¡®Ifig¨¨nia¡¯: Trag¨¨dia en vermell i negre al Teatre Lliure
La directora Al¨ªcia Gorina proposa una relectura de l¡¯obra d¡¯Eur¨ªpides en clau pol¨ªtica i de g¨¨nere
El teatre postdram¨¤tic est¨¤ m¨¦s relacionat amb el teatre predram¨¤tic del que podria semblar a simple vista. Amb dos mil cinc-cents anys de difer¨¨ncia, l¡¯antinaturalisme, la narrativitat i el fora de camp uneixen les trag¨¨dies gregues amb l¡¯escena m¨¦s actual. A Al¨ªcia Gorina li agraden els reptes: despr¨¦s de fer pujar els seus pares a l¡¯escenari, de dirigir textos de Sarah Kane (Blasted) i V¨ªctor Catal¨¤ (Solitud), o de fer un espectacle a partir de la pel¡¤l¨ªcula Les verges su?cides, la directora afronta ara la seva primera trag¨¨dia. I no una, sin¨® dues: Ifig¨¨nia a l¡¯?ulide i Ifig¨¨nia entre els taures, d¡¯Eur¨ªpides, amb l¡¯adaptaci¨® del creador i c¨°mplice Albert Arribas.
La gran caixa esc¨¨nica de la Sala Fabi¨¤ Puigserver se¡¯ns revela despullada, essencial, amb una capa fina de terra que s¡¯assembla a un mar de cendres. Els escen¨°grafs S¨ªlvia Delagneau i Josep Iglesias, juntament amb la figurinista Adriana Parra, ho aposten tot al negre i el vermell, amb espurnes moment¨¤nies de blanc, daurat i gris. Entre la violenta fredor de l¡¯aparcament subterrani i la iconografia tr¨¤gica de Romeo Castellucci, aquesta Ifig¨¨nia rellegeix Eur¨ªpides en clau pol¨ªtica i de g¨¨nere. Pares que maten les filles, fills que maten les mares, sang i ritual.
L¡¯adaptaci¨® d¡¯Arribas aposta per la claredat, mentre que la direcci¨® de Gorina defuig del crit o la gravitas: els fets que relata Eur¨ªpides ja s¨®n prou heavies. El repartiment ¨¦s d¡¯alt nivell: Pere Arquillu¨¦ ¨¦s un Agam¨¨mnon molt hum¨¤, m¨¦s pare que rei, i Emma Vilarasau dibuixa una Clitemnestra forta i amb car¨¤cter. Marta Oss¨® encarna de meravella una Ifig¨¨nia molt conscient de la import¨¤ncia pol¨ªtica del seu sacrifici, i Pau Vinyals ¨¦s un Aquil¡¤les terrenal, un jove m¨¦s en aquesta trag¨¨dia que tamb¨¦ t¨¦ un punt de conflicte generacional. El sempre solvent Albert P¨¦rez es desdobla en un Menelau molt hum¨¤ i un personatge final amb sorpresa, que ens demostra com la guerra, el poder, la viol¨¨ncia i la democr¨¤cia estan ¨ªntimament lligades entre si. El cor de cinc noies joves, finalment, simbolitza totes les verges, aquelles v¨ªctimes sacrificials normalment sense veu, que aqu¨ª narren, canten i comenten l¡¯acci¨® com en el teatre ¨¨pic. Al final, tot es redueix al mateix: d¨¦us, oracles, fam¨ªlia, assassinats i pol¨ªtica. Les coses, dos mil cinc-cents anys m¨¦s tard, no han canviat tant.
Ifig¨¨nia
Text: Eurípides
Direcció: Alícia Gorina
Teatre Lliure, Barcelona
Fins al 2 de juny
Ifig¨¨nia
Text: Eur¨ªpides
Direcci¨®: Al¨ªcia Gorina
Teatre Lliure, Barcelona
Fins al 2 de juny
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.