Toulouse-Lautrec es reuneix amb els seus amics antisistema
El CaixaForum de Barcelona recrea en una mostra l'esperit revolucionari dels artistes de Montmartre a finals del segle XIX
Henri de Toulouse-Lautrec passava llargues hores, gaireb¨¦ hi vivia, als caf¨¨s, teatres, sales de ball i cabarets del barri parisenc de Montmartre, on es va instal¡¤lar el 1884. La seva fascinaci¨® per l'ambient bohemi que es respirava en establiments com Le Chat Noir, Moulin Rouge i Moulin de la Galette, en el qual es barrejaven prostituci¨®, balls fr¨ªvols com el can-can i clients burgesos atrets pels baixos fons, tot regat per l'omnipresent absenta, ¨¦s normal que acab¨¦s reflectit en les seves obres.
Per¨° Toulouse-Lautrec no estava sol. Van ser molts els creadors ¡ªCharles Maurin, Henri Rivi¨¨re, Th¨¦ophile Alexandre Steinlen, Jacques Villon i Adolphe Willette, per¨° tamb¨¦ Van Gogh, ?douard Manet, Georges Bottini i Pablo Picasso¡ª els que es van sentir atrets per aquesta zona marginal, empobrida i apartada de Par¨ªs i pels seus m¨¦s de 40 locals d'entreteniment que van acabar convertint-la en el centre literari i art¨ªstic radical de Par¨ªs.
CaixaForum evoca ara a Barcelona, de forma escenogr¨¤fica, els diferents ambients d'aquest barri per presentar l'exposici¨® Toulouse-Lautrec i l'esperit de Montmartre, despr¨¦s d'aplegar 345 obres (61 de Toulouse-Lautrec, com A la Bastille, Misia Natason al piano, Dona al jard¨ª de monsieur Forest, La p¨¨l-roja amb brusa blanca i cartells com Ambassadeurs. Aristide Bruant); pintures i escultures i produccions ef¨ªmeres com dibuixos, gravats, fotografies i, sobretot, cartells, de m¨¦s d'una vintena d'artistes qualificats de ¡°conspiradors antiestablisment¡± per les seves posicions radicals i antiburgeses i que el van acompanyar en aquesta efervesc¨¨ncia de finals del segle XIX, clau, d'altra banda, per entendre l'art que arribar¨¤ al cap d'unes d¨¨cades. ¡°L'art del segle XX li deu molt a Montmartre¡±, afirma el comissari Phillip Dennis Cate, que fa 35 anys que estudia aquest per¨ªode.
L'exposici¨® ¨¦s una mena de m¨¤quina del temps que permet passejar pels carrers de Montmartre com un ve¨ª (artista) m¨¦s. Eminentment immersiva, permet trepitjar les llambordes, veure la pobresa d'aquesta zona marginal i entrar en caf¨¨s, teatres, cabarets i circs. Les obres acaben sent finestres per veure les escenes del que s'hi vivia llavors.
Tot va comen?ar quan, a finals del 1881, l'artista frustrat Rodolphe Salis va fundar el cabaret Le Chat Noir i va convidar joves artistes i escriptors a omplir les seves taules. Van acabar formant el grup Les Arts Incoh¨¦rents, esp¨¨cie de protodadaistes i protosurrealistes que van convertir el local, durant 13 anys, amb les seves exposicions i balls incoh¨¦rents en el principal focus de les avantguardes. L'humor, la ironia, la s¨¤tira, la par¨°dia, la caricatura i les titelles van ser les eines que van utilitzar per criticar la societat i atreure un p¨²blic fidel.
Le Chat Noir
L'exposici¨® repassa el segon Le Chat Noir, una hostaleria de tres pisos, amb tota la seva simbologia, que entusiasmaria els amants dels felins, i la seva gran novetat: un teatre d'ombres xineses que va acabar sent l'atracci¨® del moment en qu¨¨, fins a 40 persones, interpretaven composicions, amb moviment, color i so, que preludiaven, 10 anys abans, el naixement del cinema. La mostra repassa la premsa, els cartells i la relaci¨® de l'art amb els procediments de reproducci¨® seriada i la comunicaci¨® de masses.
Tamb¨¦ aborda la vinculaci¨® d'aquests artistes amb el circ i com van representar la dona, des de les sofisticades dames fins a les prostitutes. Despr¨¦s de veure's a Barcelona (fins al 20 de gener), l'exposici¨® viatjar¨¤ al CaixaForum de Madrid.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.