Noves desaparicions de Ciutat
Dami¨¤ Alou publica ¡®Cr¨°niques de Palma¡¯, quatre hist¨°ries fict¨ªcies amb personatges reals, repartides entre d¨¨cades diferents
Si neixes a la ciutat que anomenem o Palma o Ciutat, i si hi neixes escriptor, el teu dest¨ª ser¨¤ un d¡¯aquests: potser hi quedar¨¤s a viure i la seva pesantor malbaratar¨¤ el teu talent (fins i tot si n¡¯extreus fruits magn¨ªfics, alguna cosa s¡¯haur¨¤ malbaratat pel cam¨ª, creu-me); o potser marxar¨¤s a instal¡¤lar-te fora, per¨° llavors una part de tu hi quedar¨¤ a viure per sempre amb m¨¦s tossudesa que si hi visquessis de bon de veres, sotmesa a la imantaci¨® d¡¯un origen que fermenta en la mem¨°ria, o f¨¨rtil o p¨²trid. En tots dos casos, alguna cosa fonda de la teva escriptura seguir¨¤ trepitjant esgotadorament el mateix empedrat d¡¯uns carrers que d¡¯infant et digueren amb brutalitat ¡°te coneixem i res no et regalarem¡±. Ning¨² no escapa de Palma mentre Palma va morint.
Hi penso ara que Dami¨¤ Alou publica un llibre notable que es diu Cr¨°niques de Palma (Edicions de 1984). S¨®n quatre hist¨°ries fict¨ªcies amb personatges reals, repartides entre d¨¨cades diferents. Si aix¨° fos una ressenya, us diria que paguen molt la pena el seu estil net¨ªssim i els contrastos de cada pe?a. Com que ¨¦s una postal, per¨°, em toca investigar qu¨¨ hi aprenem sobre Palma, en aquestes Cr¨°niques. La resposta no ¨¦s gaire afalagadora.
A m¨¦s de desaparegudes, les Palmes que recrea Alou desprenen l¡¯aspresa dels secrets que ning¨² guarda per¨° tothom fingeix guardar. Les de 1936 i 1966 agonitzen vio?lentes; el primer segment afegeix una nova pe?a (amb prou llic¨¨ncies) a la tradici¨® de textos sobre Lloren? Villalonga i el feixisme, construint un personatge amb la complexitat dels ¨¦ssers vius; el segon parla de resignar-se. En arribar a 1984, temps de la meva infantesa, hi reconec la classe mitjana que il¡¤lus¨°riament es cregu¨¦ convocada a la riquesa amb el boom i la Transici¨®.
Per¨° ¨¦s al fragment final que tot convergeix. En un pla seq¨¹¨¨ncia a trav¨¦s de nombrosos substrats biogr¨¤fics i ficticis, Alou acumula un futur dist¨°pic, un passat arborescent i un present indefinible. Palma el preocupa menys que el record de Palma (si admetem la paradoxa que 2036 sigui un record), les pres¨¨ncies humanes, els cruis atzarosos. La mirada de l¡¯escriptor que ja no hi viu transforma els carrers en una arruixada imparable i informe de Temps; els interiors, en fam¨ªlia i desig; la llengua, en nomenclatura.
De totes les capitals mediterr¨¤nies, Palma ¨¦s la que amb m¨¦s insist¨¨ncia sap fer nom¨¦s una cosa: desapar¨¨ixer mentre ens obliga a veure-la desapar¨¨ixer. Aquest ¨¦s el bess¨® de pr¨¤cticament tota la tradici¨® liter¨¤ria que ens l¡¯ha contat (Verdaguer, Vidal Alcover, Llop, Peric¨¤s, Ramis...), i Dami¨¤ Alou s¡¯hi suma ara amb l¡¯entusiasme dels qui comencem a entendre que, en aix¨°, els seus fills ens hi assemblem molt¨ªssim.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.