Menfotisme il¡¤lustrat d¡¯Izra?l M¨¦tter
¡®A reveure¡¯ ¨¦s un recull d¡¯apunts, reflexions i relats autobiogr¨¤fics que va publicar sobretot despr¨¦s de la caiguda de l¡¯URSS, on deixa fluir tota la frustraci¨® i l¡¯estupor que sentia envers el r¨¨gim
La noci¨® del temps com un cam¨ª que avan?a cap a un futur que sempre ens queda al davant ¨¦s inherentment grecocristiana. En la cosmovisi¨® jueva, el futur el tenim al darrere, i hi avancem d¡¯esquenes amb la vista clavada en el passat.
Si hi penses, ¨¦s prou l¨°gic. Tan sols sabem l¡¯aspecte d¡¯all¨° que se¡¯ns presenta davant dels ulls, i ¨¦s per aix¨° que en hebreu es fa servir la mateixa paraula per dir davant com per dir abans, i la paraula darrere tamb¨¦ vol dir despr¨¦s.
Izra?l M¨¦tter va ser un jueu ucra?n¨¨s que va viure la formaci¨® i la caiguda de la Uni¨® Sovi¨¨tica. Pr¨¤cticament desconegut m¨¦s enll¨¤ de les lletres russes, ara el podem llegir en catal¨¤ gr¨¤cies a una col¡¤lecci¨® d¡¯escrits recollits i tradu?ts per Miquel Cabal Guarro i publicats per La Segona Perif¨¨ria.
Explica Cabal al pr¨°leg que M¨¦tter es va guanyar la vida com a escriptor durant l¡¯URSS produint una tirallonga de llibres inofensius com qui lliga botifarres: ¡°Va publicar nombrosos relats i novel¡¤les de car¨¤cter anod¨ª (...), que des de la contemporane?tat llegim com a inn¨°cues i, sobretot, tedioses¡±.
Per¨° sota la superf¨ªcie d¡¯escriptor domesticat batia un cor de lletraferit. Com tot jueu que avan?a d¡¯esquenes cap al futur, a M¨¦tter l¡¯obsessionava el seu passat, i A reveure ¨¦s un recull d¡¯apunts, reflexions i relats autobiogr¨¤fics que va publicar sobretot despr¨¦s de la caiguda de l¡¯URSS, on deixa fluir tota la frustraci¨® i l¡¯estupor que sentia envers el r¨¨gim.
El resultat ¨¦s un llibre inclassificable. Ni un llibre de mem¨°ries ni una col¡¤lecci¨® d¡¯assajos, sin¨® un exercici de sinceritat escrit des del ventre de la b¨¨stia censora que fou l¡¯URSS: ¡°No em ve de gust omplir els buits de la mem¨°ria amb conjectures que la cohesionin. La remor del temps s¡¯ha conservat en uns records esmicolats, que tenen contraindicada la successi¨® l¨°gica i fins i tot la certesa. De la boirina en surten sons i miratges.¡±
Aquesta successi¨® de sons i miratges cont¨¦ interrogatoris amb funcionaris que semblen dirigits pels germans Coen, una descripci¨® trepidant de la pesca, escenes de costumisme jueu i antisemitisme sovi¨¨tic, o el prodigi¨®s relat ¡®La por¡¯ ¡ªque ha publicat Paper de Vidre¡ª, on, emprant un antihumor sufocant, un receptor de r¨¤dio esdev¨¦ un objecte imponent i tenebr¨®s.
Amb aquests records desprove?ts d¡¯estructura o missatge moral, pinta una imatge de l¡¯URSS amb una p¨¤tina mitol¨°gica que alhora transmet tot el pes i el misteri de la hist¨°ria. L¡¯estil evoca la parquedat de la B¨ªblia hebrea, que M¨¦tter va estudiar amb un professor desenganyat i no gaire creient durant la infantesa. D¡¯ell va aprendre que la B¨ªblia no s¡¯ha de llegir com si hagu¨¦s passat de deb¨°, una f¨®rmula que M¨¦tter aplica a les seves mem¨°ries: ¡°En recordar amb obsessi¨® el passat, mirant d¡¯aclarir la inconcebibilitat del que vam viure, arribo a un ¨²nic consol: tot aix¨° no ho has d¡¯entendre literalment, tot aix¨° va ser com si ens pass¨¦s a nosaltres. No literalment. Si no, pots perdre el senderi¡±.
Amb aquest to malenconi¨®s, d¡¯un menfotisme il¡¤lustrat, tot plegat esdev¨¦ una reivindicaci¨® de la ignor¨¤ncia. Quan habites un r¨¨gim que afirma con¨¨ixer tota veritat, la dignitat de l¡¯individu rau a admetre el car¨¤cter foned¨ªs de la hist¨°ria: ¡°Tota la meva vida passada ¡ªi amb m¨¦s for?a com m¨¦s pouo en el passat¡ª m¡¯apareix com una llegenda. Hi crec de cara enfora. I en dubto en soledat¡±.
A reveure?
La Segona Perif¨¨ria
Traducci¨® de Miquel Cabal Guarro
192 p¨¤gines. 18,90 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.