦ hi ha alguns dels millors llibres de l¡¯any perqu¨¨, com ha volgut aclarir la promotora, ¡°¨¦s un premi que fa trampes¡± perqu¨¨ la qualitat de l¡¯escena triada no ¨¦s proporcional al nivell de la novel¡¤la. Amb gaireb¨¦ un centenar d¡¯assistents, tots ells amb dret a vot a trav¨¦s d¡¯un rudimentari sistema de paperetes, el premi no vol molestar ning¨² sin¨® aprofundir en una q¨¹esti¨® que surt a molts debats literaris: per qu¨¨ costa tant escriure b¨¦ de sexe?
Quan s¡¯ha acabat, Marina Espasa, programadora de la Llibreria Finestres, ha fet una immillorable valoraci¨® de la primera edici¨®, amb previsi¨® que el cert¨¤men continu?. Els premis emulen una idea de la revista liter¨¤ria The Literary Review, que va celebrar uns guardons iguals des del 1993 fins a la pand¨¨mia. Realment, un virus que ho va desinflar tot. I ¨¦s que, com diu Rubio en el seu article, ¡°escriure sobre sexe en catal¨¤ avui parteix d¡¯un problema insalvable: a la vida real ning¨² s¡¯escorre i tothom es corre, un barbarisme castell¨¤¡±. I si filem m¨¦s prim, escriure sobre sexe encara es complica m¨¦s. El joc acaba de comen?ar.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.