Una pintura (i natura) eviterna de Mart¨ªn Dom¨ªnguez
El fil conductor de ¡®Del natural¡¯ ¨¦s l¡¯evoluci¨® est¨¨tica de la pintura (i del natural) des del Renaixement fins a l¡¯impressionisme
D¡¯en?¨¤ del 1997, en qu¨¨ publica Les confid¨¨ncies del comte Buffon, Mart¨ª Dom¨ªnguez ha transm¨¨s amb gr¨¤cia i amenitat coneixements extrets de les ci¨¨ncies naturals. Ho ha fet mitjan?ant ficcions tot terreny, destinades a un p¨²blic ampli, entre les quals trobem biografies novel¡¤lades, articles i assaigs. La seva traject¨°ria com a bi¨°leg i divulgador cient¨ªfic l¡¯ha convertit en una de les veus m¨¦s conven?udes de la necessitat d¡¯hibridar g¨¨neres i disciplines. Una veu que s¡¯expressa sempre des d¡¯un punt de partida inequ¨ªvoc: el racionalisme il¡¤lustrat i l¡¯¨¤nsia de saber que motiv¨¤ l¡¯obra infatigable de Goethe, Voltaire i Buffon, tres dels seus grans referents intel¡¤lectuals.
A difer¨¨ncia dels llibres anteriors, centrats en figures hist¨°riques, el fil conductor de Del natural ¨¦s l¡¯evoluci¨® est¨¨tica de la pintura (i del natural) des del Renaixement fins a l¡¯impressionisme. L¡¯autor interpreta el natural com a part d¡¯una realitat problem¨¤tica, que es converteix en l¡¯objecte de la representaci¨® i que, com a tal, t¨¦ una significaci¨® especial, que dep¨¨n de la relaci¨® (i la mirada) que l¡¯esp¨¨cie humana hi estableix. Tensada entre el descr¨¨dit de la realitat (en les primeres obres prerenaixentistes) i el descr¨¨dit de la irrealitat (en el XIX), la representaci¨® de la natura, l¡¯¨¦sser hum¨¤ i el paisatge s¨®n el centre del debat est¨¨tic sobre el qual pendula l¡¯art europeu dels darrers cinc segles, que ¨¦s revisat a partir d¡¯obres concretes.
Partint de la m¨¤xima sapere vedere (¡®saber mirar¡¯), atribu?da a Matteo Marangoni, Dom¨ªnguez s¡¯interessa per la intrahist¨°ria de madonnes, natures mortes, paisatges i retrats, i assenyala el paper que tenen els animals i les plantes en el proc¨¦s (progressiu) de descoberta de la realitat. Aix¨ª, l¡¯obra de Van Eyck, Pisanello, D¨¹rer, Friedrich i Monet ¨¦s revisada a partir d¡¯elements concrets (el poncem, les papallones, l¡¯escanyapolls, la glacera i la garsa), que impliquen diversos graus de veracitat en el tractament del natural. Dom¨ªnguez explica com aquesta veracitat provoca reaccions diferents i suposa una nova relaci¨® est¨¨tica amb l¡¯espectador. La fal¡¤lera pel natural tamb¨¦ inclou representacions fantasioses, com la del camell de Giotto, que t¨¦ pe¨¹lles de cavall.
Dom¨ªnguez t¨¦ en compte els desafiaments t¨¨cnics de cada ¨¨poca (com la perspectiva o el nu), el marc social, econ¨°mic i simb¨°lic en qu¨¨ es desenvolupa l¡¯obra, aix¨ª com les dificultats a qu¨¨ es van haver d¡¯enfrontar algunes dones pintores (Lavinia Fontana, Sofonisba Anguissola, Rosa Bonheur). L¡¯an¨¤lisi contextualitzada del motiu permet de destacar la import¨¤ncia del que ¨¦s petit (els peiximinuti, com diu en un llibre anterior) en la creaci¨® art¨ªstica. Fixar-se, per exemple, en l¡¯¨²s del barretet (una planta silvestre) en Botticelli permet copsar-ne millor la significaci¨®. Repassar les dificultats que va tenir G¨¦ricault per representar cavalls al galop permet apreciar l¡¯esfor? per fixar-ne el moviment, un moviment que fou vist com el ¡°signe m¨¦s aparent de la vida¡±. O atenir-se a la bellesa horticultora dels enciams de Pissarro ajuda a entendre¡¯n el temperament.
Acompanyat de grans mestres (G. Vasari, W. Pater, E. H. Gombrich, G. Steiner, T. Todorov, Joan Fuster), Dom¨ªnguez construeix un llibre fet de ci¨¨ncia, cultura, observaci¨® i sensibilitat, guardonat amb el premi Bones Lletres d¡¯assaig human¨ªstic. Amb una prosa agra?da i efusiva, l¡¯autor posa en evid¨¨ncia que els coneixements etnobot¨¤nics dels artistes no s¨®n el resultat, nom¨¦s, d¡¯una tend¨¨ncia est¨¨tica que contribuir¨¤ a l¡¯evoluci¨® art¨ªstica, sin¨® que esdevenen un recurs ¨²til per fer que la pintura vessi de vida. Com dir¨¤ m¨¦s endavant Balthus, pintar no ¨¦s no representar, sin¨® penetrar. Fer la natura m¨¦s viva. O eviterna.
Del natural. Una hist¨°ria de la natura en la pintura?
Mart¨ªn Dom¨ªnguez?
Edicions 62
352 p¨¤gines. 19,90 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.