La perfecci¨® de l¡¯art inacabat
CaixaForum Palma acull una exposici¨® in¨¨dita que reuneix 85 peces art¨ªstiques de totes les ¨¨poques que van quedar inacabades o es van concebre inconcluses
Un mat¨ª de juliol del 1920 el pintor Joaqu¨ªn Sorolla es trobava immers a retratar Mabel Rick, la dona d'un amic seu, l'escriptor Ram¨®n P¨¦rez de Ayala. Pintava al jard¨ª de casa seva acompanyat del matrimoni quan va tenir un atac. Les seq¨¹eles que li va deixar van impedir que torn¨¦s a seure davant del cavallet fins que la mort el va sorprendre tres anys despr¨¦s. El Retrat de la senyora Ayala va ser la seva ¨²ltima obra, la que no va poder acabar i va quedar inacabada perqu¨¨ la malaltia i la mort van interrompre la seva concepci¨® tal com l'havia ent¨¨s l'artista.
La po¨¨tica de l'inconcl¨²s al llarg de la hist¨°ria de l'art ¨¦s el fil conductor de l'exposici¨® Non finito. L'art de l'inacabat, que CaixaForum Palma va inaugurar dimecres i que reuneix 85 obres procedents d'una quarantena de museus i col¡¤leccions privades. La mostra est¨¤ produ?da pel Museu Nacional d'Escultura i comissariada per la seva directora, Mar¨ªa Bola?os, que ha aconseguit reunir en un mateix espai peces d'autors de totes les ¨¨poques, com El Greco, Alonso Berruguete, Antonio L¨®pez, Eduardo Chillida o David Hockney. El British Museum, el Centre Pompidou o el Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia han cedit les peces que es poden contemplar a Palma.
La mostra aborda l'inacabat, l'obra fragment¨¤ria des de diverses perspectives, corrents i autors. La pe?a sense acabar per la mort de l'artista, la concebuda per presentar-se en peces separades, la incompleta per l'erosi¨® i el pas del temps o la que no s'acaba mai perqu¨¨ ¨¦s infinita. La comiss¨¤ria de la mostra subratlla la import¨¤ncia del concepte de l'inacabat en l'expressi¨® art¨ªstica, un tipus d'art que no omple els museus i manuals plens d'obres perfectes, per¨° que ajuda a entendre la manera de crear i la imaginaci¨® de l'autor. ¡°?s com espiar el cervell de l'artista i veure'l treballar¡±, relata Mar¨ªa Bola?os, per a qui aquestes peces sense acabar ¡°obren molts interrogants¡±. ¡°Se li demana molt m¨¦s al visitant perqu¨¨ no t'ho donen tot fet¡± relata.
L'exposici¨® es divideix en sis espais que viatgen per l'art des de l'Antiguitat fins a les ¨²ltimes avantguardes, amb el concepte d'inconcl¨²s com a pont entre totes. Arrenca amb L'encant dels inicis, on s'exhibeixen les obres quan l'artista es troba en el llindar de la creaci¨®, quan encara no s'ha definit i es troba en un estat d'expectativa i curiositat. Composta per peces que van des de seq¨¹¨¨ncies d'escultura de l'antic Egipte o del Iemen a l'inacabat Retrat de la senyora Ayala, presenta tamb¨¦ la contraposici¨® entre dos esbossos, un de Pablo Gargallo i un altre de Francisco Salzillo, de segles, estils i materials diferents, per¨° amb una converg¨¨ncia en el moviment i els colors de les figures.
Sota la tem¨¤tica Abreviatures s'interpreta l'inacabat ¡°com una fi en si mateixa¡± i s'exposen treballs en els quals, segons Bola?os, l'artista pret¨¦n crear peces que semblen inacabades. ¡°?s la idea d'una obra basada en poques pinzellades, poca mat¨¨ria, en una impressi¨® d'expressivitat molt directa que treu a l'obra l'aire acabat i n'hi dona un de frescor, improvisaci¨® i espontane?tat¡±. ?s en aquesta part on es pot admirar el Sant Joan Evangelista d'El Greco i la Caixa buida de Jorge Oteiza. A Babel. La imaginaci¨® del desastre s'enalteix l'obra incompleta en el seu estat m¨¦s pur, la construcci¨® mai finalitzada que, segons la comiss¨¤ria, va tenir el seu moment ¨¤lgid en l'humanisme renaixentista amb exemples d'esbossos de catedrals, ¡°un dels edificis que m¨¦s fracassos ha acumulat al llarg de la hist¨°ria¡±.
Un dels principals atractius de l'exposici¨® es troba a la part dedicada a L'erosi¨® i el pas del temps com a part de l'obra art¨ªstica. El Tors del Belvedere, desenterrat sense bra?os ni cames pel pas dels segles, va generar un intens debat entre els renaixentistes. ¡°Quan descobrien una resta antiga tendien a completar-la i quan Miquel ?ngel va veure aquesta obra, va concloure que no calia tocar-la perqu¨¨ tot el que havia d'explicar ho explicava tal com estava¡±, relata Bola?os sobre el tors ¡°m¨¦s c¨¨lebre¡± de la hist¨°ria de l'art que es pot admirar a la mostra.
Segons Bola?os el fragment ¡°t¨¦ una bellesa superior a la que t¨¦ l'obra completa¡± i es pot admirar tamb¨¦ quan l'obra est¨¤ en plena metamorfosi. En aquest apartat l'exposici¨® exhibeix peces ¡°indecises, capritxoses i incoherents¡± amb un ampli ventall de treballs que van del manierisme del segle XVI al surrealisme passant per autors com Joan Mir¨® o Dora Maar. La mostra conclou evocant l'infinit, la pe?a inacabada per excel¡¤l¨¨ncia que pren forma a trav¨¦s de paisatges immensos, de l'eternitat religiosa o de l'abstracci¨®. Tanca amb una escultura de Max Bill en metall daurat. Es tracta d'una cinta de Moebius, una superf¨ªcie en la qual es torna al principi del recorregut despr¨¦s d'haver acabat i en la qual mai es troba el final.
L'organitzaci¨® de l'exposici¨® ha estat laboriosa, ja que inicialment estava prevista per inaugurar-se el juliol de l'any passat. La pand¨¨mia va obligar a suspendre-la i a reiniciar la tramitaci¨® dels pr¨¦stecs de les obres canviant les dates i les seus, ja que inicialment havia d'arrencar a Valladolid. "Ha estat com fer dues exposicions diferents. Estem molt contents perqu¨¨ dels 40 prestadors no ha fallat ni un", explica Mar¨ªa Bola?os. Non finito. L'art de l'inacabat es pot visitar al CaixaForum de Palma fins al 15 d'agost. Despr¨¦s, l'exposici¨® viatjar¨¤ al Museu Nacional d'Escultura de Valladolid i el 2022 al CaixaForum de Saragossa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.