"Em pregunto si hi ha prou p¨²blic"
Fotografies d'un paisatge des de l'interior d'un vehicle, acotacions, dibuixos de llocs i d'itineraris, coordenades, br¨²ixoles, estructures met¨¤l.liques que marquen recorreguts, v¨ªdeos del cam¨ª pel desert... No pot negar que el tema de l'exposici¨® ¨¦s el viatge, la natura, el despla?ament. Sergi Aguilar (Barcelona, 1946) inaugura avui l'exposici¨® 600 km a la galeria Estany-De la Mota, que, a partir d'ara, el representar¨¤. ?s tot un esdeveniment perqu¨¨ feia molt temps que d'Aguilar nom¨¦s en sab¨ªem per la faceta de gestor cultural, tant en la seva etapa com a president de l'Associaci¨® d'Artistes Visuals (AAVC) com, des de fa quatre anys, com a director de la Fundaci¨® Sunyol.
Pregunta. Feia molt temps que no exposava a Barcelona...
Resposta. S¨ª. La darrera va ¨¦sser l'any 1997 a la pen¨²ltima exposici¨® que va fer la galeria Carles Poy abans de plegar.
P. I per qu¨¨?
R. No ho s¨¦, aix¨° ho hauries de demanar a les galeries de Barcelona. Jo sempre he estat actiu. Exposava a la resta d'Espanya, en galeries de Madrid i Santiago, en espais institucionals... per¨° aqu¨ª no.
Li passa a d'altres artistes. Si fas un rep¨¤s de la meva generaci¨® veus que hi ha dificultats perqu¨¨ la gent exposi. Potser a Barcelona no hi ha una estructura tan s¨°lida com sembla.
P. A l'exposici¨® mostra obra realitzada els darrers sis anys. Qu¨¨ ha canviat des d'aquella ¨²ltima mostra barcelonina?
R. En aquell moment ja s'apuntava el gir que he fet a la meva obra i comen?ava a utilitzar fotografies i dibuixos. Sempre ha estat la natura el fil conductor del meu treball, per¨° llavors, quan veies l'obra, xocava perqu¨¨ era herm¨¨tica, amb estructures de ferro molt tancades. Era un concepte molt anal¨ªtic. Ara tot ¨¦s m¨¦s concret. Els dibuixos s¨®n m¨¦s un quadern de notes, tenen un aspecte m¨¦s narratiu. I els v¨ªdeos, que fa temps que treballo encara que fins ara no m'havia atrevit a exposar-los, tamb¨¦ ajuden a donar-li aquesta mirada m¨¦s directa. Queda m¨¦s evident la relaci¨® amb el viatge, amb el fet f¨ªsic real. Veig que, des de fa uns anys, estic m¨¦s desmaterialitzat. I aix¨° ha estat fruit d'un proc¨¦s de reflexi¨® personal, perqu¨¨ era una etapa exhaurida en qu¨¨ sentia que ja no podia especular m¨¦s amb l'abstracci¨® i, al mateix temps, va coincidir amb tota una s¨¨rie de viatges que vaig fer al desert. All¨¤ veus que el volum evident ¨¦s innecessari quan l'atmosfera est¨¤ carregada de comunicaci¨®. No ¨¦s que hagi abandonat l'escultura, per¨°, entesa com a objecte, per a mi ¨¦s menys necess¨¤ria.
P. La creaci¨® del Consell de les Arts va culminar la feina feta a l'Associaci¨® d'Artistes?
R. Podria pensar-se que, en una situaci¨® normalitzada institucionalment, l'associaci¨® no semblaria tan necess¨¤ria. Per¨°, d'altra banda, sembla que el consell no est¨¤ complint les expectatives. ?s molt burocr¨¤tic i tal vegada s'hauria d'alleugerir m¨¦s. Potser li hem de donar temps, ¨¦s una q¨¹esti¨® que est¨¤ sobre la taula. Per¨°, ¨¦s clar que l'associaci¨® encara ens fa falta.
P. Est¨¤ content de la seva feina a la Fundaci¨® Sunyol?
R. M'ha perm¨¨s aplicar el vessant te¨°ric de la meva feina. M'agrada la feina d'escultor, per¨° tamb¨¦ tot all¨° que envolta el m¨®n de l'art, inclosa la gesti¨® i la teoria. Estic content. Penso que la nostra funci¨® no ¨¦s omplir cap buit, per¨° gr¨¤cies a la col.lecci¨® i al programa hem pogut anar recuperant gent que penso que s¨®n necessaris i que feia temps que no apareixien en escena.
P. Com veu el sector de l'art?
R. Tinc una certa crisi. Em q¨¹estiono si a Barcelona no estem en un moment inflacionista, si estem produint m¨¦s activitat de la que podem absorbir. ?s un tema important i complicat. Barcelona ¨¦s molt din¨¤mica creativament, per¨° la pregunta ¨¦s si la societat civil ¨¦s capa? d'absorbir, a trav¨¦s de les seves col.leccions i adquisicions, o fins i tot de la seva assist¨¨ncia i suport, el que est¨¤ passant. La pregunta que em faig ¨¦s aquesta: hi ha prou p¨²blic?
Des de dins i des de fora
Artista amb una llarga traject¨°ria, Sergi Aguilar (Barcelona, 1945) va comen?ar a exposar el 1969 i no ha parat des de llavors. La fama li arrib¨¤ als vuitanta formant part de la generaci¨® de la nova escultura (amb Susana Solano, Miguel Marcos o Pellu Irazo), en la qual combinaren la tradici¨® basca d'Oteiza i Chillida amb el postminimalisme.
Va ¨¦sser president de l'Associaci¨® d'Artistes Visuals de Catalunya entre el 1996 i el 2002, una de les seves etapes m¨¦s combatives des de la qual va viure la creaci¨® d'Hangar i la crisi inicial del Macba. Des del 2007, ¨¦s director de la Fundaci¨® Sunyol, l'entitat privada que va obrir el col.leccionista Josep Sunyol al passeig de Gr¨¤cia, 98.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.