L¡¯encanteri de Mar¨ªa Pag¨¦s inaugura el Festival de Peralada Livestream
La m¨¤gia virtual substitueix la presencial
L¡¯extraordinari, bell, expressiu i hipn¨°tic braceig de la bailaora i core¨°grafa sevillana Mar¨ªa Pag¨¦s va donar el tret de sortida al Festival de Peralada Livestream dimecres a la nit. A causa de la pand¨¨mia, aquest any el certamen empordan¨¨s ha optat per una edici¨® gratu?ta, amb poc p¨²blic presencial, concretament 70 persones, i simult¨¤niament en l¨ªnia.
Aquesta vetllada, amb el nom de Nit de la Cultura, va reunir diverses personalitats de la pol¨ªtica i de l¡¯art, com Miquel Noguer, president de la Diputaci¨® de Girona; directors d'escena com Mario Gas i ?lex Oll¨¦; la directora teatral Carme Portaceli, que acaba de ser nomenada directora del TNC, i el cineasta Albert Serra, entre d¡¯altres.
Per a aquesta nit tan especial Mar¨ªa Pag¨¦s va crear amb el seu marit i col¡¤laborador, el dramaturg El Arbi El Harti, la pe?a titulada Entremos en el Jard¨ªn. Es tracta d¡¯un solo de 60 minuts en el qual l¡¯artista desplega tot l¡¯encanteri del seu ball. Aquest intens viatge a trav¨¦s dels diferents pals del flamenc, des del martinete a la seguidilla, passant pels tientos i tangos, ¨¦s una atractiva combinaci¨® entre flamenc i poesia, en la l¨ªnia d¡¯Una oda al tiempo, un muntatge de Pag¨¦s que es va veure a Peralada el 2018. Els versos de Sor Juana In¨¦s de la Cruz, Ibn Arabi, Fray Luis de Le¨®n, Rumi, San Juan de la Cruz, Tagore, Mario Benedetti i el mateix El Arbi El Harti han estat la font d¡¯inspiraci¨® del sobri, elegant i racial ball creat per Mar¨ªa.
Entramos en el Jard¨ªn es va desenvolupar a l'escenari de la Muralla del Carmen. Al principi de la pe?a es veu la bailaora vestida de negre, sola en escena, recitant un manifest en qu¨¨ reivindica la seva posici¨® com a artista en aquests moments dif¨ªcils i el gran valor que t¨¦ la Terra en la vida dels ¨¦ssers humans. A poc a poc es van incorporant a l¡¯escena les cantants de flamenc Ana Ram¨®n i Sara Corea i la m¨²sica interpretada per Rub¨¦n Levaniegos, Sergio Menem, David Mo?iz i Jos¨¦ Barrios. En aquest moment, els bra?os de Mar¨ªa s¡¯eleven amb un aleteig suplicant i interpreta un martinete. Els seus bra?os i cintura es desencaixen constantment en un gemec trist. El seu ampli gest expressa els seus anhels, les seves lluites i els seus desitjos ocults. Despr¨¦s vindr¨¤ una seguidilla en la qual la bailaora vestir¨¤ una elegant bata de cua que combina el vermell i el coral i donar¨¤ un gran joc esc¨¨nic. El zapateado de Mar¨ªa ¨¦s intel¡¤ligent i distingit, no hi ha lloc per desbocar-se. Al final de l¡¯espectacle interpreta una granadina que recrea uns versos d¡¯El Arbi El Harti. Aqu¨ª, Mar¨ªa, tamb¨¦ vestida de vermell, interpreta un flamenc que combina amb el gest contemporani. Queda com a inc¨°gnita si els espectadors van aplaudir des de casa. La funci¨® s¡¯ho mereixia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.