¡°La cultura ha perdut valor i reconeixement social¡±
L'experta cultural diu que la crisi ha provocat una actitud conservadora en les institucions
Fa 30 anys que maquina projectes culturals a Barcelona, Catalunya i tamb¨¦ a Madrid. Gemma Sendra (Barcelona, 1960) ¨¦s un nom que sempre surt a les travesses cada vegada que es produeix un buit en equipaments culturals importants. Ha estat gerent del Macba i del Liceu, i va ser directora del Recinte Hist¨°ric de Sant Pau i una de les impulsores del pla estrat¨¨gic del Museo Reina Sof¨ªa. Va ocupar la secretaria general del Departament de Cultura de la Generalitat en l¡¯¨¨poca del tripartit, primer amb Caterina Mieras i despr¨¦s amb Ferran Mascarell, que mant¨¦ en ella una confian?a a prova de (els seus) canvis pol¨ªtics. Ara torna a confiar-hi ¡ªtamb¨¦ ¨¦s membre del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA)¡ª per dirigir la Fundaci¨® Catalunya Cultura.
Pregunta. Quin ¨¦s l¡¯objectiu de la Fundaci¨®?
Resposta. Tenim la clara percepci¨® que el pressupost de cultura baixa any rere any. Ara estem en el 0,2%. Les prioritats del Govern s¨®n tota l¡¯¨¤rea de benestar social, educaci¨® i salut. Sembla bastant evident que s¡¯ha de fer alguna cosa i buscar una cultura col¡¤laborativa.
P. I qu¨¨ ¨¦s una cultura col¡¤laborativa?
S¡¯han de crear les
condicions perqu¨¨ les
iniciatives culturals
tinguin finan?ament
R. La cultura col¡¤laborativa que demanem no ¨¦s nom¨¦s d¡¯institucions i d¡¯administracions en qu¨¨ cadasc¨² fa la seva. Hem d¡¯entrar en un espai de compartir projectes, espais, i l¡¯empresa ha de jugar a aix¨°. La fundaci¨® es crea perqu¨¨ sigui un instrument que pugui permetre a les empreses formar lobby, per reclamar la llei de mecenatge i preparar-la per desenvolupar-la dins de Catalunya. I si d¡¯aqu¨ª un any i mig Catalunya ¨¦s independent, doncs que tingui la seva llei de mecenatge.
P. ?s una estructura d¡¯Estat?
R. S¨ª, es podria considerar aix¨ª. ?s una eina que pret¨¦n posar en valor la cultura en un nou Estat en el qual les empreses s¡¯impliquin m¨¦s per crear m¨¦s oportunitats culturals. A Europa es treballa en lleis de mecenatge serioses, i a Catalunya el teixit empresarial sempre ha estat al voltant de la cultura, tot i que no t¨¦ els avantatges fiscals de Fran?a, per exemple, que desgraven un 65% davant d¡¯un 15% a Espanya. A m¨¦s, estem en un moment de debat d¡¯Estat propi del futur del pa¨ªs.
P. A quin tipus de projectes culturals donar¨¤ suport a la Fundaci¨®?
R. L¡¯objectiu principal s¨®n els espais de creativitat, innovaci¨® i tecnologia, que s¨®n ¨¤mbits en qu¨¨ el mecenatge ¨¦s m¨¦s complicat. La Fundaci¨® i les vuit empreses ¡ªHavas Media Group, Fluidra, Fundaci¨® Banc Sabadell, Gramona, Grup Damm, Grup Planeta, Hewlett Packard i Fundaci¨® Llu¨ªs Bassat¡ª que de moment la constitueixen no neixen per suplir el mecenes que est¨¤ al Liceu o al Palau. El nostre objectiu ¨¦s crear un espai de trobada i v¨¨ncer les desconfiances.
De 8 a 20 empreses
La Fundaci¨® Catalunya Cultura est¨¤ integrada de moment per vuit empreses, i cadascuna d'elles hi ha posat 10.000 euros. "El nostre objectiu ¨¦s que, al llarg del 2015, arribem a la vintena, especialment en el camp de la tecnologia i la comunicaci¨® aplicades a l'art, que ¨¦s un dels camps que cal desenvolupar. Ens hem proposat arribar als 800.000 euros el 2016 i aprofitar b¨¦ les connexions internacionals que ja tenim".
"M'agrada pensar i impulsar els projectes. Fins que funcionen, i despr¨¦s passo a una altra cosa. Crec que aix¨° ¨¦s el que vaig fer amb el que avui anomenar¨ªem les estructures de ciutat, el pla de les biblioteques i el de centres c¨ªvics de Barcelona a la d¨¨cada dels vuitanta i noranta. Tamb¨¦ va passar el mateix amb el Macba i el recinte de Sant Pau, i ara estic amb el projecte que em va encarregar la Fira per a l'anella d'equipaments culturals de Montju?c".
P. Per part de qui?
R. De tothom. Des de la cultura no hi ha la percepci¨® positiva que les empreses col¡¤laborin. Potser per la sensaci¨®, insisteixo en sensaci¨®, que si una empresa col¡¤labora amb la cultura ¨¦s per influir en els seus continguts o b¨¦ utilitzar la seva imatge. I el sector empresarial tampoc se¡¯n refia, perqu¨¨ creu que el sector cultural est¨¤ mal gestionat, que no t¨¦ la consci¨¨ncia d¡¯utilitzar b¨¦ els diners. A m¨¦s, la cultura ha perdut reconeixement i valor social. L¡¯atenci¨® s¡¯ha anat despla?ant cap a l¡¯¨¤mbit social.
P. Per la crisi econ¨°mica, o hi ha alguna cosa m¨¦s?
R. Pot ser. Per¨°, per exemple, els temes de medi ambient tenen m¨¦s reconeixement que els culturals. La cultura no ha sabut crear cohesi¨® social. La crisi ha provocat una actitud conservadora a nivell de programaci¨® art¨ªstica. Anem cap enrere, i aix¨° ¨¦s perill¨®s. ?s contradictori, a m¨¦s, perqu¨¨ tenim escoles de molta qualitat, com ara l¡¯Escac o l¡¯Esmuc. I no obstant aix¨°, els artistes se¡¯n van. Cal crear les condicions perqu¨¨ tinguin finan?ament.
P. La cultura s¡¯ha instrumentalitzat pol¨ªticament?
R. Pot ser. Per descomptat, no ha concitat esfor?os com la ci¨¨ncia, un camp en el qual, en 10 anys, hem passat a ser referents. La ci¨¨ncia ha aconseguit que la societat en tingui una percepci¨® positiva. En la cultura m¨¦s aviat va cadasc¨² a la seva.
P. Qu¨¨ vol dir, que cadasc¨² va a la seva?
R. No es poden pensar les coses nom¨¦s per a l¡¯autoconsum, i que cada instituci¨® o equipament es limiti estrictament a les seves coses. En un moment de crisi, les institucions haurien d¡¯estar fusionant les seves estructures, el MNAC i la Fundaci¨® Mir¨®, o el Macba i el CCCB, per exemple. La mirada ha de ser amb qui puc col¡¤laborar, i no com m¡¯he de diferenciar. Per aix¨° hi ha tantes coses que es dupliquen, com ara temes de formaci¨® i captaci¨® de mecenatge. No hi ha espais comuns, cadasc¨² t¨¦ les seves auditories, les seves bases de dades. En un moment com aquest, en qu¨¨ tot hauria de ser m¨¦s fluid, no es comparteixen ni els gu¨¤rdies de seguretat.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.